Problemet blev att installationprogrammet inte hittade drivrutinerna för bildskärmen (Fujitsu/Siemens årsm.2000) så bildupplösningen blev fel. Detta kunde jag emellertid lösa genom att i terminalen köra
kommandot "gksudo displayconfig-gtk" och sedan välja en drivrutin/skärm som (efter lite trixande)
fixade bildskärmsupplösningen. Nu har jag (på försök) installerat utgåva 8.10 och då blev det åter strul med bildskärmsupplösningen (detsamma gäller när jag testade med KUBUNTU 8.10). Det ovan beskrivna kommandot för att ställa in rätt upplösning funkade icke. Jag gjorde som tidigare - skrev kommandot men
inget svar!!
Samtidigt med det här vill jag egentligen köra 8.10 på den partition där jag idag kör 7.04, men jag vet inte hur jag skall göra. Att köra via Wubi har ju sina klara begränsningar så att låta det systemet bli "riktigt" installerat är att föredra. Jag har testat med att uppgradera 7.04 via uppdateraren till 7.10 men min maskin funkar inte med 7.10 (ej heller med CD:n). Vad som händer om jag installerar 8.10 (ev.8.04)
(som nytt os) är väl att en ny partition skapas och att jag inte blir av med 7.04?? Ett alternativ är visserligen att formatera om hela hd:n, installera Windows på nytt och därefter Ubuntu men det låter inte lockande då min 7.04 utgåva funkar all utmärkt (men tyvärr inte längre underhålls)