När jag går in i min /downloads eller /home tar det flera sekunder innan Nautilus laddar in listvyn så att filerna syns. I ena mappen finns det ca 500 objekt och i andra 2-300. Medan Nautilus laddar snurrar muspekaren/timglaset och man ser även hur listan fylls på eftersom "scrollmätaren" på sidan av fönstret krymper och blir mindre och mindre ju mer som laddas in i listvyn.
Beror detta på att där är "många" filer i mapparna eller beror det på att där är vissa filtyper som nautilus envisas med att visa miniatyrer/thumbnails av (ex: pdf, avi m.m.)?
Varför catchar inte nautilus innehållet i dessa filer istället för att generera nya "thumbnails" varje gång man går in i programmet/mappen? Är det någon mer än jag som märkt av allt detta? Jag gillar nautilus men detta gör hela programmet fullständigt obrukbart.
Edit: Sitter i Ibex på en ny dator och det fungerar smärtfritt i de flesta andra mappar. Verkar vara som om det är just vissa filer/filtyper som ställer till det.
[löst] Nautilus 2.24.1 Laddningstider?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Nautilus 2.24.1 Laddningstider?
Tumnagelbider sparas i ~/.thumbnails så de är antagligen cachade.
Jag gick just in i en mapp med över tusen bilder. Jag har vart inne i denna mapp tidigare. Nu tog det typ 2-3 sekunder innan allt var laddat, gick jag sen bakåt och sen in i mappen igen så var det ingen laddningstid alls.
Nautilus 2.24.1 på Intrepid Ibex
Nån dag kanske jag anstränger mig och kopierar upp 1000 PDF:er, bara för att testa. Eller om nån som orkar slänga ihop ett litet script, borde ju inte va svårt bara man vet hur man scriptar
Vi kanske kunde se om vissa filtyper är segare än andra.
Jag gick just in i en mapp med över tusen bilder. Jag har vart inne i denna mapp tidigare. Nu tog det typ 2-3 sekunder innan allt var laddat, gick jag sen bakåt och sen in i mappen igen så var det ingen laddningstid alls.
Nautilus 2.24.1 på Intrepid Ibex
Nån dag kanske jag anstränger mig och kopierar upp 1000 PDF:er, bara för att testa. Eller om nån som orkar slänga ihop ett litet script, borde ju inte va svårt bara man vet hur man scriptar

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: [löst] Nautilus 2.24.1 Laddningstider?
Det visade sig att jag bara hade problemet när det var i Listvy. Hade man ikonvy fungerade det som det skulle. Allt löste sig när man slog av System >> Inställningar >> Hjälpmedelsteknik >> Aktivera Hjälpmedelsfunktioner.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: [löst] Nautilus 2.24.1 Laddningstider?
Låter lite som en bugg, eller? Kanske nåt att lägga upp på Launchpad om du har lust, om det inre redan finns.