Krypterat ubuntu på en partition

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Medsch
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Krypterat ubuntu på en partition

Inlägg av Medsch »

Jag brände ubuntu alternate skivan eftersom jag tänkte installera ubuntu krypterat. Det enda guidade alternativet när det gäller kryptering (vid partitionering) var att kryptera hela disken med "LVM" (kan ha varit annan kombination av de bokstäverna). Jag har en 500GB HDD och vill gärna ha ubuntu på en partition som är 150GB, hur åstadkommer jag detta? Antar att det går att fixa manuellt men jag kände mig osäker så jag avbröt. Någon som vet hur "man" ska göra?

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Krypterat ubuntu på en partition

Inlägg av Cadryc »

Jag har aldrig använt alternate-skivan så vet itne hur det är att partioner amed den, men om du bränner en vanlig LiveCD så är det relativt lätt att partionera med den, och sen installerar du krypterat med alternate-skivan på din partition.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Medsch
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Medsch »

Cadryc skrev:Jag har aldrig använt alternate-skivan så vet itne hur det är att partioner amed den, men om du bränner en vanlig LiveCD så är det relativt lätt att partionera med den, och sen installerar du krypterat med alternate-skivan på din partition.
Problemet är att det inte går att kryptera en enda partition (åtminstone finns det ingen guide-alternativ, manuellt går det men jag vet inte hur jag ska göra detta). Har inte heller hittat någon bra guide för hur man gör detta manuellt.

Någon som vet hur man ska göra om man gör det manuellt?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Kanske den här guiden kan vara till hjälp, har dock inte läst den så noga själv http://www.howtoforge.com/encrypting-th ... ubuntu8.04

Det nämns en bugg i den, man kan inte kryptera swap, men det verkar vara fixat i 8.10 enligt buggrapporten
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"