"chown -v -R root /" = hur ska jag fixa rättigheterna som de
"chown -v -R root /" = hur ska jag fixa rättigheterna som de
hej
Jag "råkade" skriva chown -v -R root / så nu kan jag bara starta ur recovery mode. hur ska jag fixa det?
Jag försöker att följa lfs guiden och när jag skulle ändra rättigheterna i lfs partitionen skrev jag sudo chown -v -R lfs $LFS/. Men eftersom jag var inloggad som fel användare så gjorde den det på / på min ubuntu partition.
jag försökte fixa det med
chown -v -R root /
chown -R $user /home/$user
chmod -R 644 /home/$user
men detta fungerar inte, jag kan inte logga in i gnome och från cli kan jag inte använda sudo då får jag:
"sudo: must be setuid root"
tack på förhand
Jag "råkade" skriva chown -v -R root / så nu kan jag bara starta ur recovery mode. hur ska jag fixa det?
Jag försöker att följa lfs guiden och när jag skulle ändra rättigheterna i lfs partitionen skrev jag sudo chown -v -R lfs $LFS/. Men eftersom jag var inloggad som fel användare så gjorde den det på / på min ubuntu partition.
jag försökte fixa det med
chown -v -R root /
chown -R $user /home/$user
chmod -R 644 /home/$user
men detta fungerar inte, jag kan inte logga in i gnome och från cli kan jag inte använda sudo då får jag:
"sudo: must be setuid root"
tack på förhand
- Osprey
- Kontakt:
Re: "chown -v -R root /" = hur ska jag fixa rättigheterna som de
För att fixa sudo måste du antagligen starta upp burken i "recovery mode" och skriva:
Hur det här har blivit förändrat vet jag inte, det framgår inte av det kommando du säger att du använt.
Sedan ska du fixa till ägandet och eftersom du redan kört "chown -R root /" så behöver du inte köra det igen. Dessutom så ägdes de allra flesta systemfiler av root redan innan. Om du har varit inne och kört något mer med chown och eventuellt ändrat roots filer så att de ägs av dig, så måste du köra "chown -R root /" före allt annat.
Sedan ska du fixa till så att du själv äger din hemmakatalog och alla filer därunder, det gör du med:
Att det sista kommandot ser så bökigt/krångligt ut beror på en bug/feature i Ubuntu som gör att alla "parallellmappar" åker med annars...
För att detta ska funka förutsätts också att du inte har ändrat något annat med t.ex "chgrp" eller något annat...
Kod: Markera allt
chmod 4755 /usr/bin/sudo
Sedan ska du fixa till ägandet och eftersom du redan kört "chown -R root /" så behöver du inte köra det igen. Dessutom så ägdes de allra flesta systemfiler av root redan innan. Om du har varit inne och kört något mer med chown och eventuellt ändrat roots filer så att de ägs av dig, så måste du köra "chown -R root /" före allt annat.
Sedan ska du fixa till så att du själv äger din hemmakatalog och alla filer därunder, det gör du med:
chown -R ditt-användarnamn:ditt-användarnamn /home/ditt-användarnamn/*
ls -ld /home/ditt-användarnamn/.* 2>&1 | tail -n +3 | awk '{ print $8 }' | xargs chown ditt-användarnamn:ditt-användarnamn
För att detta ska funka förutsätts också att du inte har ändrat något annat med t.ex "chgrp" eller något annat...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
det sista kommandot fungerar inte, men sudo fungerar iallafall nu. När jag startar och loggar in i gnome så kommer det upp 2 rutor:
Could not update ICEauthority file /home/mittanvändarnamn/.ICEauthority och
Det finns problem med konfigurationsservern.(/usr/lib/libgconf2-4/gconf-sanity-check-2 avslutades med status 256)
sen händer inget mer i X men ctrl alt F1 osv fungerar
det står även
no directory, logging in with HOME=/ nrä ja loggar in i cli.
antar att jag måste göra min home till home för min användare på nått sätt?
har inga rättigheter till att cd till _/home/user heller
vad ska det vara för chmod där ? 755?
efter chmod 755 /home/user fungerade det sista kommandot, kan fortfarande inte logga in i gnome, när jag gör det så kommer inga meddelanden eller nått fram den bara slutar att ladda
Could not update ICEauthority file /home/mittanvändarnamn/.ICEauthority och
Det finns problem med konfigurationsservern.(/usr/lib/libgconf2-4/gconf-sanity-check-2 avslutades med status 256)
sen händer inget mer i X men ctrl alt F1 osv fungerar
det står även
no directory, logging in with HOME=/ nrä ja loggar in i cli.
antar att jag måste göra min home till home för min användare på nått sätt?
har inga rättigheter till att cd till _/home/user heller
vad ska det vara för chmod där ? 755?
efter chmod 755 /home/user fungerade det sista kommandot, kan fortfarande inte logga in i gnome, när jag gör det så kommer inga meddelanden eller nått fram den bara slutar att ladda
Senast redigerad av 1 fghj., redigerad totalt 9 gånger.
Generellt så är rättigheterna
root:root 755 /
Så det kan man ju börja med. Sen lär hemkatalogerna vara ägda av användaren.
chown *användaren* -R /home/*användaren*
Sen ska vissa filer ha speciella rättigheter. Viktigast är nog /etc/shadow som ska ha "-rw-rw---- 1 root shadow" eller liknande.
Kör du några server-tjänster så kan det bli riktigt jobbigt, men då tråden ligger i det här forumet så antar jag inte det.
root:root 755 /
Så det kan man ju börja med. Sen lär hemkatalogerna vara ägda av användaren.
chown *användaren* -R /home/*användaren*
Sen ska vissa filer ha speciella rättigheter. Viktigast är nog /etc/shadow som ska ha "-rw-rw---- 1 root shadow" eller liknande.
Kör du några server-tjänster så kan det bli riktigt jobbigt, men då tråden ligger i det här forumet så antar jag inte det.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Du har först satt om så att root är ägare till alla filer, och återställt dig själv som ägare i /home/digsjälv.
Det finns filer i /etc, /usr, och /var som by default inte har root som ägare och som du antagligen inte satt tillbaka än. I min dator är det ca 180 såna filer. Det kanske funkar att inte ställa tillbaka ägarna, eller det kan bli problem nån gång.
Utan att vi vet varför så hade sudo förlorat setuid. Det har du tydligen återställt. Men i min dator finns ytterligare ca 20 kommandon som har setuid, och om de har ändrats i din dator och du inte har återställt det så kan du få problem då och då, skulle jag tro.
Om du får mycket problem så kanske det är enklast att installera om operativet (i stället för att hitta alla filer som behöver ändrade rättigheter). (Eller om du har en backup av /-partitionen.) Efter att du installerat om operativet vill du snabbt och enkelt installera alla paket du har nu. Det finns ett sätt att göra det. Säg till om det blir aktuellt så ska vi nog kunna räkna ut hur.
Det finns filer i /etc, /usr, och /var som by default inte har root som ägare och som du antagligen inte satt tillbaka än. I min dator är det ca 180 såna filer. Det kanske funkar att inte ställa tillbaka ägarna, eller det kan bli problem nån gång.
Utan att vi vet varför så hade sudo förlorat setuid. Det har du tydligen återställt. Men i min dator finns ytterligare ca 20 kommandon som har setuid, och om de har ändrats i din dator och du inte har återställt det så kan du få problem då och då, skulle jag tro.
Om du får mycket problem så kanske det är enklast att installera om operativet (i stället för att hitta alla filer som behöver ändrade rättigheter). (Eller om du har en backup av /-partitionen.) Efter att du installerat om operativet vill du snabbt och enkelt installera alla paket du har nu. Det finns ett sätt att göra det. Säg till om det blir aktuellt så ska vi nog kunna räkna ut hur.
känns som att det är lättast att installera om men tack för all hjälp ändå 

Jag tror nog också att det går snabbast att installera om.fghj. skrev:känns som att det är lättast att installera om men tack för all hjälp ändå
Jag tänker då främst på att sudo förlorat sitt setuid. Då har säkert också de andra som har setuid-rättighet tappat den och det är ett antal, kanske 10-20 stycken, som också måste hittas och åtgärdas. Men som sagts tidigare så förstår jag inte varför setuid-rättigheten försvann då du endast kört chmod på /home.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag håller med om att det är bästa att installera om, men en sak är ändå bra att veta; Rensa ur /tmp innan du föröker logga in om du chown'at hela systemroten (minus $HOME). Filer i /tmp är temporära, och dom bör ha samma ägare som skapade dom (t.ex gconf, som skapar filer ägda av dig när du anvämder gnome etc). /tmp bör ha 777 rättigheter om jag inte misstar mig. Det brukat vara enklare att rensa /tmp än att "fixa" rättigheterna där.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
Om du har långsamt internet, kolla http://www.linuxquestions.org/questions ... ost2425050 (Transfering installed packages on one sys to another, inlägg 8 ) för att göra en cd du kan installera dina paket från. (ej provat)David Andersson skrev: Efter att du installerat om operativet vill du snabbt och enkelt installera alla paket du har nu. Det finns ett sätt att göra det. Säg till om det blir aktuellt så ska vi nog kunna räkna ut hur.
Om du har snabbt internet så vill du bara göra sudo apt-get install <en j-a massa paketnamn> på kommandoraden i det nyinstallerade systemet. Ett sätt att få en lista med paketnamn är ls /var/cache/apt/archives/ | cut -d_ -f1
Det funkar, men listan är onödigt lång. Man får med alla beroenden som ändå skulle kommit med om man hade en kortare lista med bara explicit installerade paket. Just nu kan jag inget bättre så gången blir, i ditt gamla system, om det fortfarande går att köra:
ls /var/cache/apt/archives/ | cut -d_ -f1 | uniq >en_j-a_massa_paketnamn.txt
sudo apt-get install $(cat en_j-a_massa_paketnamn.txt)
- Osprey
- Kontakt:
Det här är egentligen något som borde fixas till i Ubuntu, det kan inte vara så himla krångligt att samordna apt-get, aptitude, dpkg och Synaptic så att de skriver mot en gemensam logg över vad som är installerat och även hanterar borttagingar och så.
Sedan skulle man då bara kunna skapa en kopia av det befintliga systemet genom "apt-get listinstall" med en kopia av listfilen på ett annat system, eller något sådant...
Sedan skulle man då bara kunna skapa en kopia av det befintliga systemet genom "apt-get listinstall" med en kopia av listfilen på ett annat system, eller något sådant...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
Har själv gått i samma tankar, det att få en lista på manuellt installerade paket och helst utan beroendepaketen.
Den första tanken var då att köra aptitude search '~i' före och efter en ominstallation och sedan ta diffen av de två. Men insåg att den approachen inte nådde ända fram. Men ändå bra att ha diffen om man installerat många program o/e inte har kolla på vad man installerat själv.
När det gäller Davids förslag slipper man dubbleringar om man först kör en apt-get autoclean men sen är det som sagt även där det med beroenden som är det mesta i diff-listan.
Den första tanken var då att köra aptitude search '~i' före och efter en ominstallation och sedan ta diffen av de två. Men insåg att den approachen inte nådde ända fram. Men ändå bra att ha diffen om man installerat många program o/e inte har kolla på vad man installerat själv.
När det gäller Davids förslag slipper man dubbleringar om man först kör en apt-get autoclean men sen är det som sagt även där det med beroenden som är det mesta i diff-listan.
-
SparaDet här är egentligen något som borde fixas till i Ubuntu, det kan inte vara så himla krångligt att samordna apt-get, aptitude, dpkg och Synaptic så att de skriver mot en gemensam logg över vad som är installerat och även hanterar borttagingar och så.
debfoster -q -k keeperfile
debfoster -f -k keeperfile
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- Broder Tuck
Ang detta med att kunna lista samtliga installerade paket (under förutsättning att de installerats via apt o/e aptitude i Ubuntu) trodde jag att jag hade hittat "grejen". I en tråd här inne i (på ?) forumet. Självfallet kan jag inte få fram vilken tråd det var, nu när jag hade velat hitta den, men jag skrev av kommandona som angavs där och har använt mig av dem för att spara ned en innehållsförteckning. Allt körs enkelt och smärtfritt, direkt i en terminal.
Det skulle vara intressant att få höra (se) er uppfattning om detta alternativ.
Är det ett vettigt sätt att arbeta på, eller missas något?
Själv vet jag inte.
Här kommer de kommandom jag skrev av:
1) spara lista över installerade program: sudo dpkg --get-selections > installerade-paket (det senare är namnet på den listan och hamnar i home-mappen
2) Installera paketen enligt föregående lista: sudo dpkg --get-selections < installerade-paket
för ett otränat öga kan det vara svårt att se skillnaden mellan de två kommandona, men skillnaden ligger i riktningen på tecknet "större/eller mindre än" < >
Efter nr 2 skall man köra kommandot dselect . Något som först måste installeras via Synaptic, t.ex..
Detta har jag förlitat mig på. Verkar det vettigt? Eller . . . .
Tukken
Det skulle vara intressant att få höra (se) er uppfattning om detta alternativ.
Är det ett vettigt sätt att arbeta på, eller missas något?
Själv vet jag inte.
1) spara lista över installerade program: sudo dpkg --get-selections > installerade-paket (det senare är namnet på den listan och hamnar i home-mappen
2) Installera paketen enligt föregående lista: sudo dpkg --get-selections < installerade-paket
för ett otränat öga kan det vara svårt att se skillnaden mellan de två kommandona, men skillnaden ligger i riktningen på tecknet "större/eller mindre än" < >
Efter nr 2 skall man köra kommandot dselect . Något som först måste installeras via Synaptic, t.ex..
Detta har jag förlitat mig på. Verkar det vettigt? Eller . . . .

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
Broder Tuck skrev: Är det ett vettigt sätt att arbeta på, eller missas något?
Själv vet jag inte.
Ja, jag visste att jag sett nåt sånt nånstans.Broder Tuck skrev: Detta har jag förlitat mig på. Verkar det vettigt? Eller . . . .![]()
Men det ska väl vara --set-selections i det andra fallet. Kanske ett problem: listan innehåller alla installerade paket. Även de som installerats by default vid installationen av systemet. Alltså inte bara de jag installerat manuellt och deras beroenden. Det gör inget om man ska installera om samma ubuntu, men kan vara ett problem om man vill spara paketnamn för att installera nästa version av ubuntu från scratch. (inte provat)