Jag har skapat en lösning som sparar spelplanen till save-filer och som sedan kan läsa in hur ett bräde ser ut ifrån en sådan save-fil. Jag har också en default-save-fil som används för att läsa in ett nytt, fräscht, bräde. Save-filerna hanteras av en egen klass jag skrivit som instansieras så här:
mSaveFileHandler = new SaveFileHandler(new Board(), new Scanner(new File("../savefiles/default.sav")));
Nu till mitt problem, jag kan ange sökvägen till save-fil-katalogen som "../savefiles/" (den ligger i en egen katalog på samma nivå som källkoden) i källkoden om jag kompilerar och kör spelet från

Om jag försöker samma manöver i Netbeans funkar det inte. Om jag ändrar sökvägen till "../../savefiles/" (eftersom Netbeans har en annan katalogstruktur för var class-filerna hamnar) funkar det inte heller. Inte heller funkar det att lägga den berörda save-filen direkt in någon av katalogerna "src", "build/classes/" eller direkt i projektmappen och ange bara "default.sav" som sökväg, eller alltså att ha sökvägen relativ till källkoden i stället för class-filerna. Det funkar att använda en absolut sökväg, men hur gör jag för att ställa in den relativa sökvägen?
mina save-filer finns i mappen lab3/savefiles/
Källkoden finns i mappen lab3/src/
Jag tror att Netbeans lägger de kompilerade klassfilerna i mappen lab3/build/classes/
Vad gör jag för fel, varför hittas inte mina save-filer när jag kör programmet inifrån Netbeans?
/Micke
Lite teknisk info:
Netbeans 6.5 RC2
java version "1.6.0_10"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_10-b33)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 11.0-b15, mixed mode, sharing)
Ubuntu 8.10