Jo man kan göra det grafiskt... finns flera grafiska frontends till xrandr som används för att ställa in intel och ati kort för att ändra upplösning, klona etc etc.farmfield skrev:Sedan vette katten om man kan konfigurera TV-ut från ett Intel GMA grafiskt - jag tror personligen att man får skriva en egen xorg och konfigurera TV-ut... Hur? Oj, det är en hel vetenskap det där med xorg.conf... Testa att googla 'tv-out x3100' och se vad du hittar...
4 frågor som måste besvaras innan det är dags...
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: 4 frågor som måste måste besvaras innan det är dags...
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: 4 frågor som måste besvaras innan det är dags...
NAJS!
xrandr ingår i X-utils - redan installerade med X.org - och för att få GUI kör...
...och för att få en inställningsapplet kör man...

Tnx a lot KiviE!
xrandr ingår i X-utils - redan installerade med X.org - och för att få GUI kör...
Kod: Markera allt
sudo apt-get install grandr
sudo apt-get install gnome-randr-applet

Tnx a lot KiviE!
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Du får jättegärna förklara vad ovanstående gör.farmfield skrev:NAJS!
...och för att få en inställningsapplet kör man...Kod: Markera allt
Tnx a lot KiviE!

TV:n snappade upp datorns skrivbord automatiskt (gjorde absolut nada för att få det att fungera!). Det jag gör på datorn ser man mao på TV:n. Saknar dock inställningsmöjligheter för att ändra upplösning, färgstyrka etc. Kanske är det det du postade gör?
- farmfield
- Kontakt:
Ovanstående rader klipper man och klistrar in i 'CLI' (command line interface) - alltså det som oftast kallas för 'terminalen' - meny -> tillbehör -> terminalsvamp skrev:Du får jättegärna förklara vad ovanstående gör.farmfield skrev:xrandr ingår i X-utils - redan installerade med X.org - och för att få GUI kör...
sudo = SuperUser Do (kommandot med vilket man tar sig administrativa rättigheter)
apt-get = programmet man använder för att hämta saker ur förråden från CLI
install = en 'växel' (väljer en programfunktion) för programmet som talar om vad man vill göra - i detta fall installera
grandr = paketet som innehåller programmet man vill installera
Så vad en sån här rad gör är; först tar du dig administrativa rättigheter, startar programmet apt-get, talar med en växel' om vad du vill göra - i detta fall installera - och till slut vad du vill installera.
Efter man tryckt på retur får man först en förfrågan om sitt lösenord () - vilket inte syns när man slår in det - och sedan kontaktar programmet förråden och installerar programmet (paketet) samt de 'beroenden' paketet har (om sådana finnes).
Dom två raderna ovan installerar var sin sak. Den första installerar programmet 'randr' som ger en enkel inställningspanel för vissa grafikkort från Intel och ATI. Den andra raden installerar en 'panel-applet', alltså en sån ikon i panelen där man kan utföra enklare saker direkt. Klockan i panelen är ett exempel på en 'panel-applet'. Vad gäller 'gnome-randr-applet' så ger den funktionerna att t.ex. byta upplösning eller tilta skärmen 90 grader. Efter den är installerad får man högerklicka på en panel och välja 'lägg till i panelen' och välja denna 'applet' för att få den upp/ner dit man vill.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Den tackar man för!farmfield skrev:Ovanstående rader klipper man och klistrar in i 'CLI' (command line interface) - alltså det som oftast kallas för 'terminalen' - meny -> tillbehör -> terminalsvamp skrev:Du får jättegärna förklara vad ovanstående gör.farmfield skrev:xrandr ingår i X-utils - redan installerade med X.org - och för att få GUI kör...
sudo = SuperUser Do (kommandot med vilket man tar sig administrativa rättigheter)
apt-get = programmet man använder för att hämta saker ur förråden från CLI
install = en 'växel' (väljer en programfunktion) för programmet som talar om vad man vill göra - i detta fall installera
grandr = paketet som innehåller programmet man vill installera
Så vad en sån här rad gör är; först tar du dig administrativa rättigheter, startar programmet apt-get, talar med en växel' om vad du vill göra - i detta fall installera - och till slut vad du vill installera.
Efter man tryckt på retur får man först en förfrågan om sitt lösenord () - vilket inte syns när man slår in det - och sedan kontaktar programmet förråden och installerar programmet (paketet) samt de 'beroenden' paketet har (om sådana finnes).
Dom två raderna ovan installerar var sin sak. Den första installerar programmet 'randr' som ger en enkel inställningspanel för vissa grafikkort från Intel och ATI. Den andra raden installerar en 'panel-applet', alltså en sån ikon i panelen där man kan utföra enklare saker direkt. Klockan i panelen är ett exempel på en 'panel-applet'. Vad gäller 'gnome-randr-applet' så ger den funktionerna att t.ex. byta upplösning eller tilta skärmen 90 grader. Efter den är installerad får man högerklicka på en panel och välja 'lägg till i panelen' och välja denna 'applet' för att få den upp/ner dit man vill.

Nåja, här kommer ytterligare en fråga: Tänkte installera MATLAB på min dator och drog hem .iso-filen från mitt universitets hemsida. Öppnar terminalen och skriver: sudo mount -o loop Desktop/MATLAB_blabla.iso. Nu dyker det upp en CD-skiva på skrivbordet och jag dubbelklickar på den (kanske finns andra sätt att lösa det på?). Där i finns en fil vid namn "install". Högerklickade på den och det visade sig vara en shell script. Hur går jag vidare för att installera programmet?
- micke_nordin
- Kontakt:
Öppna en terminal och skriv:svamp skrev: Nåja, här kommer ytterligare en fråga: Tänkte installera MATLAB på min dator och drog hem .iso-filen från mitt universitets hemsida. Öppnar terminalen och skriver: sudo mount -o loop Desktop/MATLAB_blabla.iso. Nu dyker det upp en CD-skiva på skrivbordet och jag dubbelklickar på den (kanske finns andra sätt att lösa det på?). Där i finns en fil vid namn "install". Högerklickade på den och det visade sig vara en shell script. Hur går jag vidare för att installera programmet?
cd sökvägen/till/install/katalog
./install
cd sökvägen/till/install/katalog
sudo chmod +x install
Men testa det översta först, det borde funka
/Micke

Tack för svaret, Micke! Det första alternativet fungerade.
Tänkte bara dubbelkolla om det är OK att i terminalen skriva sudo rm -r /foo om jag i File System av misstag råkade skapa en mapp vid namn foo som i sin tur innehåller en mapp med någon enstaka fil?

Tänkte bara dubbelkolla om det är OK att i terminalen skriva sudo rm -r /foo om jag i File System av misstag råkade skapa en mapp vid namn foo som i sin tur innehåller en mapp med någon enstaka fil?
En fråga till: När jag skulle installera MATLAB (som är drygt 2 GB) stod det per default att det skulle installeras i /usb/[något mer som jag inte minns] men med tanke på dess storlek valde jag att installera det i /home/[mitt username]/MATLAB. Är det "OK" att göra så om man inte vill fylla ut /?
- micke_nordin
- Kontakt:
Ja det är ok att göra vad som helst, bara du vet vad du görsvamp skrev:Tack för svaret, Micke! Det första alternativet fungerade.![]()

Återigen, du kan göra vad du vill. Om du har / på en partition och /home på en annan kan du ju själv bestämma var du vill installera saker för att fördela utrymmet som du själv önskar. Det du kan få problem med är att sökvägen till din installation inte finns i din PATH. Dvs att systemet inte hittar körbarafiler, utan behöver fullständiga sökvägar för att kunna köra program. Det kan du åtgärda genom att hänga på egna kataloger på PATH genom att lägga till en rad i filen ~/.bashrc:svamp skrev:En fråga till: När jag skulle installera MATLAB (som är drygt 2 GB) stod det per default att det skulle installeras i /usb/[något mer som jag inte minns] men med tanke på dess storlek valde jag att installera det i /home/[mitt username]/MATLAB. Är det "OK" att göra så om man inte vill fylla ut /?
export PATH=$PATH:din_katalog
/Micke

Men i /home/[username]/MATLAB finns alla filer och tydligen har det shell script som drar igång MATLAB satt sig i /usr/local/bin/matlab (skriver jag matlab i terminalen körs programmet). Vad är det för PATH jag ska ange? Är det till själva MATLAB-mappen som finns i /home eller är det i den mapp i /home som innehåller mina sparade MATLAB-filer?
Sen undrar jag också hur jag skapar en genväg till programmet under menyn Applications.
(Känns nästan som att topic borde ändras till "x antal frågor som måste besvaras innan svamp blir l33t".
)
Sen undrar jag också hur jag skapar en genväg till programmet under menyn Applications.
(Känns nästan som att topic borde ändras till "x antal frågor som måste besvaras innan svamp blir l33t".

- micke_nordin
- Kontakt:
Funkar det behöver du inte göra nått, installationsskriptet verkar ju ha fixat det bra på egen hand. Menyn kan du fixa med under "System" → "Inställningar" → "Huvudmeny".svamp skrev:Men i /home/[username]/MATLAB finns alla filer och tydligen har det shell script som drar igång MATLAB satt sig i /usr/local/bin/matlab (skriver jag matlab i terminalen körs programmet). Vad är det för PATH jag ska ange? Är det till själva MATLAB-mappen som finns i /home eller är det i den mapp i /home som innehåller mina sparade MATLAB-filer?
(Känns nästan som att topic borde ändras till "x antal frågor som måste besvaras innan svamp blir l33t".)
/Micke

Nu visade det sig att det var fel version jag laddade ner. *suck*micke_nordin skrev: Funkar det behöver du inte göra nått, installationsskriptet verkar ju ha fixat det bra på egen hand. Menyn kan du fixa med under "System" → "Inställningar" → "Huvudmeny".
/Micke
Vid installationen skapades alltså MATLAB-mappen i /home/[username]/ och en exekverbar fil i /usr/local/bin/. Rätta mig om jag har fel men för att få bort rubb och stubb ska jag i terminalen skriva sudo rm -r MATLAB/ och sen gå in i /usr/local/bin/ och tar bort "matlab"?
EDIT: Samtliga filer (matlab, mbuild, mcc, mex) i /usr/local/bin/ verkar ha fått en orange liten stämpel på sig som tydligen ska betyda "unreadable". Mitt fel? Är det OK om jag bara raderar dessa filer? Antar att de skapades vid installation av MATLAB.
- micke_nordin
- Kontakt:
Det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet mbuild, mcc, mex i /usr/local/bin/ är för filer. Finns det ingen readme fil som beskriver avinstallation?svamp skrev:Nu visade det sig att det var fel version jag laddade ner. *suck*micke_nordin skrev: Funkar det behöver du inte göra nått, installationsskriptet verkar ju ha fixat det bra på egen hand. Menyn kan du fixa med under "System" → "Inställningar" → "Huvudmeny".
/Micke
Vid installationen skapades alltså MATLAB-mappen i /home/[username]/ och en exekverbar fil i /usr/local/bin/. Rätta mig om jag har fel men för att få bort rubb och stubb ska jag i terminalen skriva sudo rm -r MATLAB/ och sen gå in i /usr/local/bin/ och tar bort "matlab"?
EDIT: Samtliga filer (matlab, mbuild, mcc, mex) i /usr/local/bin/ verkar ha fått en orange liten stämpel på sig som tydligen ska betyda "unreadable". Mitt fel? Är det OK om jag bara raderar dessa filer? Antar att de skapades vid installation av MATLAB.
/Micke

Men med tanke på att de fått stämpeln "unreadable" är det väl fritt fram att ta bort dem?micke_nordin skrev: Det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet mbuild, mcc, mex i /usr/local/bin/ är för filer. Finns det ingen readme fil som beskriver avinstallation?
/Micke
Fann detta:
Jag gjorde som sagt rm -r MATLAB/ (vilket är samma sak väl?). Står inget om filerna som finns i /usr/local/bin/...To remove a MATLAB installation, enter this commandwhere matlabroot represents the name of your top-level MATLABKod: Markera allt
rm -rf matlabroot
installation directory. Make sure to exit MATLAB and stop the license
manager before removing a MATLAB installation. You can use the lmdown
command to stop the license manager. See “License Manager Tools” on page
2-8 for a list of license management utilities.