Ordbytarfunktion, vill vi ha det?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Det finns en funktion som byter ut skrivna ord mot andra, automatiskt.
Hur skulle ni reagera om vi drar igång en sån grej?

Anser ni det vara censur då?

Säg gärna vad ni tycker utan att för den skull svära värre än nån annan! ;)

Micke
slicky

Inlägg av slicky »

jag tycker att det verkar helt ok.. beroende på vilka ord du hade tänkt byta ut, tex, hade du tänkt att byta ut ordet "linux" mot "kalaspuff" så hade jag nog inte tyckt att det varit speciellt roande... men tänker du använt det till att tex cencurera svärord.. för att underlätta för er moderatorer så är det ju välkommet :)
Jo, jag vet..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej!
Jag är Tysk och är inne i olika tyska Ubuntu forum ibland. Och det är bara katastrofalt där med förolämpningar och direkt angrepp.
Jag önskar att på Ubuntu Sveriges:forum ska det hållas stil, och att sakfrågor diskuteras, Inget annat.
Din Idee är bra. Kör på
Hälsningar till alla killa här som gör ett bra jobb!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Låter som en idé,
skulle vara bra om censueringen även gjordes med "förhandsgranska"-knappen isådant fall, det kanske redan gör det (ingen erfarenhet av SMF).
Om så är fallet så kan jag "tvätta" inlägget innan det postas.

Inlägg av Okänd »

Vet inte om jag är så förtjust i att ett program ska gå in och redigera/korrigera en text som jag själv skrivit, och som jag själv anser är i god ton, även om jag så använt vissa kraftuttryck för att förstärka vad jag tycker/känner över en viss sak. :|
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Barre"]Låter som en idé,
skulle vara bra om censueringen även gjordes med "förhandsgranska"-knappen isådant fall, det kanske redan gör det (ingen erfarenhet av SMF).
Om så är fallet så kan jag "tvätta" inlägget innan det postas.[/quote]
Annars kan du alltid redigera din post. Det är i punBB det finns en sådan funktion, som vi skulle kunna aktivera i dag.

M
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

[quote="Bobcat"]Vet inte om jag är så förtjust i att ett program ska gå in och redigera/korrigera en text som jag själv skrivit, och som jag själv anser är i god ton, även om jag så använt vissa kraftuttryck för att förstärka vad jag tycker/känner över en viss sak. :|[/quote]
jag tror dock alternativet är en subjektiv bedömning av någon som inte går att diskutera med, eller ett program som inte går att diskutera med.
Det senare alternativet har jag lättare att förstå.

[quote="No1Viking"]Annars kan du alltid redigera din post. Det är i punBB det finns en sådan funktion, som vi skulle kunna aktivera i dag.[/quote]
Jaha.. kommer då den cencurlista jag efterfrågade både i mail & i tidigare låst post att publiceras?
Det skulle underlätta så man vet vad som anses vara ett "bra språk".
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av CrashLord »

Är det inte bättre med lite sunt förnuft bland moderatorna än att behöva ett program som censurerar allt kanske till och med sådant som inte skulle varit ocensurerat med lite sunt förnuft.

Det är skillnad på svordomar och kraftutryck om jag skriver tex "det sket sig" så är det ett kraftutryck inte en svordom.
Men ett program känner inte av det utan censurerar det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat: Jag föreslår att vi diskuterar gränsdragningen när vi moderatorer har ett färdigt förslag att komma med..
Hur ser du annars på att ord byts ut av programvaran istället för moderatorerna..?
Okänd

Inlägg av Okänd »

CrashLord: Ja det är en nackdel, men samtidigt blir censureringen mer konsekvent.

En fördel kan också vara att vi moderatorer för närvarande modererar bort alla svordomar och nedsättande uttryck för att komma undan till synes ändlösa diskussioner om och kritik mot moderatorers "sunda förnuft" ;). Ord som "skit" kommer därför inte att modereras om vi har språkfilter.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="CrashLord"]"det sket sig"[/quote]
Det citerade kommer att klara sig för det finns inte med på listan, inget av de orden.

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Barre"]Jaha.. kommer då den cencurlista jag efterfrågade både i mail & i tidigare låst post att publiceras?
Det skulle underlätta så man vet vad som anses vara ett "bra språk".[/quote]
Detta kommer diskuteras i moderatorgruppen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Bobcat: Jag föreslår att vi diskuterar gränsdragningen när vi moderatorer har ett färdigt förslag att komma med..
Hur ser du annars på att ord byts ut av programvaran istället för moderatorerna..?[/quote]
Jag har lite svårt att förstå varför det är så viktigt för er att hålla forumet så kliniskt rent som det är överhuvudtaget möjligt, rent från minsta lilla kraftord, det är ju nästintill så nära fanatism man kan komma.

I början så tyckte jag väl att det inte bekom mig så mycket, men ju mer jag ser av redigeringar coh modereringar av minsta lilla detalj, ju mer har det blivit att jag störs av det.

Varför är detta så viktigt för er, denna renhållning orsakar ju bara mer skada än nytta?
Varför är detta så hemskt, så att folk inte får använda sitt eget vardagsspråk?

Har ni inte viktigare saker att lägga er energi på än att hålla forumet rent från petitesser?

I vardagslivet så stöter man ju på olika kraftord, svordomar, könsord och liknande vart helst man än sig vänder. Det finns i morgontidningen, på tv, på arbetsplatsen, i affären, i skolan, i hemmet, ute på internet, när man pratar med vänner och bekanta, kort sagt överallt...men just detta forum ska av någon outgrundlig anledning vara föregångare i kampen mot vanliga människors språkbruk?

Förlåt, men jag har faktiskt svårt med att förstå varför detta är så viktigt för er, så viktigt så att det t.o.m. är viktigare med språkbruket än medlemmars kompetens.

Och, nej, jag skulle inte vilja ha en programvara som ska avgöra om det jag skrivit är verbalt korrekt och tillräckligt rumsrent för att "passa" i detta forum.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Vem ska bestämma vad som ska censureras då?

Nee, dålig ide..
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag kollade lite i ett annat forum som jag är med i. Där finns ingen automatisk censur och inget direkt förbud mot svordomar.

En sökning på ordet "skit" visar att detta fanns med i ca 0.2% av inläggen. Sökning på ordet "fan" fanns i ung 0,1%. Sistnämnda ord användes då i många fall (dom flesta faktiskt, av dom jag orkade kolla) som beteckning på fläktar. Hur skall en automatisk censur känna av detta?
Är verkligen problemet så stort med svordomar/kraftuttryck här, när det är så litet på andra forum?

Själv tycker jag nog att svordomar eller inte är en betydligt mindre intressant fråga än åsiktsfriheten i forumet. Såg för övrigt att även en fjärde medlem var avstängd, men hittade inget som helst stötande inlägg från honom. Vad händer egentligen?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
independence

Inlägg av independence »

Jag tycker inte att svordomarna i sig är något problem, utan snarare sättet de kan användas på. Att censurera alla svordomar tycker jag vore fel, jag tycker istället att kraften bör läggas på att göra verklig nytta som att försöka reda ut konflikter som spårar ut med personpåhopp och liknande.
Paul

Inlägg av Paul »

Om man skulle jämföra med en fotbollsmatch eller hockey så skulle en domare kunna förstöra en hel match om han blåste för alla regelbrott hur små de än är (de är ändå ett brott mot uppgjorda regler) En bra domare har grepp om matchen för att han har finkänsla inte för att han blåser för allt.
Kanske en dålig liknelse men ibland får jag känslan att det är lite väl mycket och ibland onödiga avblåsningar

Jag tror en människa trots allt besitter mer finkänslighet än ett program

Jag har inte haft så många postningar här på forumet men har följt det en tid och tycker att det har en bra stil jämfört med
många andra.

Paul
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="Paul"]Om man skulle jämföra med en fotbollsmatch eller hockey så skulle en domare kunna förstöra en hel match om han blåste för alla regelbrott hur små de än är (de är ändå ett brott mot uppgjorda regler) En bra domare har grepp om matchen för att han har finkänsla inte för att han blåser för allt.
Kanske en dålig liknelse men ibland får jag känslan att det är lite väl mycket och ibland onödiga avblåsningar

Jag tror en människa trots allt besitter mer finkänslighet än ett program

Jag har inte haft så många postningar här på forumet men har följt det en tid och tycker att det har en bra stil jämfört med
många andra.

Paul[/quote]
Precis...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat, TheOne, vulfgar, independence & Paul: Det finns ord som kommer att redigeras bort. Frågan är om moderatorerna ska göra det eller om det ska ske med automatik.

Angående vilka ord som ska redigeras har jag redan uttryckt min övergripande ståndpunkt här. Vad gäller gränsdragningar kommer det alltid vara öppet för konstruktiv diskussion men invänta gärna moderatorers ställningstagande om gränsdragningar först, och ta diskussionen i en ny tråd avsedd för gränsdragning av redigering av svordomar.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Tror det kan vara en bra sak att göra automatisk "ändring" eller censurering av ord som inte är lämpliga. Tycker dock att det endast ska vara för dom "värre" orden. Källsord och annat som kan användas för att kränka någon.

MVH
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"