Dumma Microsoft!

Nyheter i datorvärlden.
Harlekin33

Dumma Microsoft!

Inlägg av Harlekin33 »

Nu ska dom ge sig på LAMP också!:

http://www.idg.se/2.1085/1.196883/micro ... -i-sverige

*suck*
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Dumma Microsoft!

Inlägg av Hund »

För att få tillgång till de nya tjänsterna måste vissa kriterier uppfyllas. Erbjudandet gäller bara privatägda företag som utvecklar program eller it-tjänster. Företaget måste dessutom vara yngre än tre år och ha omsättning på mindre än en miljon dollar.
Jag skulle verkligen inte vilja påstå att det är ett alternativ till LAMP. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag vet inte hur stor effekt det kan få. Låt oss leka med tanken att man ska starta upp ett nytt företag för att "utveckla program eller it-tjänster". Hur väljer man då fokus för företagets verksamhet? Utifrån ett erbjudande från Microsoft eller utifrån sina egna kunskaper och erfarenheter?

Naturligtvis så kommer man att försöka syssla med något som man redan kan, oavsett om det är Microsoft eller GNU/Linux.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Bra säger jag, konkurrens gillar jag!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Microsoft har väl redan 90% av marknaden?

::)
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Ubuntu33 skrev:Microsoft har väl redan 90% av marknaden?

Av vad? Privatanvändares OS? Inte helt självklart att framtidens pengar ligger där. Känns som ITn håller på att ramla in i mobilens värld, sammanpackat i telefon, kamera, musikspelare och vad vet jag. Där ligger verkligen inte Microsoft på pole direkt. Cisco, Ericsson är andra som dominerar områden nära inpå detta. Microsoft har och spelar fult, skapar ett beroende. Men så fort det svänger är de genast efter, ungefär som USAs bilpark är idag. Spännande är det hursomhelst.

Ha det.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ubuntu33 skrev:Microsoft har väl redan 90% av marknaden?

Försvinner Microsoft hux flux blir det snarare Apple som tjänar på det än GNU/Linux, och Apple är ju girigare och mer stängt än Microsoft men folk älskar ändå deras prylar - ta dig en funderare på det ;)

Ubuntu & Co har precis, precis, kommit upp till en acceptabel nivå för kommersiell lansering mot hemanvändare, men utan konkurrens lär inte mottagandet bli bättre i framtiden än för de hittills återlämnade netbooks med GNU/Linux till förmån för XP. GNU/Linux har lång väg att gå och det är ju bara genom hård konkurrens som det kommer att gå någorlunda snabbt om du frågar mig.

EDIT: Lite formuleringar.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

upnorth skrev:Försvinner Microsoft hux flux blir det snarare Apple som tjänar på det än GNU/Linux, och Apple är ju girigare och mer stängt än Microsoft men folk älskar ändå deras prylar - ta dig en funderare på det ;)
Varför skulle Apple tjäna på det. Apple använder inte samma hårdvara.
upnorth skrev:Ubuntu & Co har precis, precis, kommit upp till en acceptabel nivå för kommersiell lansering mot hemanvändare, men utan konkurrens lär inte mottagandet bli bättre i framtiden än för de hittills återlämnade netbooks med GNU/Linux till förmån för XP. GNU/Linux har lång väg att gå och det är ju bara genom hård konkurrens som det kommer att gå någorlunda snabbt om du frågar mig.
Om du ska komma med angrepp på GNU/Linux så var snäll att bifoga en länk till den statistik du hänvisar till. Alla som jag känner är nöjda med GNU/Linux på sin netbook.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Sid skrev:
upnorth skrev:Försvinner Microsoft hux flux blir det snarare Apple som tjänar på det än GNU/Linux, och Apple är ju girigare och mer stängt än Microsoft men folk älskar ändå deras prylar - ta dig en funderare på det ;)
Varför skulle Apple tjäna på det. Apple använder inte samma hårdvara.
Vad har det med saken att göra?
Sid skrev:
upnorth skrev:Ubuntu & Co har precis, precis, kommit upp till en acceptabel nivå för kommersiell lansering mot hemanvändare, men utan konkurrens lär inte mottagandet bli bättre i framtiden än för de hittills återlämnade netbooks med GNU/Linux till förmån för XP. GNU/Linux har lång väg att gå och det är ju bara genom hård konkurrens som det kommer att gå någorlunda snabbt om du frågar mig.
Om du ska komma med angrepp på GNU/Linux så var snäll att bifoga en länk till den statistik du hänvisar till. Alla som jag känner är nöjda med GNU/Linux på sin netbook.
Statistik och statistik, men det känns väl ganska naturligt att det blir så här när det kommer till att bryta vanan med Windows:
http://www.idg.se/2.1085/1.195250/asus-dumpar-linux
http://www.idg.se/2.1085/1.195025/packa ... k-lanserad
http://www.idg.se/2.1085/1.194755/linux ... kom-av-sig

Sedan kan du lägga ner att kalla det för "angrepp". Jag konstaterar bara att GNU/Linux bara varit moget nog i något år för att hårdvarutillverkarna ska våga satsa, det kommer att krävas mycket mer för att bryta ner något monopol. Största problemet är alltså att bryta folks vana med Windows och nu lär Microsoft vara mer än nöjda med att det piratkopieras.

Men trots allt detta tror jag fortfarande att fri mjukvara behöver hårt motstånd för att kunna mogna snabbare - till allas nytta och glädje.
Sid

Inlägg av Sid »

upnorth skrev:Vad har det med saken att göra?
Om Microsoft skulle gå omkull tror jag inte att alla ägare av en PC skulle gå och köpa en Macbook.
upnorth skrev:Statistik och statistik, men det känns väl ganska naturligt att det blir så här när det kommer till att bryta vanan med Windows:
http://www.idg.se/2.1085/1.195250/asus-dumpar-linux
http://www.idg.se/2.1085/1.195025/packa ... k-lanserad
http://www.idg.se/2.1085/1.194755/linux ... kom-av-sig
Tre länkar från IDG...
upnorth skrev:Sedan kan du lägga ner att kalla det för "angrepp". Jag konstaterar bara att GNU/Linux bara varit moget nog i något år för att hårdvarutillverkarna ska våga satsa, det kommer att krävas mycket mer för att bryta ner något monopol. Största problemet är alltså att bryta folks vana med Windows och nu lär Microsoft vara mer än nöjda med att det piratkopieras.
Det är ett angrepp när någon kommer med påståenden som inte är sanna. IBM och Sun har satsat länge på GNU/Linux. Netbooks är en viktig del för att bryta monopolet. Oavsett vad du och IDG påstår...
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

apache krossar ju microsofts IIS webserver.. Dom flesta väljer ju ändå apache
och enligt IDG så är ju microsofts lösning gratis dom 3 första åren medans LAMP består
microsoft tänker alltså tjäna kosing på sin LAMP utmanare
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Sid, vilka källor anser du vara trovärdiga då?

Du behöver inte anklaga mig för att vara anti GNU/Linux bara för att jag filosoferar i vad som kommer att krävas för att avvänja folk från Windows. Jag tror bara att LAMP kan få en skjuts framåt utvecklingsmässigt om det börjar brinna lite i knutarna - hur kan det vara negativt?

Den här satsningen riktar sig ju som sagt till de som utvecklar IT, så de lär väl vara insatta nog att välja det som passar bäst för dem, dvs lär knappast Microsoft kunna "lura" till sig kunder så här.

Visst är netbooks en väldigt viktig marknad för GNU/Linux, det finns ju hur många temasidor och mycket nyheter som helst på området så det är ju uppenbart att det är poppis. Dessutom håller ju giganten Valve på att porta sina spel-motorer för plattformen så det kommer förmodligen att lossna på den fronten också.

Men jag är trött på att delta i en naiv hejarklack, ska fri mjukvara marknadsföras (vilket det givetvis ska), bör man lägga ner nirvana-vinklingen. Dessutom finns det mig veteligen bara support i form av forum som detta, om det ska kunna tas på allvar i ett kommersiellt sammanhang bör det åtminstone finnas en utbildad telefonsupport för konsumenter.
Sid

Inlägg av Sid »

Det är ni här och på ubuntuforums.org som är hejarklacken. Vi andra kör våra fria program och är lyckliga.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:Netbooks är en viktig del för att bryta monopolet.
Upnorth har en poäng just med att Netbooks har varit lite av ett bakslag för GNU/Linux. Å ena sidan har dom fått ut GNU/Linux i butik men å andra sidan har det varit söndermeklade skrivbordsdistar där jag anar många har ominstallerats med Windows efter köp. Att maskinerna med GNU/Linux ochså har returnerats i högre utsträckning än maskinerna med Windows XP verkar någorlunda klarlagt även om det - såvitt jag förstått - varit ett rätt tunt underlag på vad uppgifterna kommer ifrån och vilka netbooks det gäller - dock har uppgifterna oavsett sanningshalt såklart påverkat GNU/Linux negativt.
Sid skrev:Det är ni här och på ubuntuforums.org som är hejarklacken.
Så om jag lägger en massa energi och tid på att få ut GNU/Linux till folk (och lyckas en hel del) så är jag ändå dum i huvudet om jag rekommenderar folk (som frågar om hur dom får flash att fungera bra) att använda Adobe's flash-plugin framför gnash?
Sid skrev:Vi andra kör våra fria program och är lyckliga.
Dom flesta här är väl inte direkt olyckliga?

Varför är det så många som tycker detta forum (denna gemenskap?) är så dålig och varför skall det kontinuerligt spys galla över oss?

Man kan såklart hitta fel på vad som helst - speciellt om man hela tiden letar efter fel - men varför är det så svårt att fokusera på huvudfrågan, att få ut GNU/Linux (i allmänhet & Ubuntu i synnerhet) till 'massan' och hjälpa dom som redan testar GNU/Linux och/eller dom redan gått över..?

Ubuntu-se.org går en svår balansgång för att passa såväl RMS-anhängare som pragmatiker någorlunda och jag tycker vi gör att ganska bra jobb.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"