Jag ska skicka in ett förslag på förändringar för datasystemet på en folkhögskola som jag studerar på just nu.
För tilfället används win xp, office 2003, internet explorer, photoshop samt skype på datorerna, firstcalss
Jag tänkte mig helst någon form av linuxdistribution, tillsammans med openoffice, firefox, gimp, skype osv.
Däremot tror jag inte att systemansvarige har kapacitet viljan eller tiden att omarbeta alltihop, så jag tänkte
mig istället att bara förslå ersättning av program till fria alternativ. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Borde igentligen inte vara så svårt att ställa om hela skolans system till linux, med undantag för några datorer
som behöver ha musikprogrammet finale installerat. De enda funktioner som anvnda på nätverk är bryggade
routrar, samt delade diskar med eget samt gemensamt utrymme. Finns det möjlighet att använda first class
på linux?
Vad skulle vara er lösning?
/Markus
Open source på folkhögskola
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Open source på folkhögskola
Problemet med folkbildningen är just First Class. Linux-klienten är långtifrån buggfri och har heller ingen svensk översättning än. Admin på Folkbildningsnätet ligger på om att få en färdigöversatt version.Beta på FC finns info om här.
Folkbildningsnätet ska dra igång en upplysningskampanj för öppen källkod med början i januari (om vi hinner färdigt), men det är ändå långt kvar tills jag kan börja köra Linux på min folkhögskola Birka, i Jämtland.
Men det är ett kul initiativ.
PM'a mig här, så kan du få mitt FC-id så kan vi prata vidare i Fritt Forum -> Social Computing. 
OpenOffice.org, Firefox och GIMP skulle man ju kunna tänka sig att det går att installera. Öppen källkod är öppen källkod även i Windows.
Babysteps...
Folkbildningsnätet ska dra igång en upplysningskampanj för öppen källkod med början i januari (om vi hinner färdigt), men det är ändå långt kvar tills jag kan börja köra Linux på min folkhögskola Birka, i Jämtland.
Men det är ett kul initiativ.

OpenOffice.org, Firefox och GIMP skulle man ju kunna tänka sig att det går att installera. Öppen källkod är öppen källkod även i Windows.

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Moodle borde du titta på. Kanske delvis som alternativ till FC. Även om det är mest inriktat på distanskurser verkar det smidigt både för lärare och elever att ha ett entydigt sätt att hålla koll på vilka som lämnat in olika uppgifter och sen att få resultaten.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tror inte att man kommer att byta ut en produkt som används av över 30 000 pers i brådrasket. Men Moodle är definitivt en bra sak. 

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Nä, förändringar tar tid och ofta behövs det övergångsperioder när man kör två system parallellt eller diverse hack somCryingFreeman skrev:Tror inte att man kommer att byta ut en produkt som används av över 30 000 pers i brådrasket
kopplar ihop systemen med varandra eller i alla fall konverterar innehåll mellan dem. FC och Moodle är inte heller två
produkter för samma sak, även om de väl delvis riktar sig till samma målgrupp.