Rippa ljud från sajter och webbradio med kvalité? [LÖST]
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Rippa ljud från sajter och webbradio med kvalité? [LÖST]
Hej!
Tidigare har jag använt mig av audacity för att spela in ljud från videosajter som youtube och också från olika webradiokanaler vilket gick perfekt i windows. Nu i Ubuntu går det också men ljudet blir ihålligt, lågt och brusigt så det är min första fråga: Hur rippar man med hög kvalité i audacity från olika ljudkällor på Internet.
Om inte detta går så söker jag ett program som klarar allt detta. Jag vet att det finns enskilda program för ripping från webbradiostationer som streamripper och från videosajter som UtubeRipper men jag vill alltså ha ett program som kan kombinera ripping från dessa olika ljudkällor. Det får gärna innehålla en konverterare, annars får ni gärna tipsa om bra sådana också.
Jag vill gärna ha ett program som är grafiskt utformat då jag fortfarande är nybörjare på terminalen.
Finns det något som kan upfylla mina önskemål?
Tidigare har jag använt mig av audacity för att spela in ljud från videosajter som youtube och också från olika webradiokanaler vilket gick perfekt i windows. Nu i Ubuntu går det också men ljudet blir ihålligt, lågt och brusigt så det är min första fråga: Hur rippar man med hög kvalité i audacity från olika ljudkällor på Internet.
Om inte detta går så söker jag ett program som klarar allt detta. Jag vet att det finns enskilda program för ripping från webbradiostationer som streamripper och från videosajter som UtubeRipper men jag vill alltså ha ett program som kan kombinera ripping från dessa olika ljudkällor. Det får gärna innehålla en konverterare, annars får ni gärna tipsa om bra sådana också.
Jag vill gärna ha ett program som är grafiskt utformat då jag fortfarande är nybörjare på terminalen.
Finns det något som kan upfylla mina önskemål?
Re: Rippa ljud från sajter och webbradio med kvalité?
Jag använder mig av Firefox pluginnen "Download Helper" https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3006
Med den kan du tanka hem allt som finns på en hemsida, Filmer och audio.
Du kan sedan använda ffmpeg för att konvertera audio till olika ljud format eller bara extrahera ljud från en nedladdad film till exempelvis mp3. sudo apt-get install ffmpeg
Om jag inte minns fel så är allt du behöver skriva in i terminalen för att exemplevis extrahera ljuded ur en nedladdad flv film:
ffmpeg -i inputfilnamn.flv outputfilnamn.wav
men samma princip gäller även mellan olika ljudformat:
Internet radio kan du rippa med mplayer eller ffmpeg, kolla in:
http://www.mohdshakir.net/2007/02/27/sh ... io-offline
Med den kan du tanka hem allt som finns på en hemsida, Filmer och audio.
Du kan sedan använda ffmpeg för att konvertera audio till olika ljud format eller bara extrahera ljud från en nedladdad film till exempelvis mp3. sudo apt-get install ffmpeg
Om jag inte minns fel så är allt du behöver skriva in i terminalen för att exemplevis extrahera ljuded ur en nedladdad flv film:
ffmpeg -i inputfilnamn.flv outputfilnamn.wav
men samma princip gäller även mellan olika ljudformat:
Internet radio kan du rippa med mplayer eller ffmpeg, kolla in:
http://www.mohdshakir.net/2007/02/27/sh ... io-offline
-
Okej, det blir säkert väldigt bra men är du säker på att det inte finns något grafiskt program för detta. Har testat i terminalen men det vill inte fungera, sen är jag inte så haj på att använda script heller så du för gärna förklara steg för steg hur jag ska gå till väga.
Download helper
För att använda downloadhelper, öppna firefox och gå in på länken nedan. Klicka på den gröna knappen för att installera downloadhepler i firefox.
När den är installerad är det bara att gå in på villken hemsida som helst som innehåller audio eller video. Du kommer då att se en liten icon som snurrar uppe i höger hörn i firefox. Klickar du då på iconen kommer alla audio eller video filer som går att
ladda hem att listas och du kan ladda hem dem genom att klicka på det alternativ du vill ha.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3006
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att installer ffmpeg, öppna en terminal och skriv: sudo apt-get install ffmpeg
eller öppna pakethanteraren och sök efter ffmpeg och installera den därifrån.
Konvertera audio format till annat audioformat eller extrahera ljud frå video format med ffmpeg
1. öppna en terminal
2. gå till den mapp där du har dina ljud/video filer genom att skriva cd /sökvägtillmapp/undermapp
Du kan lista vad som finns i den mapp du står i genom att skriva ls. Om du grafisk vill ta reda på sökvägen kan du gå till din mapp med nautilus och trycka ctrl+L och sedan kopiera den högerklicka i terminalen och klistra in den.
3.När du sedan står i rätt mapp skriver du för att konvertera en flv film till wav format:
ffmpgeg -i STAR_TREK_-_Sega_old_arcade_game_1982_retro.flv nyttFilNamn.wav
Då skapas extraheras ljudet ur flv filmen till nyttFilNamn.wav men du kan lika gäran skriva
ffmpgeg -i BruceSpringsteen.wav nyBruceSpringsteen.mp3
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Återkommer ang internet radio har inte fått det att funka själv
För att använda downloadhelper, öppna firefox och gå in på länken nedan. Klicka på den gröna knappen för att installera downloadhepler i firefox.
När den är installerad är det bara att gå in på villken hemsida som helst som innehåller audio eller video. Du kommer då att se en liten icon som snurrar uppe i höger hörn i firefox. Klickar du då på iconen kommer alla audio eller video filer som går att
ladda hem att listas och du kan ladda hem dem genom att klicka på det alternativ du vill ha.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att installer ffmpeg, öppna en terminal och skriv: sudo apt-get install ffmpeg
Konvertera audio format till annat audioformat eller extrahera ljud frå video format med ffmpeg
1. öppna en terminal
2. gå till den mapp där du har dina ljud/video filer genom att skriva cd /sökvägtillmapp/undermapp
Du kan lista vad som finns i den mapp du står i genom att skriva ls. Om du grafisk vill ta reda på sökvägen kan du gå till din mapp med nautilus och trycka ctrl+L och sedan kopiera den högerklicka i terminalen och klistra in den.
3.När du sedan står i rätt mapp skriver du för att konvertera en flv film till wav format:
Då skapas extraheras ljudet ur flv filmen till nyttFilNamn.wav men du kan lika gäran skriva
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Borde inte VLC funka?
File -> Open Network -> Streaming/Saving
Har iof inte provat själv...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Tror kommandod ska stavas ffmpeg.apan skrev: ffmpgeg
-
Jag ska ha ffmpeg installerat men så här ser det ut när jag följer din beskrivning i detalj:apan skrev:Download helper
1. öppna en terminal
Kod: Markera allt
alex@ubuntu:~$ /home/alex/Video
bash: /home/alex/Video: är en katalog
alex@ubuntu:~$ ffmpeg -i video.flv nyvideo.wav
FFmpeg version r11872+debian_3:0.svn20080206-12ubuntu3, Copyright (c) 2000-2008 Fabrice Bellard, et al.
configuration: --enable-gpl --enable-pp --enable-swscaler --enable-x11grab --prefix=/usr --enable-libgsm --enable-libtheora --enable-libvorbis --enable-pthreads --disable-strip --enable-libfaad --enable-libfaadbin --enable-liba52 --enable-liba52bin --enable-libdc1394 --disable-armv5te --disable-armv6 --disable-altivec --disable-vis --enable-shared --disable-static
libavutil version: 49.6.0
libavcodec version: 51.50.0
libavformat version: 52.7.0
libavdevice version: 52.0.0
built on Oct 3 2008 22:40:31, gcc: 4.3.2
video.flv: no such file or directory
alex@ubuntu:~$
alex@ubuntu:~$ alex@ubuntu:~$ /home/alex/Video
bash: alex@ubuntu:~$: kommandot finns inte
alex@ubuntu:~$ bash: /home/alex/Video: är en katalog
bash: bash:: kommandot finns inte
alex@ubuntu:~$ alex@ubuntu:~$ ffmpeg -i video.flv nyvideo.mp3
Jag testade men ingen fil skapades och sparades där jag la den.Emil.s skrev:Borde inte VLC funka?
-
calinox skrev:Vad har gått snett?
alex@ubuntu:~$ /home/alex/Video
bash: /home/alex/Video: är en katalog
alex@ubuntu:~$ ffmpeg -i video.flv nyvideo.wav
FFmpeg version r11872+debian_3:0.svn20080206-12ubuntu3, Copyright (c) 2000-2008 Fabrice Bellard, et al.
configuration: --enable-gpl --enable-pp --enable-swscaler --enable-x11grab --prefix=/usr --enable-libgsm --enable-libtheora --enable-libvorbis --enable-pthreads --disable-strip --enable-libfaad --enable-libfaadbin --enable-liba52 --enable-liba52bin --enable-libdc1394 --disable-armv5te --disable-armv6 --disable-altivec --disable-vis --enable-shared --disable-static
libavutil version: 49.6.0
libavcodec version: 51.50.0
libavformat version: 52.7.0
libavdevice version: 52.0.0
built on Oct 3 2008 22:40:31, gcc: 4.3.2
video.flv: no such file or directory
alex@ubuntu:~$ alex@ubuntu:~$ /home/alex/Video
alex@ubuntu:~$ bash: /home/alex/Video: är en katalog
bash: bash:: kommandot finns inte
alex@ubuntu:~$ alex@ubuntu:~$ ffmpeg -i video.flv nyvideo.mp3
Ledsen för typon "ffmgpeg" ffmpeg ska det ju vara.
Kommandot du skriva är som nämts ovan endast:
ffmpeg -i video.flv nyvideo.mp3
och inte:
alex@ubuntu:~$ ffmpeg -i video.flv nyvideo.mp3
Och du måste såklart stå i rätt mapp där filerna finns, sedan ska det funka
du kan se på själva promten vart du befinner dig -> alex@ubuntu~$ /Mapp/underMapp/
Kommandot du skriva är som nämts ovan endast:
och inte:
alex@ubuntu:~$ ffmpeg -i video.flv nyvideo.mp3
Och du måste såklart stå i rätt mapp där filerna finns, sedan ska det funka

du kan se på själva promten vart du befinner dig -> alex@ubuntu~$ /Mapp/underMapp/
-
Ok nu händer det saker i alla fall. En mp3-fil skapas men utan ljud. Koden förklarar saken:
Har testat att installera flvtools2 som finns i förråden men till ingen nytta.
Vad göra?
cd /home/alex/Video
[flv @ 0xb7ef1388]Unsupported video codec (7)
I all oändlighet...
Input #0, flv, from 'video.flv':
Duration: 00:03:13.0, start: 0.000000, bitrate: N/A
Stream #0.0: Video: 0x0007, 1000.00 tb(r)
Stream #0.1: Audio: 0x000a, 44100 Hz, stereo
Output #0, mp2, to 'nyvideo.mp3':
Stream #0.0: Audio: mp2, 44100 Hz, stereo, 64 kb/s
Stream mapping:
Stream #0.1 -> #0.0
Unsupported codec (id=0) for input stream #0.1
Vad göra?
-
Har du installeratcalinox skrev: Har testat att installera flvtools2 som finns i förråden men till ingen nytta.
Vad göra?

(Vet inte om det kommer att hjälpa. "ffmpeg -i musikvideo/Sophie_Zelmani--Time_to_kill.flv utfil.mp3" funkar för mej, men .flv-filer kan ha olika format inne i sig.)
- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Själv så brukar jag helt sonika bara öppna volymkontrollen, välja "Mix" som fångstenhet och sedan bara klicka igång Ljudinspelaren och samtidigt spela upp valfritt medium på valfritt sätt. Kan krävas att du drar ner volymen lite på Fångst för att det ska låta bra och inte brusa, därefter kan du väl förstärka ljudet i audacity om det skulle behövas.

-
Testade att göra det men jag får samma felkod som i mitt föregående inlägg så något mystiskt har inträffar.David Andersson skrev:Har du installeratcalinox skrev: Har testat att installera flvtools2 som finns i förråden men till ingen nytta.
Vad göra?ubuntu-restricted-extras?
(Vet inte om det kommer att hjälpa. "ffmpeg -i musikvideo/Sophie_Zelmani--Time_to_kill.flv utfil.mp3" funkar för mej, men .flv-filer kan ha olika format inne i sig.)
Hur menar du med "Mix" som fångsenhet? Det enda "Mix" jag hittar finns under "växlar". Med "Fångst" som jag hittar i preferences-listan under inspelning ibockad så blir det ordentligt tjut och rundgång i lurarna.Själv så brukar jag helt sonika bara öppna volymkontrollen, välja "Mix" som fångstenhet och sedan bara klicka igång Ljudinspelaren och samtidigt spela upp valfritt medium på valfritt sätt. Kan krävas att du drar ner volymen lite på Fångst för att det ska låta bra och inte brusa, därefter kan du väl förstärka ljudet i audacity om det skulle behövas
Alltså har jag inte haft "Fångst" ibockad förut, så du menar inte "Övergripande" under uppspelningsfliken?
Prova att installera w32 codecscalinox skrev:Ok nu händer det saker i alla fall. En mp3-fil skapas men utan ljud. Koden förklarar saken:Har testat att installera flvtools2 som finns i förråden men till ingen nytta.Kod: Markera allt
cd /home/alex/Video ffmpeg -i video.flv nyvideo.mp3 [flv @ 0xb7ef1388]Unsupported video codec (7) [flv @ 0xb7ef1388]Unsupported video codec (7) [flv @ 0xb7ef1388]Unsupported video codec (7) [flv @ 0xb7ef1388]Unsupported video codec (7) [flv @ 0xb7ef1388]Unsupported video codec (7) [flv @ 0xb7ef1388]Unsupported video codec (7) I all oändlighet... Input #0, flv, from 'video.flv': Duration: 00:03:13.0, start: 0.000000, bitrate: N/A Stream #0.0: Video: 0x0007, 1000.00 tb(r) Stream #0.1: Audio: 0x000a, 44100 Hz, stereo Output #0, mp2, to 'nyvideo.mp3': Stream #0.0: Audio: mp2, 44100 Hz, stereo, 64 kb/s Stream mapping: Stream #0.1 -> #0.0 Unsupported codec (id=0) for input stream #0.1
Vad göra?
http://geekzine.org/2008/11/17/add-wind ... w64codecs/
-
.Prova att installera w32 codecs
http://geekzine.org/2008/11/17/add-wind ... w64codecs/
Har du någon nedladdningslänk till det, hittar varken i förrråden eller på internet när jag söker? Står i terminalen att paketet kanske är utdaterat eller gammalt.
Men kan du inte följa tutorialen jag bifogade ovan?
Nu såg jag att om du söker på "w32" i repositories så finns den men, du måste ha mediubuntu activerat först -> https://help.ubuntu.com/community/Medib ... positories
Nu såg jag att om du söker på "w32" i repositories så finns den men, du måste ha mediubuntu activerat först -> https://help.ubuntu.com/community/Medib ... positories
-
Har haft lite problem med ljudet och rundgång de senaste dagarna men nu är det fixat igen.
Lyckades rippa ljud med ljudinspelaren från videosajter och webradio som mp3. Dock blir ljudet väldigt klent och lågt. Därför använder jag mig av audacity för att justera volymen.
Nackedelen här är dock att det blir väldigt brusigt. Så jag undrar hur man ska tänka när man brusreducerar i audacity för att bibehålla volymen?
Eller finns det något enklare sätt utan att behöva installera något mer?
Lyckades rippa ljud med ljudinspelaren från videosajter och webradio som mp3. Dock blir ljudet väldigt klent och lågt. Därför använder jag mig av audacity för att justera volymen.
Nackedelen här är dock att det blir väldigt brusigt. Så jag undrar hur man ska tänka när man brusreducerar i audacity för att bibehålla volymen?
Eller finns det något enklare sätt utan att behöva installera något mer?
-
När man gör capture (som det heter på engelska, troligen ljudfångst på svenska) så kan det vara bra att sätta capture-nivån till samma som master-nivån i det stora volymkontrollfönstret. Då blir det inspelade ljudet lika starkt som originalet. Om du använder alsa kan du ställa in capture-nivån med kommandona:calinox skrev: Lyckades rippa ljud med ljudinspelaren från videosajter och webradio som mp3. Dock blir ljudet väldigt klent och lågt. Därför använder jag mig av audacity för att justera volymen.
vol=$(amixer sget Master,0 | grep -om1 '[0-9]*%')
amixer -q sset Capture,0 $vol unmute cap
amixer -q sset Mix,0 unmute cap
Om du får till en bättre nivån kanske bruset minskar. När jag använder capture/ljudfångst så kommer jag inte helt undan lite brus. Vet inte om jag har dåliga ljudkretsar eller om det måste bli så med capture.calinox skrev:Nackedelen här är dock att det blir väldigt brusigt. Så jag undrar hur man ska tänka när man brusreducerar i audacity för att bibehålla volymen?
Om du inte lyckas med nivån så finns by default en AudioCompressor-plugin i Audacious, som försöker hålla en jämn nivå oavsett nivån i källan. Kanske bra för tal, hemskt för musik.
För att lyssna på SR P1 kan man skriva i en terminalcalinox skrev:Eller finns det något enklare sätt utan att behöva installera något mer?
mplayer "mms://wm-live.sr.se/SR-P1-High"
mplayer -dumpstream -dumpfile filnamn.wma "mms://wm-live.sr.se/SR-P1-High"
Det bästa kvalitetsmässigt är att dumpa direkt från VLC eller Mplayer (som David Andersson föreslår), men får du inte det att funka kan du även spela in i Audacity utan att förlora kvalité pga någon D/A - A/D -omvandling. Det krävs dock lite meck för att få det att funka; var inte rädd att fråga om något nedan är oklart.
1) Du behöver en inofficiell version av Audacity som gör att den fungerar ihop med Pulseaudio. Den finns på min ppa: https://launchpad.net/~diwic/+archive (Håll tummarna för att den patchade versionen blir standard i Jaunty!)
2) Du behöver ställa in Audacity på att använda "Alsa: pulse" (Redigera -> Inställningar -> Inspelning).
3) Du behöver ställa in Pulseaudio på att skicka monitorströmmen till audacity. Starta Pulseaudio device chooser (finns i Synaptic om du inte redan installerat det), och välj "volume control". Starta sedan inspelningen i Audacity. Det ska nu dyka upp något på fliken "recording" som indikerar att audacity håller på att spela in. Där finns också en liten knapp med en meny, välj "Move stream" och sedan "monitor source <ljudkortsnamn>".
1) Du behöver en inofficiell version av Audacity som gör att den fungerar ihop med Pulseaudio. Den finns på min ppa: https://launchpad.net/~diwic/+archive (Håll tummarna för att den patchade versionen blir standard i Jaunty!)
2) Du behöver ställa in Audacity på att använda "Alsa: pulse" (Redigera -> Inställningar -> Inspelning).
3) Du behöver ställa in Pulseaudio på att skicka monitorströmmen till audacity. Starta Pulseaudio device chooser (finns i Synaptic om du inte redan installerat det), och välj "volume control". Starta sedan inspelningen i Audacity. Det ska nu dyka upp något på fliken "recording" som indikerar att audacity håller på att spela in. Där finns också en liten knapp med en meny, välj "Move stream" och sedan "monitor source <ljudkortsnamn>".
-
Hej!diwic skrev:Det bästa kvalitetsmässigt är att dumpa direkt från VLC eller Mplayer (som David Andersson föreslår), men får du inte det att funka kan du även spela in i Audacity utan att förlora kvalité pga någon D/A - A/D -omvandling. Det krävs dock lite meck för att få det att funka; var inte rädd att fråga om något nedan är oklart.
Ber om ursäkt för att jag inte har hört av mig för än nu så här ett halvår senare. Andra saker har kommit emellan och har inte haft behovet på samma sätt som nu. För övrigt är den senaste versionen av audacity (1.3.7.) fylld med en bugg som gör att uppspelning fryser efter en halv sekund för mig. Så därför följde jag ditt råd och märkte därefter att installering av Pulseaudio Device Chooser var onödig eftersom att jag märkte att det bara var att höja staplarna under inspelningsfliken till max i volymkontrollen och avbocka "Växla ljudinspelning från Front"
Alltså var problemet egentligen retfullt enkelt med lite god hjälp från er.
Kvalitén går definitivt inte heller att klaga på!
Tack för hjälpen!