Hej,Hej
Problem: Får följande felmeddelande då jag försöker installera eller köra Ubuntu 6,10 från skiva: Faild to start the x server (your graphical interface) It is likely that it is not set up correctly
Bakgrund: Har en lite äldre burk jag skulle vilja köra Ubuntu på, parallellt med Windows 98. Har inte mycket hum om varför det inte funkar, kanske är grafikkortet/en för gammla? Win98 installationen funkar och är installerad från DVD-rom (vilken jag även försökt installera Ubuntun från) så boot sekvensen tycks funka! Bios läser även av båda HDD.
System:
Moderkort: AOpen AX63
Processor PIII 702Mhz
Internminne: 320 Mb
HDD Master 20G (Win 98)
HDD Slave 30G (lågnivåformaterad)
Grafik:
Rage Pro Turbo AGPx2 8Mb
3dFxVoodoo2
Monitor, Fuijutsu e150f
Creative Sound Blaster Audio PCI 64V
DVD, Floppy och CD brännare.
Nätverkskort
Kan inte installera ubuntu Faild to start the x server
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
kommer Du till en textpromt? tror Du kan få någon fråga innan den dyker upp. skriv i så fall sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och efter det skriver du startx. Hoppas de kan fungera
när ditt felmeddelande kommer upp så tryck ctrl+alt+F2
skriv så som freemanen men med -phigh
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
välj VESA som drivrutin..
skriv:
sudo /etc/init.d/gdm stop
sen prova med: startx
funkar inte detta så skriv
sudo /etc/init.d/gdm start
händer det ytterligare inget.. så växla tillbax till den förra ttyn genom att trycka
ctrl+alt+F7 tror jag det är.. då borde du komma in i x.. eftersom gdm är omstartad och har läst in den nya drivrutinen "vesa"..
skriv så som freemanen men med -phigh
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
välj VESA som drivrutin..
skriv:
sen prova med: startx
funkar inte detta så skriv
sudo /etc/init.d/gdm start
händer det ytterligare inget.. så växla tillbax till den förra ttyn genom att trycka
ctrl+alt+F7 tror jag det är.. då borde du komma in i x.. eftersom gdm är omstartad och har läst in den nya drivrutinen "vesa"..
Jo, jag vet..
Med en kombination av ctrl+alt+F2 och sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg så hamnade man i en slags manuell konfigurering av grafikkort, skärm, mus etc (vet dock ej om detta blev helt optimalt för min del man är ju inte någon stjärna på sådant). Hur som helst, nu är Ubuntu installerat och det tycks funka utmärkt!
Så ett stort tack för hjälpen!
Så ett stort tack för hjälpen!