trådlös router som trådlös switch?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
n.l.o

trådlös router som trådlös switch?

Inlägg av n.l.o »

Hej

Jag tänkte lära mig lite om Ubuntu server så efter många nätter och guider senare har jag lyckats sätta upp en server med ipmasq och dnsmasq förutom själva grundinstallationen (LAMP, utan dhcp3) .

Dhcp servern använder jag ipmasq/dnsmasq till. Vad jag undrar är om jag nu kopplar på en trådlös router, stänger av dhcp servern där. Får jag då en switch, plus en trådlös accesspunk som alla får ip från servern?

Hälsningar
Magnus
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: trådlös router som trådlös switch?

Inlägg av mcNisse »

Ja, det fungerade bra för mig.

I min trådlösa router kopplade jag sladden som satt i wan porten i en lan port. Den här 5 trådadade portar också. Sedan stängde jag av dhcpservern i routern.
n.l.o

Inlägg av n.l.o »

Sweet. Fast jag kom på att då får jag ju inte gigabit bandbredd på det trådade nätverket för en billig slant. hmm.
kul men krångligt.

tack!
magnus
n.l.o

Inlägg av n.l.o »

Hej.
Nu har jag istället ordnat en gigabitswitch, och till den kopllar jag en wireless AP (D-Link DWL-2100 AP). Jag får själva AP'n att funka (tror jag) men att sen koppla upp mig till den trådlöst funkar inte alls, vet inte om det är att den inte får IP från servern?

Hjälp!

Magnus
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"