Extern hårddisk vill inte mounta
Extern hårddisk vill inte mounta
Hur går jag till väga om jag vill tvinga min externa hårddisk att mounta. Den fungerar i windows men i ubuntu får jag ett mycket behjälpligt felmeddelandet: mount: fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock på /dev/sdb1. codepage eller hjälpprogram saknas eller annat fel. 

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Extern hårddisk vill inte mounta
Testa programmet Disk Manager (Diskhanterare) som finns i Lägg till/ta bort, sen ligger det under System → Administration
Tack jag har installerat den men hur kör jag programmet som rot? Jag har försökt med allt möjligt sudo disk-managment, sudo diskmgmt osv. Det borde finnas något enkelt sätt att ta reda på vilket namn man skall använda i terminalen.
Den finns ju under System -> Administration
I terminaleneller
I terminalen
Kod: Markera allt
gksu disk-manager
disk-manager-root
jag vet inte om det spelar någon roll men jag använder ubuntu eee 8.04.1. Jag har inget program kallat disk-manager. Däremot installerade jag ett kallat disk-management. Programmet vill dock inte starta: There are no filesystems which you are allowed to mount or unmount. Contact your administrator.
Jag stoppade in en mp3-spelare i usb:n och samma sak hände. Den vill inte heller mounta, men fungerar klockrent i windows.
Jag stoppade in en mp3-spelare i usb:n och samma sak hände. Den vill inte heller mounta, men fungerar klockrent i windows.
Stämmer, i Hardy finns tyvärr inte Disk ManagerDixon skrev:Jag vet inte om det spelar någon roll men jag använder ubuntu eee 8.04.1. Jag har inget program kallat disk-manager.
Det programmet är ganska värdelöst då du som user endast kan hantera diskar med optionen user och det är inget som är default. Om man anropar Disk Management som root så kommer man ändå bara åt de enheter som är statiskt monterade i /etc/fstab så det är inte mycket bevänt med det heller i ditt fall. Har för mig att kommandot för Disk Management är userdisk och då kan man anropa det med kommandot gksu userdisk men som sagt du kommer inte att se dina usb-enheter där.Dixon skrev:Däremot installerade jag ett kallat disk-management.
Du kan ju börja med att klistra in resultatet av
sudo fdisk -l
En orsak till att du inte kan montera t.ex en ntfs disk kan vara att den inte är korrekt avmonterad i Windows så vet du med dig att du inte gjort det så starta upp i Windows och avmontera den korrekt och försök igen.