4 frågor som måste besvaras innan det är dags...

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
svamp
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

4 frågor som måste besvaras innan det är dags...

Inlägg av svamp »

Hallå! :)

Behöver svar på några enstaka frågor innan jag går över till Ubuntu på heltid:

1. Anser personligen att mappindelningen i Ubuntu ser något konstigt ut (/bin, /usr osv). Google har varit min vän när jag sökt svar på vad som finns i de olika mapparna men jag något mer personliga svar från Er skulle uppskattas. Svar som säger mig vad jag absolut inte får göra i en specifik mapp och vad jag bör ha i åtanke när jag gör ändringar i de olika mapparna.

2. Jag har för närvarande Windows XP installerat på min laptop som har en HDD på 160 GB. Är egentligen ute efter ett simpelt ja/nej-svar på följande fråga, men om jag är helt ute och cyklar får ni självklart slänga in en kommetar (;)): Stämmer det att jag måste resizea min HDD med (totala storleken på min HDD [minus] den storlek Windows upptar) och sedan ge /root 10 GB, swap ~2 GB (storleken på mitt RAM) och resterande till /home av den differens jag får från ovan?

3. När nya versionen av Ubuntu räcker det med en vanlig uppgradering av systemet och då antar jag att /home inte kommer ändras öht utan enbart /root? Hur fungerar det egentligen med /root? Vad jag förstår ska den partitionen enbart innehålla systemfiler och program? Kommer jag förlora samtliga program vid en uppgradering eller är det bara systemfilerna som uppgraderas så att säga?

4. Låt säga att jag påbörjar en hämtning (sudo apt-get install blabla) i terminalen och sen under hämtningens gång ångrar mig och trycker CTRL + C. Var lagras den data som hunnit hämtas och hur raderar jag den? Har Ubuntu någon slags TEMP-mapp som Windows har?

Svar på ovanstående skulle uppskattas enormt!! Känner mig redo for the big step, så att säga. ;D

Hälsningar
Senast redigerad av 1 svamp, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: 4 frågor som måste måste besvaras innan det är dags...

Inlägg av farmfield »

1. Frågeställningen är egentligen rätt oväsentlig - som att förklara vilka filer som ligger i c:\windows\system32 typ... Det är bara hem/home som är intressant fram till man behöver veta mer om systemet - och då tar man reda på vad som ligger var och varför - men den vetskapen utan att ha problem är som sagt rätt oväsentlig...

2. Det är ju tack o lov inte hårddisken du skall förändra utan partitionen - men ta ner storleken på Windows-partitionen och använd det frigjorda utrymmet precis som du beskrev.

3. Det är diverse paket som uppdateras - dessa kan ligga var som helst - men nej, du förlorar ingenting, inga program eller nåt.

4. Det finns en mängd sätt att rensa sånt, enklaste är väl att köra en...

Kod: Markera allt

sudo apt-get autoclean
...och så önskar jag dig lycka till med övergången. ;D
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

svamp skrev: 1. Anser personligen att mappindelningen i Ubuntu ser något konstigt ut (/bin, /usr osv). Google har varit min vän när jag sökt svar på vad som finns i de olika mapparna men jag något mer personliga svar från Er skulle uppskattas. Svar som säger mig vad jag absolut inte får göra i en specifik mapp och vad jag bör ha i åtanke när jag gör ändringar i de olika mapparna.
Har du kollat http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem ... y_Standard
Det finns andra sajter som också beskriver katalogstrukturen.
Jag tycker att allt personligt ska vara i home. Bara när man installerar paket (eller installerar genom att kompilera med configure och make) så har man att göra i /bin, /lib, osv. Privata script och program kan man ha i /home/david/bin. När man är varm i kläderna kan man ändra konfigfiler manuellt i /etc med root-behörighet.
svamp skrev: 2. Jag har för närvarande Windows XP installerat på min laptop som har en HDD på 160 GB. Är egentligen ute efter ett simpelt ja/nej-svar på följande fråga, men om jag är helt ute och cyklar får ni självklart slänga in en kommetar (;)): Stämmer det att jag måste resizea min HDD med (totala storleken på min HDD [minus] den storlek Windows upptar) och sedan ge /root 10 GB, swap ~2 GB (storleken på mitt RAM) och resterande till /home av den differens jag får från ovan?
Det finns en "/root" men det du menar är "/" som kallas "root".
10GB root, swap ~ ram och resten /home, det verkar lagom, om du inte ska behålla WindowsXP på en partition. Om du ska "distro-shoppa" (testa olika linux-distributioner) så kan du skapa ett par 10GB-partitioner till, så du kan installera och testa där utan att ta bort din ubuntu.
svamp skrev: 3. När nya versionen av Ubuntu räcker det med en vanlig uppgradering av systemet och då antar jag att /home inte kommer ändras öht utan enbart /root? Hur fungerar det egentligen med /root? Vad jag förstår ska den partitionen enbart innehålla systemfiler och program? Kommer jag förlora samtliga program vid en uppgradering eller är det bara systemfilerna som uppgraderas så att säga?
En vanlig uppgradering (var 6e månad) förstör inte /home. Det har hänt mej att uppgraderingen krånglat så jag installerat om från scratch. Då är det bra att ha /home i en separat partition.

EDIT: Du få välja om program från förråden som inte stöds längre ska avinstalleras eller inte. Program du installerat utanför pakethanteraren (genom att kompilera eller packat upp tar-filer) blir kvar (om det inte finns ett nytt program med samma namn som skriver över, skulle jag tro).
svamp skrev: 4. Låt säga att jag påbörjar en hämtning (sudo apt-get install blabla) i terminalen och sen under hämtningens gång ångrar mig och trycker CTRL + C. Var lagras den data som hunnit hämtas och hur raderar jag den? Har Ubuntu någon slags TEMP-mapp som Windows har?
Om du avbryter under nedladdningsfasen är det nog ok. Om du avbryter under installationsfasen kan jag tänka mej att det finns halvfärdiga saker. Skulle tro att det i så fall kan rättas till genom att installera igen och sedan avinstallera. (De halvfärdiga sakerna kommer nog inte att störa andra program, så du kan nog strunta i det.)

Installerade paket lagras i en speciell mapp. För övrigt finns /tmp och /var/tmp som temp-mappar.
Användarvisningsbild
svamp

Inlägg av svamp »

Fantastiska är vad ni är!! Tack, tack och åter tack! :)

Lite följdfrågor: Om man ger sig på den indelningen (en partition för /root och en för /home) och sen ska uppgradera Ubuntu när en ny version släpps, anger man någon stans att det är i /root de nya systemfilerna ska ligga? Antar att man inte ska göra en ny manuell partitionering?

Något annat jag undrar över är hur man kopplar datorn till TV:n i Ubuntu. Har nämligen en VGA-omvandlare (datorns VGA --> omvandlare --> S-video från omvandlaren --> TV:n) och den vill man såklart utnyttja även om man går över till Ubuntu... Behöver man ladda ner något program, eller?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: 4 frågor som måste besvaras innan det är dags...

Inlägg av Cadryc »

Har man en root och en home-partition och ska installera Ubuntu på nytt så väljer man i installationen manuell partionering, och sen anger man vad som ska vara root och vad som ska vara home.

Om man däremot uppgraderar från en Ubuntuversion till en annan med uppdateringshanteraren, så behöver man inte bry sig det minsta om partitioner.

Att använda TV funkar för de flesta, har man Nvidia- eller ATI-drivrutiner installerade så får man även deras egna program för att ställa in skärmar, där kan man ställa in TV:n.

Då jag kopplat datorn till TV:n var det i princip bara att stoppa i sladden, men det finns dom som fått krångla med externa skärmar.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
svamp

Inlägg av svamp »

Cadryc skrev:Har man en root och en home-partition och ska installera Ubuntu på nytt så väljer man i installationen manuell partionering, och sen anger man vad som ska vara root och vad som ska vara home.

Om man däremot uppgraderar från en Ubuntuversion till en annan med uppdateringshanteraren, så behöver man inte bry sig det minsta om partitioner.

Att använda TV funkar för de flesta, har man Nvidia- eller ATI-drivrutiner installerade så får man även deras egna program för att ställa in skärmar, där kan man ställa in TV:n.

Då jag kopplat datorn till TV:n var det i princip bara att stoppa i sladden, men det finns dom som fått krångla med externa skärmar.
Nu är det så att det är ett integrerat grafikkort i min X61s. Vilket program använder man i såna fall?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Verkar som att den har integrerad Inte-grafik, då borde Ubuntus egna inställningsprogram för skärmar funka bra.

Användarvisningsbild
svamp

Inlägg av svamp »

Jag formaterade aldrig XP utan klickade på "new partition table" vid installation av Ubuntu och gjorde tre partitioner (/, /home och swap). Klickar jag på "File System" säger den att "Free space" ligger på 10 GB ungefär. Jag gav /root 15 GB så jag antar att installationsfiler o.d. upptar 5 GB. När jag sen klickar på mappen med mitt namn säger den att "Free space" bara är 123.8 GB. Min HDD ligger på 160 GB så 160 - 15 - 2 (swap) = 143 GB. Vad är det som upptar 20 GB i /home egentligen, eller kanske rättare sagt, var har mina 20 GB försvunnit? Beror det på att jag inte valde att formatera datorn med XP-skivan innan jag installerade Ubuntu?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

svamp skrev:Jag formaterade aldrig XP utan klickade på "new partition table" vid installation av Ubuntu och gjorde tre partitioner (/, /home och swap). Klickar jag på "File System" säger den att "Free space" ligger på 10 GB ungefär. Jag gav /root 15 GB så jag antar att installationsfiler o.d. upptar 5 GB. När jag sen klickar på mappen med mitt namn säger den att "Free space" bara är 123.8 GB. Min HDD ligger på 160 GB så 160 - 15 - 2 (swap) = 143 GB. Vad är det som upptar 20 GB i /home egentligen, eller kanske rättare sagt, var har mina 20 GB försvunnit? Beror det på att jag inte valde att formatera datorn med XP-skivan innan jag installerade Ubuntu?
En hårddisk på 160GiB kommer aldrig att synas som 160GB i ett operativsystem. Det hela beror på att hårddisktillverkarna räknar på ett sätt och OSen på ett annat. Så 143GB är nog en helt rimlig siffra (kanske en aning låg, orkar inte räkna på det), du borde ha sett att XP inte skulle ha visat att du har mer utrymme heller.
Användarvisningsbild
svamp

Inlägg av svamp »

KiviE skrev:
svamp skrev:Jag formaterade aldrig XP utan klickade på "new partition table" vid installation av Ubuntu och gjorde tre partitioner (/, /home och swap). Klickar jag på "File System" säger den att "Free space" ligger på 10 GB ungefär. Jag gav /root 15 GB så jag antar att installationsfiler o.d. upptar 5 GB. När jag sen klickar på mappen med mitt namn säger den att "Free space" bara är 123.8 GB. Min HDD ligger på 160 GB så 160 - 15 - 2 (swap) = 143 GB. Vad är det som upptar 20 GB i /home egentligen, eller kanske rättare sagt, var har mina 20 GB försvunnit? Beror det på att jag inte valde att formatera datorn med XP-skivan innan jag installerade Ubuntu?
En hårddisk på 160GiB kommer aldrig att synas som 160GB i ett operativsystem. Det hela beror på att hårddisktillverkarna räknar på ett sätt och OSen på ett annat. Så 143GB är nog en helt rimlig siffra (kanske en aning låg, orkar inte räkna på det), du borde ha sett att XP inte skulle ha visat att du har mer utrymme heller.
Känns fortfarande som att det är något fuffens på g. Laddade precis ner GParted och den påstår att /dev/sda ligger på 149.05 GB. / är på 13.97 även fast jag angav att /root skulle ligga på 15 GB. Detsamma gäller /home, det är inte samma storlek på /home som den jag angav. Swap stämmer däremot. What's going on?? :o
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

svamp skrev:
KiviE skrev:
Känns fortfarande som att det är något fuffens på g. Laddade precis ner GParted och den påstår att /dev/sda ligger på 149.05 GB. / är på 13.97 även fast jag angav att /root skulle ligga på 15 GB. Detsamma gäller /home, det är inte samma storlek på /home som den jag angav. Swap stämmer däremot. What's going on?? :o
Det är helt normalt. Det hela beror på att det inte är 1000byte på en kbyte utan 1024bytes. Hårddisktillverkarna räknar däremot med att det är 1000byte på en kilobyte.

Om vi nu ska räkna på hur stor din hårddisk är får vi fram rätt svar genom att dela 160GB med 1024^3bytes. Alltså 160 000 000 000 / (1 024 * 1 024 * 1 024) = 149.011612GB vilket även är ungefär det som GParted visar. På samma sätt kan vi räkna på dina partitioner.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Man kan räkna bort ca 7% av det som hårddisktillverkarna uppger, så de 147GB som Gparted får fram känns rimligt. Sedan så är en del av utrymmet reserverat av systemet. Det har en funktion som jag tyvärr inte kommer på just nu ::)

Har för mig att det är 5% som reserveras, så (149 - 17) * 0,95 = 125 så att du har 123GB ledigt verkar rimligt.

Allmänt om man vill se vad det är som upptar en massa plats så kan man använda programmet Diskanvändningsanalysator som ligger under Program → Tillbehör

David Andersson

Inlägg av David Andersson »

svamp skrev: 160GB
svamp skrev: GParted och den påstår att /dev/sda ligger på 149.05 GB.
Verkar rimligt. 160 decimala gigabyte (GB) = 149.01 binära gigabyte (GiB). http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

/root
Du skriver "/root" hela tiden. det gör mig lite nervös. Hoppas du inte gav /root det utrymmet i tron att det är systemroten.
Systemroten är "/".
"/root" är hemmamappen för användaren root, dvs administratorn - den användaren har en privat hemmamapp som inte bor i "/home".
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kod: Markera allt

GB enl.         GB enl.
tillverkaren  Datorn
20               18,626
40               37,253
60               55,879
80               74,506
100             93,132
120             111,759
140             130,385
160             149,012
180             167,638
200             186,265
230             214,204
250             232,830
300             279,396
320	        298,023
400             372,529
500             465,661
750             698,491
Källa: http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=622997
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

svamp skrev:Lite följdfrågor: Om man ger sig på den indelningen (en partition för /root och en för /home) och sen ska uppgradera Ubuntu när en ny version släpps, anger man någon stans att det är i /root de nya systemfilerna ska ligga? Antar att man inte ska göra en ny manuell partitionering?
Du behöver (eller kan) inte göra några 'val' vid en uppgradering, det sköter sig automatiskt, vilka paket som laddas ner var och vad som uppdateras.
svamp skrev:Något annat jag undrar över är hur man kopplar datorn till TV:n i Ubuntu. Har nämligen en VGA-omvandlare (datorns VGA --> omvandlare --> S-video från omvandlaren --> TV:n) och den vill man såklart utnyttja även om man går över till Ubuntu... Behöver man ladda ner något program, eller?
Är det en stationär eller bärbar maskin? Vad är det för grafikkort?

I Ubuntu gjörs dom inställningarna i en konfikurationsfil som heter xorg. conf. Beroende på vad man har för grafikkort kan man göra det grafiskt och med vissa kort så behöver man göra det manuellt i ovan nämnda fil.

Så om du specificerar vad det är för grafikkort, vilka utgångar kortet har och hur du vill koppla portarna så kan vi ge ett bättre svar. :)
Användarvisningsbild
svamp

Inlägg av svamp »

palle-kuling skrev:
/root
Du skriver "/root" hela tiden. det gör mig lite nervös. Hoppas du inte gav /root det utrymmet i tron att det är systemroten.
Systemroten är "/".
"/root" är hemmamappen för användaren root, dvs administratorn - den användaren har en privat hemmamapp som inte bor i "/home".
Nu fick du mig att bli osäker.

http://i33.tinypic.com/mv6hl2.jpg

Stämmer väl?
Användarvisningsbild
svamp

Inlägg av svamp »

farmfield skrev:
svamp skrev:Lite följdfrågor: Om man ger sig på den indelningen (en partition för /root och en för /home) och sen ska uppgradera Ubuntu när en ny version släpps, anger man någon stans att det är i /root de nya systemfilerna ska ligga? Antar att man inte ska göra en ny manuell partitionering?
Du behöver (eller kan) inte göra några 'val' vid en uppgradering, det sköter sig automatiskt, vilka paket som laddas ner var och vad som uppdateras.
svamp skrev:Något annat jag undrar över är hur man kopplar datorn till TV:n i Ubuntu. Har nämligen en VGA-omvandlare (datorns VGA --> omvandlare --> S-video från omvandlaren --> TV:n) och den vill man såklart utnyttja även om man går över till Ubuntu... Behöver man ladda ner något program, eller?
Är det en stationär eller bärbar maskin? Vad är det för grafikkort?

I Ubuntu gjörs dom inställningarna i en konfikurationsfil som heter xorg. conf. Beroende på vad man har för grafikkort kan man göra det grafiskt och med vissa kort så behöver man göra det manuellt i ovan nämnda fil.

Så om du specificerar vad det är för grafikkort, vilka utgångar kortet har och hur du vill koppla portarna så kan vi ge ett bättre svar. :)
ThinkPad X61s, Intel GMA X3100. Datorn har bara en VGA-utgång och jag har som sagt införskaffat en VGA-omvandlare (s-video från omvandlaren till TV:ns SCART).
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det ser bra ut.

Anledningen till att vi reagerar på /root är att det är användaren root's hemmapp, alltså inte systemet /. Men du gjorde helt rätt i installationen ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

svamp skrev:
farmfield skrev:Så om du specificerar vad det är för grafikkort, vilka utgångar kortet har och hur du vill koppla portarna så kan vi ge ett bättre svar. :)
ThinkPad X61s, Intel GMA X3100. Datorn har bara en VGA-utgång och jag har som sagt införskaffat en VGA-omvandlare (s-video från omvandlaren till TV:ns SCART).
Då är frågan om maskinen klarar att driva båda utgångarna samtidigt. Många bärbara har en knapp ([fn]+[nån_knapp]) för att ställa om bilden ut från skärmen till VGA/DVI och andra klarar driva bägge samtidigt.

Sedan vette katten om man kan konfigurera TV-ut från ett Intel GMA grafiskt - jag tror personligen att man får skriva en egen xorg och konfigurera TV-ut... Hur? Oj, det är en hel vetenskap det där med xorg.conf... Testa att googla 'tv-out x3100' och se vad du hittar...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"