Behöver svar på några enstaka frågor innan jag går över till Ubuntu på heltid:
1. Anser personligen att mappindelningen i Ubuntu ser något konstigt ut (/bin, /usr osv). Google har varit min vän när jag sökt svar på vad som finns i de olika mapparna men jag något mer personliga svar från Er skulle uppskattas. Svar som säger mig vad jag absolut inte får göra i en specifik mapp och vad jag bör ha i åtanke när jag gör ändringar i de olika mapparna.
2. Jag har för närvarande Windows XP installerat på min laptop som har en HDD på 160 GB. Är egentligen ute efter ett simpelt ja/nej-svar på följande fråga, men om jag är helt ute och cyklar får ni självklart slänga in en kommetar (;)): Stämmer det att jag måste resizea min HDD med (totala storleken på min HDD [minus] den storlek Windows upptar) och sedan ge /root 10 GB, swap ~2 GB (storleken på mitt RAM) och resterande till /home av den differens jag får från ovan?
3. När nya versionen av Ubuntu räcker det med en vanlig uppgradering av systemet och då antar jag att /home inte kommer ändras öht utan enbart /root? Hur fungerar det egentligen med /root? Vad jag förstår ska den partitionen enbart innehålla systemfiler och program? Kommer jag förlora samtliga program vid en uppgradering eller är det bara systemfilerna som uppgraderas så att säga?
4. Låt säga att jag påbörjar en hämtning (sudo apt-get install blabla) i terminalen och sen under hämtningens gång ångrar mig och trycker CTRL + C. Var lagras den data som hunnit hämtas och hur raderar jag den? Har Ubuntu någon slags TEMP-mapp som Windows har?
Svar på ovanstående skulle uppskattas enormt!! Känner mig redo for the big step, så att säga.

Hälsningar