Moment 22!!!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
igorlopez
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Moment 22!!!

Inlägg av igorlopez »

Har en ide om att använda apt-mirror men vet inte hur jag ska hantera min nya repo på en USB disk, My Book
Den heter alltså My Book med mellanslag och jag fattar inte hur jag ska skriva sökvägen i config filen.

Jag har precis fått en ny Bärbar, HP Pavilion DV7 som har product: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller
Mitt problem är att Linuxkärnan tror att man kan köra med drivern för RTL8169, se t.e.x Realtek RTL8168C/8111C ethernet compatibility
Jag försöker följa tipsen på hur man löser problemet men jag faller direkt på make eftersom jag saknar /usr/src/linux-headers-2.6.27-7-generic/src vilket man normalt hämtar med apt-get bla bla vilket jag inte kan göra eftersom nätverket inte fungerar.

Jag kommer ju åt nätet från den här datorn men vet inte på vilket sätt jag kan uppdatera den andra datorn.
Om jag hämtar nödvändigt matrial till den här datorn och bara flyttar över det med USB pinne till den andra.... kommer det att fungera?, och vad skall jag flytta över??
Just nu kör jag 8.10 i386 på båda maskinerna. Den andra kan jag boota Fedora på och har då tillgång till nätet om det hjälper mig något.
Min plan är dock att köra UbuntuStudio 64 på den andra så då blir det nog ännu svårare att plocka hem det som behövs...

Har länge sagt att Ubuntu är färdigt för alla men nu börjar jag dra öronen åt mig.

/Igor
Senast redigerad av 1 igorlopez, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Moment 22!!!

Inlägg av mcNisse »

Byt namn på datorn. Jag har inte läst rfc:n men jag tror inte att mellanslag är godkända i domännamn...
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Förråden anges ju med en URL, och i sådana brukar man ju kunna ersätta mellanslag med %20, det kan du testa.

En annan variant är att skapa en symlänk (symbolisk länk) till din disk, någonting sådant här kanske:

Kod: Markera allt

sudo ln -s "/media/My Book" /media/mybook
Sedan kan du använda /media/mybook istället för /media/My Book.
Användarvisningsbild
igorlopez

Inlägg av igorlopez »

Tack för hjälpen Lars.Det var exact det som behövdes.
Nu tuggar datorn i sig dom vanliga repositorena.

Håller tummarna på att jag kan fixa min nätverkslösa dator i morgon.

/Igor
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Har länge sagt att Ubuntu är färdigt för alla men nu börjar jag dra öronen åt mig.
Vad menar du? Att alla skulle gilla det eller att det funkar på alla datorer i hela världen?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
igorlopez

Inlägg av igorlopez »

palle-kuling skrev:Vad menar du? Att alla skulle gilla det eller att det funkar på alla datorer i hela världen?
Öhhhh, att det fungerar på datorer som inte har väldigt ovanlig HW.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Ok, jag förstår din frustration. Men ubuntu är långt ifrån perfekt (som du upptäckt själv). Precis som i windows kan det hända att man måste ladda hem drivrutiner innan man kan använda dem ibland, och när det gäller nätverkskort blir det ju som sagt just ett moment 22. Eftersom windows använder universella "binärer" så kan dom ju distrubiera cd skivor (eller zip filer för nedladdning på annan dator) med färdigkompilerade drivrutiner, och det ÄR en av nackdelarna med GNU/Linux. Men, du kan ju låta vem som helst (som kör intrepid, och samma kärna som dig) kompilera modulen åt dig och lägga den som en bilaga i en post här, så slipper du gå långa omvägar för att lösa problemet.
Tyvärr kör jag fedora för tillfället, så jag kan inte hjälpa dig, men jag är säker på att nån annan vänlig själ kan hjälpa dig...
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"