Ubuntu 8.10 hänger sig [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Eldhav
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ubuntu 8.10 hänger sig [LÖST]

Inlägg av Eldhav »

Har varit MS trogen länge men sneglat en hel del på Ubuntu och tänkte nu att det äntligen är dags! Har testkört 8.10 i Vmware Player ett tag, varvid jag laddade hem Wubi för att kunna dual-boota till Ubuntu 8.10. Installation och allt gick klockrent, trådlösa nätverket tog någon sekund att konfigurera och allt såg helläckert ut. Tills hela OS:et hänger sig. Det har hänt två gånger i rad nu, båda gångerna har jag antingen försökt starta (medföljande) Firefox eller varit inne och pillat i det.

Musen gick att röra, men bortsett från det var allt stendött. Plötsligt saknade jag ctrl-alt-delete ;) Några tips på vad som kan vara galet eller hur man kan se vad som hänt? (Logg eller liknande?)

Det kom upp en fråga vad gäller drivrutiner och ATI-grafikkort efter första uppstart. Jag klickade lite blygt på "Attivate" varav någon form av installation sattes igång, sen hände inget mer.

PS. Datorvanan är god då jag jobbar med det dagtid men Linux är relativt nytt.

Hårdvara:
Inspiron 6000 (Intel Pentium M, 1,73 GHz, 2 GB RAM)
Senast redigerad av 1 Eldhav, redigerad totalt 8 gånger.
Lars_W_Tierp

Re: Ubuntu 8.10 hänger sig

Inlägg av Lars_W_Tierp »

Jag har haft samma problem med just Intrepid. Det har i mitt fall visat sig vara kerneln som följer med intrepid disten som fular sig. Jag installerade med hjälp av apt-get en tidigare kernel och problemet har nu försvunnit helt.
Du kan också kringgå problemet om du installerar 8.04 LTS versionen.
Eldhav

Inlägg av Eldhav »

Vad är kommandot för att installera den tidigare kerneln och vad exakt innebär det att gå tillbaka till en tidigare version?
Karyn
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av Karyn »

Jag hade samma problem när jag först installerade 8.04, skärmbilden frös utom musen och Ctrl+alt+del funkade inte (det ska vad jag förstår annars starta om det grafiska). Jag gissar på att mitt problem berodde på dåligt stöd för mitt grafikkort eftersom det försvann när jag skaffade mig ett nytt.

Vad har du för grafikkort?
Envis och härdad nybörjare
Eldhav

Inlägg av Eldhav »

Karyn skrev:Jag hade samma problem när jag först installerade 8.04, skärmbilden frös utom musen och Ctrl+alt+del funkade inte (det ska vad jag förstår annars starta om det grafiska). Jag gissar på att mitt problem berodde på dåligt stöd för mitt grafikkort eftersom det försvann när jag skaffade mig ett nytt.

Vad har du för grafikkort?
Ett ATI Mobility Radeon X300. Att skaffa nytt grafikkort är inte riktigt ett alternativ för mig med tanke på att det är en (Dell) bärbar dator =/
Karyn
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av Karyn »

Det verkar finnas drivrutiner för ditt grafikkort, frågan är om de är aktiverade. Troligen är de det med tanke på vad du skrev i första inlägget. Men gå in under System -> Adminstration -> Hårdvarudrivrutiner och kolla om något är förbockat. Finns det inget där måste du nog installera nya drivrutiner... Läs mer i Wikin här och här. Det är först fria drvirutiner och sedan proprietära.
Envis och härdad nybörjare
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Ubuntu 8.04 verkar ju iaf funka bra på Inspiron 6000 http://www.larsonsworld.com/misc/linux- ... -6000.html
8.04 är en LTS, Long Time Support, vilket innebär att stöds med uppdateringar för en längre tid än vanliga Ubuntu-versioner. 8.10 har fler drivrutiner inbakade eftersom den använder en nyare kärna, men om 8.04 funkar så kan man lika gärna köra på den. Så om du inte får igång 8.10 så testa att avinstallera den och installera 8.04 istället.

Verkar som att Inspiron har kraschat även på äldre versioner av Ubuntu, här är en som fixade det genom att ha en cd i cd-läsaren ;D http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=5
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Eldhav

Inlägg av Eldhav »

Karyn,
Tack för hjälpen! Grafikdrivisarna visade sig inte vara aktiverade (jag måste ha fumlat) men sen jag aktiverade dem har åtminstone den biten gått på som smort.

Cadryc,
Tack för intressant läsning.

Då är det dags att vidare i Linux-djungeln.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"