Vilken *box?
Vilken *box?
Hej jag har följt den här röstningen om skrivbords mlijöer och vill gärna prova en *box men vad är skillnaden på dom olika?
Dom jag undrar mest över är open- flux- och blackbox.
Dom jag undrar mest över är open- flux- och blackbox.
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Vilken *box?
Blackbox är ursprunget till både Openbox och Fluxbox. Blackbox utvecklas inte längre tror jag, så någon av Openbox och Fluxbox bör du välja på.
Skillnaden mellan dem är ganska liten, de skillnader jag vet om är att fluxbox har en panel inbyggd, medans openbox följer med helt tom, utan panel eller stöd för bakgrundsbild. Men det går ju att ändra på väldigt lätt.
Skillnaden mellan dem är ganska liten, de skillnader jag vet om är att fluxbox har en panel inbyggd, medans openbox följer med helt tom, utan panel eller stöd för bakgrundsbild. Men det går ju att ändra på väldigt lätt.
vilken box är "bäst"?
Finns det andra "*boxar" än open och flux?
vågar jag installera fluxbuntu?
Finns det andra "*boxar" än open och flux?
vågar jag installera fluxbuntu?
- Konservburk
Det är helt en fråga om tycke och smak.Jonte44 skrev:vilken box är "bäst"?
JaJonte44 skrev:Finns det andra "*boxar" än open och flux?
Nej, du vågar aldrigJonte44 skrev:vågar jag installera fluxbuntu?

- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
jag har de senaste timmarna bland annat testat wmii, dwm och awesome bara för att kolla lite och ingenting har förändrats i min vanliga compiz-miljö, så jag tror nog att du vågar testa. Det är ju bara att ändra tillbaka igen annars.Jonte44 skrev: vågar jag installera fluxbuntu?
Micke

- kollektivist
- Kontakt:
Hm, vilka *boxar finns det mer än black-, flux- och openbox?
Jag tror du vågar installera, det är inte särskilt svårt, och man kan ha flera skrivbordsmiljöer/fönsterhanterare installerade samtidigt.
Jag tror du vågar installera, det är inte särskilt svårt, och man kan ha flera skrivbordsmiljöer/fönsterhanterare installerade samtidigt.

Ok...
är det lätt att ta bort?(jag hade KDE för ett tag sen och det slutade med huvudvärk och om installasion av GDM)
jag har kollat på internet men jag hittar ingen större skillnad på flux och openbox...
är det lätt att ta bort?(jag hade KDE för ett tag sen och det slutade med huvudvärk och om installasion av GDM)
jag har kollat på internet men jag hittar ingen större skillnad på flux och openbox...
- Konservburk
hackedbox, matchbox... och så finns de en del fönsterhanterare som inte heter något med box men som ändå är nära släkt med dessa. Sen har vi ju även busybox och virtualboxkollektivist skrev:Hm, vilka *boxar finns det mer än black-, flux- och openbox?

- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
I du väljer vilken fönsterhanterare som skall användas genom kommandot namnet_på_hanteraren --replace, dvs att om du laddar hem openbox: sudo apt-get install openbox och sedan trycker alt-f2 och kör openbox --replace så kommer gnome att byta ut metacity (eller compiz, eller vad du använder för tillfället) mot openbox. OBS! Alla fönsterhanterare stöder inte detta, men många gör det. Du kan också välja fönsterhanterare genom att gå in under "sessioner" i GDM och välja vilken fönsterhanterare du skall använda.Jonte44 skrev:Ok...
/Micke

coolt...
tack!
Om jag vill ha tex. Fluxbox, ska jag installera Fluxbuntu eller ubuntu + Fluxbox?
För mej kvittar det om man måste installera om för att mitt ubuntu är trasigt!
tack!
Om jag vill ha tex. Fluxbox, ska jag installera Fluxbuntu eller ubuntu + Fluxbox?
För mej kvittar det om man måste installera om för att mitt ubuntu är trasigt!
- kollektivist
- Kontakt:
I Ubuntu + Fluxbox finns redan gnome om du vill återgå till det, och det har antagligen flera program installerade från början. Fluxbuntu har antagligen lite färre program installerade från början, och om du vill ha gnome måste du installera det.