Går inte att installera...

Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Går inte att installera...

Inlägg av xrx3z »

Hej!

Jag har testat att installera både Fedora 10 och Ubuntu 8.10 men ingen av dom går att installera eftersom skärmen inte vill fungera under installationen. Efter att "laddstapeln" i båda fallen nått slutet och ska starta upp X blir skärmen svart och det kommer upp en skylt som det står:

ATTENTION
24k / 0Hz
Frequency out of range

Jag brukar testa olika distar emellanåt och nåt sånt här har jag aldrig varit med om...jag kör Vista i vanliga fall, sista disten jag körde var Ubuntu 8.04 och det var nån månad sen men ville nu testa Fedora 10....när inte den funkade testade jag att installera Ubu 8.10

Nån som har nåt tips?

/X.
Bild
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Går inte att installera...

Inlägg av tann »

har du testat att installera ubuntu 8.10 alternate? alternate cd:n ger dig en vanlig installlation fast utan det grafiska gränssnittet, du kan sedan justera bildskärmsinställningarna så att det fungerar efter installationen.
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av xrx3z »

Idag testade jag att installera ubu igen och den här gången valde jag "Felsäkert läge" och då funkade det....? ???

En sak jag tror beror på detta att det inte gick (har Googlat) att installera kan vara, vid installationen är programmet inställt att använda den högsta grafikinställningen som kortet ska klara av...?...om det nu är så kanske dom borde tänka om så att man får välja själv vid installationen vilken upplösning man kan använda. Som det är nu så har jag 1152x864 i gnome men vid inloggningen är den på 1600x1200, rätt så irriterande...och det skulle jag vilja ändra, om jag kunde...

/X.
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

När du startar med skivan kan du trycka på F4 och där ska du kunna ändra upplösning.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"