Stavnings rättning
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- orvar
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Stavnings rättning
Jag har språkstöd både på engelska och svenska men har engelska som default för att jag vill ha menyerna så.
Bara att när jag skriver på svenska så blir allt jag skriver understruket med rött som om jag stavar fel...
Bara att när jag skriver på svenska så blir allt jag skriver understruket med rött som om jag stavar fel...
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Stavnings rättning
Är det i OpenOffice? Eller kanske i Firefox?
- orvar
överallt som jag skriver, tex. firefox.. gnome överhuvudtaget
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag fick ingen stavningskontroll i Pidgin, tror jag löste det genom att installera aspell-sv i Synaptic
Sytem → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök på aspell-sv, högerklicka → installera → klicka på Verkställ i knappraden där uppe
Sytem → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök på aspell-sv, högerklicka → installera → klicka på Verkställ i knappraden där uppe
- orvar
Installerade aspell-sv, funkade inte så jag rebootade.. fungerar fortfarande inte
- orvar
Om jag väljer Swedish som "Default Language" i "System > Administration > Language Support" Blir då hela Ubuntu översatt till svenska då?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Se även till att Svenska är ibockat i listan där.
Eventuellt så, när du startat och kommit till inloggningsskärmen, inna nman loggar in så klicka på Alternativ längst ner till vänster, så kan man välja språk där.
Eventuellt så, när du startat och kommit till inloggningsskärmen, inna nman loggar in så klicka på Alternativ längst ner till vänster, så kan man välja språk där.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Om du har problem i firefox så kan du installera den svenska ordboken sen kan du byta stavningsspråk genom att högerklick på ett formulärfält och välja tex. svenska.
- orvar
OK, det fungerade ju. Tack! Då är det inte så jobbigt i firefox längreBadOmen skrev:Om du har problem i firefox så kan du installera den svenska ordboken sen kan du byta stavningsspråk genom att högerklick på ett formulärfält och välja tex. svenska.

- orvar
I Pidgin valde jag bort highlightning av felstavningar i: "Tools > Preferences > Conversations > Highlight misspelled words". Jag tycker spellchecking är onödig i chaten.
I Firefox använder jag svenska och då får jag röda linjer varje gång jag skriver nåt på Engelska istället. Vilket är ganska ofta när det gäller dator- termer.
I Firefox använder jag svenska och då får jag röda linjer varje gång jag skriver nåt på Engelska istället. Vilket är ganska ofta när det gäller dator- termer.