USB-Tangentbord fungerar ej vid boot [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
USB-Tangentbord fungerar ej vid boot [LÖST]
Hej,
För att överhuvudtaget kunna använda mig av Ubuntu (kanske även linux...?) på min dator så måste jag lägga till följande kommandon i boot-menyn: pci=nomsi irqpoll noapic acpi=off
Och detta har fungerat bra (förutom hängning vid torrentnedladdning, som finns beskrivet i denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=33943), men inte längre.
Jag har krypterat hela disken Ubuntu ligger på och när jag skall skriva in lösenordet vid boot så fungerar inte mitt USB-tangentbord. Tar jag bort acpi=off så fungerar det bra, men då får jag istället de frysningar som gjorde att jag är tvungen att använda mig av kommandot... Vad i h*****e skall jag göra nu, förutom att köpa ett PS/2 tangentbord och mus (för inte heller den fungerar via USB)?
Och varför har det helt plötsligt slutat fungera...?
För att överhuvudtaget kunna använda mig av Ubuntu (kanske även linux...?) på min dator så måste jag lägga till följande kommandon i boot-menyn: pci=nomsi irqpoll noapic acpi=off
Och detta har fungerat bra (förutom hängning vid torrentnedladdning, som finns beskrivet i denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=33943), men inte längre.
Jag har krypterat hela disken Ubuntu ligger på och när jag skall skriva in lösenordet vid boot så fungerar inte mitt USB-tangentbord. Tar jag bort acpi=off så fungerar det bra, men då får jag istället de frysningar som gjorde att jag är tvungen att använda mig av kommandot... Vad i h*****e skall jag göra nu, förutom att köpa ett PS/2 tangentbord och mus (för inte heller den fungerar via USB)?
Och varför har det helt plötsligt slutat fungera...?
Senast redigerad av 1 re_dile, redigerad totalt 6 gånger.
Re: USB-Tangentbord fungerar ej vid boot
För att x.org har kommit på den underbart korkade idén om att implementera hotswap. Pilla dit det här i din xorg.conf så ska det nog göra susen ska du se:
Kod: Markera allt
Section "ServerFlags"
Option "AutoAddDevices" "False"
EndSection
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Jag har letat efter xorg.conf men det enda jag hittade var xorg.conf.new i rooten, och i den filen la jag till det du skrev men det hjälpte inte. Och systemet utan acpi=off är nu så instabilt att det tom hänger sig strax efter att lösenordet till hdd-krypteringen matats in under boot. Detta innebär att jag inte ens kommer in Felsäkert Terminalläge... börjar bli liiiite frustrerande.
Påpekas bör att även nätverket inte fungerar under Ubuntu nu, medan XP kör på som vanligt. Matar jag in "ifconfig eth0 up" i terminalen kommer det upp ett felmeddelande i likhet med "SISCON****: (och så någon text jag inte kommer ihåg)", kan även det bero på x.org:s implenetering av hotswap?
Påpekas bör att även nätverket inte fungerar under Ubuntu nu, medan XP kör på som vanligt. Matar jag in "ifconfig eth0 up" i terminalen kommer det upp ett felmeddelande i likhet med "SISCON****: (och så någon text jag inte kommer ihåg)", kan även det bero på x.org:s implenetering av hotswap?
Filen ligger i /etc/X11/xorg.confre_dile skrev:Jag har letat efter xorg.conf men det enda jag hittade var xorg.conf.new i rooten, och i den filen la jag till det du skrev men det hjälpte inte. Och systemet utan acpi=off är nu så instabilt att det tom hänger sig strax efter att lösenordet till hdd-krypteringen matats in under boot. Detta innebär att jag inte ens kommer in Felsäkert Terminalläge... börjar bli liiiite frustrerande.
Nätverket har inget med x.org att göra.
Tack för snabb hjälp, men inte ens ändringen i /etc/X11/xorg.conf gav någon effekt.
Nu när jag tänker efter, skall tillägget med "ServerFlags" avhjälpa att mitt tangentbord inte fungerar vid inmatning av hdd-krypteringens lösenord? Detta borde ju rimligen ske innan X startar, eller tänker jag fel?
Tangentbordet fungerar vid BIOS-start och jag kan även använda det när jag går in i GRUB för att ta bort acpi=off.
Nu när jag tänker efter, skall tillägget med "ServerFlags" avhjälpa att mitt tangentbord inte fungerar vid inmatning av hdd-krypteringens lösenord? Detta borde ju rimligen ske innan X startar, eller tänker jag fel?
Tangentbordet fungerar vid BIOS-start och jag kan även använda det när jag går in i GRUB för att ta bort acpi=off.
När skriver du in lösenordet? Jag har ingen erfarenhet av kryptering, antar att det alltså är innan X startas?re_dile skrev:Tack för snabb hjälp, men inte ens ändringen i /etc/X11/xorg.conf gav någon effekt.
Jepp, lösenordet skrivs in när Ubuntu står på skärmen med en "progress bar" under. Alltså innan man loggar in, och då har X inte startat...
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vem har en dator utan att ha en massa skit från tidigare burkar o.s.v. och bland skiten hittar man en sån däringa USB->PS2-adapter såklart - och till mus eller tgt är skit samma. Har du ingen kan du säkert tjata till dig en på närmaste datoraffär med supportavdelning, sånt ligger & skräpar överallt eftersom Logitech skickar med dom vad du en köper (nästan)... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Nja, inte heller det hjälper. Jag har en KVM-switch som kopplar mitt tangentbord och musen till två datorer via USB...
Det lustiga är att det fungerade innan, men inte nu. Och jag har inte gjort några hårdvaruändringar utom att sätta dit sidoplåten på chassit.
Det lustiga är att det fungerade innan, men inte nu. Och jag har inte gjort några hårdvaruändringar utom att sätta dit sidoplåten på chassit.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Men är det mus + tgt med varsin USB till en KVM-switch och sen en usb till burken, eller har du 2 USB till varje burk? Du skall ju ha den USB från switchen som är till ditt TGT -> adaptern -> PS2 - men det fattade du säkert, hehe... Men det verkar osannolikt att det inte skulle fungera.re_dile skrev:Nja, inte heller det hjälper. Jag har en KVM-switch som kopplar mitt tangentbord och musen till två datorer via USB...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Mus och tangentbord kopplas med varsin kabel till KVM-switchen. Från switchen är det en USB-kabel till respektive dator, annars hade det inte varit något problem... 

LYCKA!!!!
Matade in "nosplash" som boot option, och såg då att jag fick upp en massa "Found HC with no IRQ..." felmeddelanden. Lite googlande och det visade sig att jag hade ställt om PnP i BIOS till YES, vilket sabbade det mesta vad gäller USB (iaf i Linux). Satte PnP till No och kunde mata in mitt lösenord till hdd-krypteringen utan att ta bort "acpi=off". Nu sitter jag och skriver detta i Ubuntu!
Matade in "nosplash" som boot option, och såg då att jag fick upp en massa "Found HC with no IRQ..." felmeddelanden. Lite googlande och det visade sig att jag hade ställt om PnP i BIOS till YES, vilket sabbade det mesta vad gäller USB (iaf i Linux). Satte PnP till No och kunde mata in mitt lösenord till hdd-krypteringen utan att ta bort "acpi=off". Nu sitter jag och skriver detta i Ubuntu!