isofs partition på USB-minne, hur tar jag bort den? [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Bowmore

Re: isofs partition på USB-minne, hur tar jag bort den?

Inlägg av Bowmore »

Men vad är /dev/scd1. Säker på att det är den virtuella cd:n? Kan vara t.ex CD/DVD-spelaren.

Om det nu är den virtuella cd:n så förstår jag inte hur den överlever då det ska räcka med att nolla mbr.

Prova också kommandot

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=512 count=1
som bara ska nolla mbr. Kommandot ska inte hänga heller som i det förra fallet.
AntY
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av AntY »

lyckades använda sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb nu. var bara tvungen att vänta lite längre :P otåliga jag.
Tyvärr så fungerade det inte. Jag fick upp nuffror på hur mycket som skrivits över men det verkar bara vara på /dev/sdb1 och inte på /dev/scd1.

provade även sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=512 count=1
inte heller detta fungerade, den virtuella cd:n finns kvar.

Jag är helt 100 på att den virtuella cd:n är monterad som /dev/scd1.

Finns det inget annat sätt att ta bort det här? Någon som har något förslag? :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ok, jag måste nog skaffa ett till USB-minne med t.ex U3 och kolla hur det ser ut mer exakt.
Men undrar om MBR verkligen blivit nollställt, kan du kolla det? Gör isf så här:

Dumpa mbr som en fil på skrivbordet med kommandot

sudo dd if=/dev/sda of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1
Kör du engelska så ändra Skrivbord till Desktop.

Sen listar du innehållet med

hexdump -C ~/Skrivbord/mbr
Är mbr nollställt, dvs allt du ser är nollor?

Du tar bort filen mbr från skrivbordet när du känner för det med

sudo rm ~/Skrivbord/mbr
AntY

Inlägg av AntY »

Bowmore skrev:

sudo dd if=/dev/sda of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1
Ska det vara sda och inte sdb? dd varnar inte då man tar bort nåt så jag vill helst vara säker, har ju kört sdb förut. :-\
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Helt rätt, bra att du är med på noterna! Iofs så hade du bara läst fel mbr, dvs den på din hårddisk sda, och den hade ju inte varit nollställd ;)

Alltså ska vara:

sudo dd if=/dev/sdb of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1
När det gäller dins CD/DVD-spelare och att du säger att /dev/scd1 är cdrom på usb-minnet så tolkar jag det som att du bara har en CD/DVD-spelare inkopplad som då heter /dev/scd0.
AntY

Inlägg av AntY »

sudo dd if=/dev/sdb of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1

anty@anty-desktop:~$ sudo dd if=/dev/sdb of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1
1+0 poster in
1+0 poster ut
512 byte (512 B) kopierade, 0,0016509 s, 310 kB/s
anty@anty-desktop:~$ 
hexdump -C ~/Skrivbord/mbr

anty@anty-desktop:~$ hexdump -C ~/Skrivbord/mbr
00000000  00 00 00 00 00 00 00 00  00 00 00 00 00 00 00 00  |................|
*
00000200
Borde jag göra nåt med MBR-filen eller är det bara en biprodukt? Om jag ska förklara vad som kan läsas i den, vilket program öppnar man med?

Jag har en DVD-brännare inkopplad och den är monterad som scd0. Den virtuella CD:n som spelas automagiskt (den försöker anropa "autostart" men den är gjord för windows så det funkar inte) är monterad som scd1.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

AntY skrev:orde jag göra nåt med MBR-filen eller är det bara en biprodukt? Om jag ska förklara vad som kan läsas i den, vilket program öppnar man med?
MBR är nollställd, bra.
MBR innehåller när den är aktiverad förutom pekare till de fyra primärpartitionerna ett program kallat IPL som gör disken bootbar. Hur det fortfarande dyker upp en virtuell CD/DVD ur detta förstår jag inte så får väl börja att undersöka varför. Borde finnas nåt på nätet som beskriver hur den är implementerat. Mao har tyvärr inget svar att ge just nu.
AntY

Inlägg av AntY »

jag funderade på att: då jag skriver in sudo dd if=/dev/zero of=/dev/scd1 så får jag det här.

anty@anty-desktop:~$ sudo dd if=/dev/zero of=/dev/scd1
dd: öppnar "/dev/scd1": Filsystemet endast läsbart
kan man på något sätt tvinga programmet att skriva över denna partition med nollor? Det borde väl gå att ändra alla möjliga 1: or och 0: or till 0 utan att bry sig om vilken typ av filsystem det är?

eller är jag bara ute och cyklar på en myr nu?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

AntY skrev:eller är jag bara ute och cyklar på en myr nu?
Tyvärr är det nog så, surfade lite om det och fann att den emulerade cd:n bara är läsbar så resultatet du fick stämmer överens med det. Vidare att det är hårdvarubetingat, dvs att det inte går att få bort cd:n bara genom att nolla usb:n.

Jag antar, med det jag fått fram hittills, att du kan formattera pinnen och köra på den som vilken pinne som helst, MEN varje gång du monterar den så dyker den upp som TVÅ enheter. Såg att det irriterade många på nätet då antal enheter, åtminstone i Windows A-Z, är begränsat. Men hur man kopplar bort den emulerade cd:n utan att göra det via Windows har jag inte lyckats klura ut, åtminstone inte än, men det går ju bevisligen. Får prova mig fram nästa gång jag köper en Sandisk vilket nog blir ganska snart.

Därmed har jag väl också indirekt sagt vad jag tycker om t.ex U3. Nu går U3 i graven men ersätts tyvärr med nåt annat vad jag förstått.
AntY

Inlägg av AntY »

WOHO! Far min jobbar på ett företag som håller på med programmering. En av killarna där hade hittat ett program som heter "UFDUtility"(.exe-fil) som visst ska fungera. Ska prova starta i vista och köra det programmet, återkommer med resultat! ;D ;D ;D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

AntY skrev:WOHO! Far min jobbar på ett företag som håller på med programmering. En av killarna där hade hittat ett program som heter "UFDUtility"(.exe-fil) som visst ska fungera. Ska prova starta i vista och köra det programmet, återkommer med resultat! ;D ;D ;D
Enligt specen för UFDUtility så verkar den inte klara det, kanske inte syftet heller.
MEN,... den här tråden Återställ usb-minne antyder nåt annat så förhoppningsvis grejar det sig ;)
AntY

Inlägg av AntY »

UDFUtility grejjade det! Jag laddade ned från http://files.filefront.com/UFDUtilityex ... einfo.html.
Körde iofs från windows, undras om det finns ett linux-alternativ? Det här bör även fungera för U3 minnen skulle jag tro.

Någon sugen människa kanske får för sig att skriva nåt liknande program? (Man kan ju alltid önska, nu vet jag vad jag vill ha i julklapp!)

Tack för all hjälp jag fått!
Bowmore

Re: isofs partition på USB-minne, hur tar jag bort den? [LÖST]

Inlägg av Bowmore »

Jag hämtar ner den och stoppar in den i Windows, kan vara bra att ha.
Slutet gott allting gott :D
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"