Om det nu är den virtuella cd:n så förstår jag inte hur den överlever då det ska räcka med att nolla mbr.
Prova också kommandot
Kod: Markera allt
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=512 count=1
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=512 count=1
sudo dd if=/dev/sda of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1
hexdump -C ~/Skrivbord/mbr
sudo rm ~/Skrivbord/mbr
Ska det vara sda och inte sdb? dd varnar inte då man tar bort nåt så jag vill helst vara säker, har ju kört sdb förut.Bowmore skrev:Kod: Markera allt
sudo dd if=/dev/sda of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1
sudo dd if=/dev/sdb of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1
anty@anty-desktop:~$ sudo dd if=/dev/sdb of=~/Skrivbord/mbr bs=512 count=1
1+0 poster in
1+0 poster ut
512 byte (512 B) kopierade, 0,0016509 s, 310 kB/s
anty@anty-desktop:~$
anty@anty-desktop:~$ hexdump -C ~/Skrivbord/mbr
00000000 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 |................|
*
00000200
MBR är nollställd, bra.AntY skrev:orde jag göra nåt med MBR-filen eller är det bara en biprodukt? Om jag ska förklara vad som kan läsas i den, vilket program öppnar man med?
anty@anty-desktop:~$ sudo dd if=/dev/zero of=/dev/scd1
dd: öppnar "/dev/scd1": Filsystemet endast läsbart
Tyvärr är det nog så, surfade lite om det och fann att den emulerade cd:n bara är läsbar så resultatet du fick stämmer överens med det. Vidare att det är hårdvarubetingat, dvs att det inte går att få bort cd:n bara genom att nolla usb:n.AntY skrev:eller är jag bara ute och cyklar på en myr nu?
Enligt specen för UFDUtility så verkar den inte klara det, kanske inte syftet heller.AntY skrev:WOHO! Far min jobbar på ett företag som håller på med programmering. En av killarna där hade hittat ett program som heter "UFDUtility"(.exe-fil) som visst ska fungera. Ska prova starta i vista och köra det programmet, återkommer med resultat!![]()
![]()