Sant, fast menade det inte negativt som det lät - 'svamla' var ett ogenomtänkt ordval, jag menade att friheten med GNU/Linux är nåt som ofta framförs. Jag ber om ursäkt.micke_nordin skrev:Nej då, otrevlig är man när man anklagar andra för att svamla, sedan att jag just dragit ut en visdomstand och kanske är lite lättirriterad är en annan sakfarmfield skrev: Du behövde inte försöka, hehe, du var otrevlig...![]()

Men om då GNU/Linux betyder frihet, då tycker jag att den friheten skall inbegripa att man får ha det som man vill - och dessutom 'tycka' i forumet utan att bli bedömd så som många blir när dom efterfrågar t.ex. GUI för vissa funktioner.
Men det är inte det dom efterfrågar. Dom efterfrågar logiken i användandet och GUI till funktionerna - vilket jag inte tycker är för mycket begärt.micke_nordin skrev:Dessutom tjänar ingen på att folk luras till GNU/Linux på falska premisser, vill man ha det som i Windows finns det bara en säker lösning och det är att stanna i Windows.
Jag drar paralleller till 3D-programmen, Softimage, Maya, 3D Studio o.s.v. där helt olika termer används för samma funktioner - man blir lätt grinig på sånt.
Det är många som inte vågar byta just på grund av att dom utgår ifrån att man skall behöva lära sig något nytt. Och det behöver man såklart, men det är inte dumt om man minimerar inlärningströskeln. Min idé om en övergripande temahanterare handlar lite om det där. Vi kan titta på lite olika distar som exempel. Ubuntu har ju GNOME's standardutseende efter installation. Mandriva och LinuxMint däremot har ju skapat en startmeny lite som i Windows - men är det verkligen rätt att göra en bedömning om det? Man hör ofta det dock, att GNU/Linux-entusiaster tycker att det är fel att ha en startknapp nere i vänster hörn, för det är ju att härma 'fienden'...micke_nordin skrev:Om man börjar använda ett UNIX-liknande system utan att det är det man vill ha, då blir alla besvikna. Vi försöker inte övertala folk att använda en traktor när de egentligen vill ha en cykel. Vi skall därför inte övertyga folk att använda GNU/Linux när de egentligen vill använda Windows.
Jag tycker det är en tråkig inställning. GNU/Linux handlar först och främst om öppenheten och att det faktiskt är en bättre lösning, ett bättre operativsystem - inte att gränssnittet skall vara så olikt andra OS som möjligt.
PS. Vet precis hur eländigt det är med tandvärk, bet snett ner i en benbit (ingenting jag hittade på dina grävningar dock, hehe) när jag åt igår kväll och hade så sjukt ont att jag tog tjejens dunderpiller & däckade vid 22-tiden - det suger med tandvärk. DS