Byta dist

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Hagbard
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Byta dist

Inlägg av Hagbard »

Jag funderar på att testa någon annan dist. Jag har tidigare provat Mandriva & Open Suse med nedslående resultat.
Funderar på Fedora men har haft dålig erfarenhet av den (krångel med att den inte bootade upp). Provade kort med Archlinux men gillade den inte, det var för mycket att sitta och mecka, antagligen funkar det bra när du får den att fungera, men jag har en tendens att vilja testa nya saker. Funderar även på CentOS, eftersom jag inte testat den förut.
Någon som har ett något annat förslag?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Byta dist

Inlägg av Cadryc »

Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av simonw »

prova Debian, tillbaka till mamman :P
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Hagbard skrev: Någon som har ett något annat förslag?
Jag började beta av distrowatch.com, uppifrån och ner. :) Nej, inte riktigt sant. Hoppade lite i listan och tyckte Vector var ganska trevligt, tills jag skulle bränna en cd :( . Den har flash och codecs från början. :) Desktoppen är xfce. :) Det finns bara ca 1700 program i repositoryt. :( Den stöder inte utf-8 out of the box. (Inte lika trevlig som Xubuntu med andra ord.) :)

För att begränsa sökningen och stoppa att alla svar hänvisar till distrowatch, vad ska du ha distron till? Vad vill du uppleva, och vad vill du slippa?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Hagbard skrev:Jag funderar på att testa någon annan dist. Jag har tidigare provat Mandriva & Open Suse med nedslående resultat.
Funderar på Fedora men har haft dålig erfarenhet av den (krångel med att den inte bootade upp). Provade kort med Archlinux men gillade den inte, det var för mycket att sitta och mecka, antagligen funkar det bra när du får den att fungera, men jag har en tendens att vilja testa nya saker. Funderar även på CentOS, eftersom jag inte testat den förut.
Någon som har ett något annat förslag?
Det beror ju på lite vad och hur du ska använda det och vad du vill ska ingå m.m..
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag har läst att nya Mepis ska vara bra. De lär ha gått tillbaka till att ta paketen från debian efter att ha tagit dem från ubuntu ett tag.

(Personligen vill jag inte använda annat än apt baserade distar, trots att jag startade mitt linux användande med redhat och suse.)
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Jag hittade något som hette Frugalware som verkade intressant nyss. Den kommer från slackware men använder samma pakethantering som arch linux. Någon som testat?

Annars vill jag gärna prova Sidux som är ungefär som debian men med nyare paket.
Användarvisningsbild
Hagbard

Inlägg av Hagbard »

Det blev Fedora 10 tills vidare. Den fungerar faktisk bra och jag har blivet av med det jag irriterade mig på Ubuntu,
exempelvis att den är slö när jag ska lista filer i Nautilus dessutom sedan tycker jag att den blivit lite slö i allmänhet.
Det enda som stör mig på Fedora är att det tar lång tid att updatera.
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Nautilus behöver man inte ens använda i ubuntu, finns många andra filhanterare som är smidigare, t.ex pcmanfm och thunar. :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Red Hat är ju stora sponsorer av något som jag inte minns..
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

kollektivist skrev:Nautilus behöver man inte ens använda i ubuntu, finns många andra filhanterare som är smidigare, t.ex pcmanfm och thunar. :)
Rox är bra också, kan även hatera skrivbordet och skrivbordsikoner.

/Micke
Användarvisningsbild
Hrodvitner
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Hrodvitner »

Zenwalk tycker jag är en rätt mysig slackwarebaserad dist som kör med xfce, http://zenwalk.org
Elive testing är en riktigt snygg debianbaserad dist som kör med enlightenment E17, märk väl att det är testing än så länge men jag har kört den en vecka nu och den verkar hålla ihop, http://www.elivecd.org/Download/Development
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Jag har prövat ett antal distar under hösten. Bland de större distarna (enl Distrowatch) plockade jag ut en handfull.

Däribland openSuse, Fedora, Kubuntu och Mandriva, som jag gillade till stora delar. Kanske allra mest, de tre senare.
Där Kubuntu ändock intog en positiv särställning, enligt mitt eget tycke och smak. Den är den enda alternativa disten jag
fortfarande har kvar. Men självfallet kommer jag att fortsätta att testa de övriga om igen, i sinom tid.
Sådant är alltid bra och utvecklande för en själv. Även gentemot ens uppfattning om den dist man redan använder sig av.

Somligt hos de andra, kan kännas bättre, annat inte fullt lika bra. När man har testat runt lite, kommer man,
förhoppningsvis, till en punkt där man kan känna vilken av de distar man har testat, som känns mest allround och
passande för sitt eget behov, tyckande och smak. Detta är viktigt.

Därutöver har du några bra alternativ bland de mindre distarna, som inte heller är fy skam. Här tänker jag på Foresight
och Pardus, som jag också har testat härhemma och har funnit mycket trevliga. L J skriver f.n. om PuppyLinux på sin
idg-blogg. Den har jag inte testat själv, men det verkar som om åtskilliga har fått upp ögonen för den. Den här tråden i
Ubuntu.se kan ge lite mer info och fler länkar: http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=2231

För egen del har jag i huvudsak återvänt till Ubuntu och Kubuntu. Där känner jag mig mest "hemma" och sådant är
inte att förakta. Förhoppningsvis kan ovan förslag ge dig ytterligare alternativ att pröva. Förhoppningsvis kan du komma
att känna som jag gjorde; att, det var tusan så gott (K)Ubuntu ändock är och så intressant att även ha fått se vad andra
har att komma med och ändå kunna känna så. ;)

Det är gott med vettig konkurrens. Det skyndar på och förbättrar utvecklingen.

Lycka till!
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
andol

Inlägg av andol »

Tja, vill du pröva något nytt så kanske du vill pröva något som är annorlunda på riktigt :) Typ FreeBSD, OpenSolaris eller dylikt...
Jojan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Jojan »

En sak att pröva innan byter är att installera på en virtuell låda med VirtualBox. Man installerar och testar ett tag, sen om man inte gillar det och aldrig vill återvända trycker man bara på en knapp för att få bort installationen.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"