Ingen Network Manager?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
marran
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ingen Network Manager?

Inlägg av marran »

När jag uppgraderade från Hardy till Intrepid försvann Nätverkshanteraren (Network Manager?), alltså där man kan söka trådlösa nätverk osv. Jag brydde mig inte så mkt, för det verkar som den kom ihåg inställningarna jag hade tidigare, så det funkar klockrent hemma. Men idag när jag skulle surfa på ett annat nätverk kunde jag helt enkelt inte ansluta, eftersom det inte finns något program för det.

Hur jag än gör kan jag inte få fram den igen, har skapat "Notification area" på olika ställen, den finns med under "system-> administration -> sessioner" men vill bara inte starta. Provade nyss att installera om den i synaptic, hjälpte inte heller.
Jag letade även upp det i /usr/bin (nm , nm-applet, nmblookup, nm-connection-editor, nm-tool) den ända av de filerna jag kan starta är nm-tool, men där kan man inte söka nätverk.
Börjar känna mig rejält villrådig nu, vad har jag missat?
Beta

Re: Ingen Network Manager?

Inlägg av Beta »

Hej,
jag fick samma problem när jag uppgraderade. Inget nätverksinterface. Jag slutade med att installera om allting från en Intrepid skiva.
Jag tror problemet för mig var, men det fattade jag inte förrän långt senare, att det inte egentligen var network-grejen som fattades, utan "Notification area" som fattades. Om den fattas, så fattas också nätverksinterface.

Vet inte om du har samma problem men det är värt ett försök eftersom det dök up när du, precis som jag, upgraderade.

Lycka till,
Beta
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Tryck Alt+F2 och kopiera in detta

Kod: Markera allt

nm-applet --sm-disable
så ska den dyka upp.

Om inte, så
- högerklicka på panelen,
- välj Lägg till i panelen, och
- välj Notifieringsyta

så dyker nätverksikonen nog upp.

Kolla också att Network Manager finns under Sessionsinställningar och är aktiverat, dvs under System > Inställningar > Sessioner. Om inte så får du skapa den för annars kommer nätverksikonen inte upp igen efter en avloggning eller omstart.
marran

Inlägg av marran »

Tack för tipsen.
När jag kör nm-applet --sm-disable så ser jag att det blinkar till uppe i notifieringsfönstret, men det dyker inte upp ngt.

Jag har ett notifieringsfönster, har även provat att skapa fler på andra ställen (andra paneler) utan att det har hjälpt.

Den finns med och är ibockad under sessioner.

Vad jag kan förstå vill den helt enkelt inte starta, jag antar att ditt första tips skulle "tvångs"-starta den?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vad får du för meddelande om du kör kommandot nm-applet ovan i en terminal?
marran

Inlägg av marran »

martin@martin-ibm:~$ nm-applet --sm-disable

** (nm-applet:23308): WARNING **: <WARN>  applet_dbus_manager_start_service(): Could not acquire the NetworkManagerUserSettings service as it is already taken.  Return: 3

(nm-applet:23308): GLib-GObject-CRITICAL **: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmmm, det betyder att den redan är startad.

Vad ger kommandot

ps -e |grep nm-applet
Antagligen att nm-applet snurrar, dvs processnummer och namn.

Isf döda processen med kommandot

pkill nm-applet
Kolla igen att nm-applet nu inte snurrar med

ps -e |grep nm-applet
Det ska inte visa nån process och då provar du igen med

nm-applet --sm-disable
Vad ger det för resultat?

Edit: Och förstås, dyker nm-ikonen upp nu i panelen?
marran

Inlägg av marran »

Det går precis som du beskriver hela vägen, först får jag
sen dödar jag den, och när jag kollar efter med ps -e |grep nm-applet får jag inte upp något, jag antar att den är död då.
Sen när jag försöker dra igång den igen (antar jag) får jag en varning, såhär ser det ut

martin@martin-ibm:~$ ps -e |grep nm-applet
 5542 ?        00:00:02 nm-applet
martin@martin-ibm:~$ pkill nm-applet
martin@martin-ibm:~$ ps -e |grep nm-applet
martin@martin-ibm:~$ nm-applet --sm-disable

** (nm-applet:24799): WARNING **: <WARN>  constructor(): Invalid connection: 'NMSettingWireless' / 'ssid' invalid: 2

Och under den sista raden får jag ingen prompt, utan det blinkar bara en markör

Ingen ikon heller
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du verkar ha nåt problem med konfigurationen av ditt trådlösa nätverk efter uppgraderingen.

Nu är jag ingen hejare på trådlöst men tror att du behöver konfigurera om det.

Kommer du ut på nätverket från Ubuntu nu eller kör du från en annan burk?

Vad ger kommandot

cat /etc/network/interfaces
marran

Inlägg av marran »

martin@martin-ibm:~$ cat /etc/network/interfaces
auto lo
iface lo inet loopback

iface eth1 inet dhcp
wireless-key ***********
wireless-essid **********

auto eth1

iface eth0 inet dhcp

auto eth0
martin@martin-ibm:~$ 
Har ersatt ssid/nyckel med stjärnor själv. Det sjuka är att det funkar utmärkt, sitter på den burken och surfar trådlöst nu, men jag kan inte ansluta till ngt annat trådlöst nätverk
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Japp, kanske sjukt. Men NM klagar på SSID, säger att den är Invalid.

Jag skulle nog testa med att först ta en backup på /etc/network/interfaces och sen skriva om den så att den förslagsvis ser ut så här.

auto lo
iface lo inet loopback
och sen prova med att konfigurera om det trådlösa.

Nog det enda råd jag kan ge som sitter med ett trådnät men kanske nån annan som kan trådlöst kan hoppa in här och hjälpa dig. Kanske finns det nåt enklare sätt.
Manolo

Inlägg av Manolo »

Hej, Jag bytte nyligen också till 8.10 (för ungefär en kvart sedan faktiskt), känndes som det var dax ;)

Jag stötte på samma problem. Jag lyckades dock lösa det delvis med hjälp av detta forum.

Lösningen är kanske lite specifik för mig, men för de som i 8.04 bråkade med drivrutiner för RTL8187B (nätverkskort i toshiba-lapptop) så kan det noga vara värt ett försök. Vad jag gjorde i 8.04 var att jag genom Ndiswrapper fixade med drivrutiner för nätverkskortet då det inte funkade out of the box. Och det verkar som att dessa ställde till det för 8.10an som funkade bra från live-cd men saknade Network Manager efter uppgradering. Vad jag gjorde var att gå in i menyn (har datorn på engelska) System - Administration - Windows Wireless Drivers och där markerade jag RTL8187B och klickade på ta bort. Efter att ha loggat ut och in igen så kom Network Manager fram som den skulle.

Hoppas att det hjälpte någon iallafall.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"