Filsystemet på iRiver T60 "ej skrivbart"

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
IXPNU
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Filsystemet på iRiver T60 "ej skrivbart"

Inlägg av IXPNU »

Hej,

helt plötsligt har min mp3-spelares filsystem blivit "ej skrivbart". Jag kan alltså varken lägga till eller bort filer på den, varken som normalanvändare eller root. Någon som kan hjälpa?
Senast redigerad av 1 IXPNU, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Filsystemet på iRiver T60 "ej skrivbart"

Inlägg av Cadryc »

Är "ej skrivbart" exakt vad det står, det sägs inget om rättigheter? Om så är fallet så testa med att trycka Alt + F2 och skriv gksudo nautilus och så borde mp3spelaren synas i listan till vänster, går det att ta bort filer den vägen?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Hej! Vad som bokstavligen sägs är "filsystemet endast läsbart", och jag får det resultatet även när jag gör som ovan.

T60 har en switch för att låsa sig för input, men den är avslagen. Jag kan ta bort filer på enheten genom dess egna meny (dvs via dess egen display) så filsystemet är de facto fortfarande skrivbart... dock ej från min dator.
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dimi »

IXPNU skrev:Hej! Vad som bokstavligen sägs är "filsystemet endast läsbart", och jag får det resultatet även när jag gör som ovan.

T60 har en switch för att låsa sig för input, men den är avslagen. Jag kan ta bort filer på enheten genom dess egna meny (dvs via dess egen display) så filsystemet är de facto fortfarande skrivbart... dock ej från min dator.
Jag har själv haft exakt samma fenomen på min iriver. Det var iof en E10. Men men

Problemet för min del. Så som jag förstår det nu i efterhand var att jag drog ur sladden till enheten efter att ha överfört filer till den, utan att avmontera den först. Detta knasade till filsystemet och den enda lösningen var (så vitt jag vet) att formatera om den, via spelarens eget formateringsverktyg.

Efter att ha gjort detta och aldrig igen dragit ut sladden utan att avmontera enheten så fungerar den utmärkt.
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Toppen! Det var det som var felet. Jag har råkat dra ut sladden en annan gång men då blev det ngt annat knas. Tack!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"