långsamt wlan...segt som anka i ugn

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Fragmentet_Ulf

långsamt wlan...segt som anka i ugn

Inlägg av Fragmentet_Ulf »

jag har en extremt långsam uppkoppling på mitt trådlösa nätverk i en laptop med 8.10. problemet försvann ej iom ett uppgraderingen heller. kör även 8.10 på stationär dator mot samma nätverk, via trådlöst pci-nätverkskort där går det snabbare och på en tredje maskin, en äldre laptop, går internet snabbt via xp. så det är något i just denna installation som verkar bromsa upp farten. det är en ibm x61.

så min slutsats är att det är någon inställning i systemet eller något i hårdvaran på denna modell som gör att det går så förbaskat segt. om någon här på forumet vet vad som kan orsaka felet eller hur jag kan lösa detta så vore jag tacksam för tips.
Användarvisningsbild
Freddeg

Re: långsamt wlan...segt som anka i ugn

Inlägg av Freddeg »

Kan du beskriva vad du har för nätverkskort.
Om du högerklickar på nätverksikonen vid klocka och väljer Ansltningsinformation så kan du se viken drivrutin och vilken hastighet du har på nätverkskortet.
Fragmentet_Ulf

ok...detta gäller...

interface 802.11 wiFi
driver: iwlagn
security wep
seed 11 mb/s

de övriga antar jag inte är av intresse...
Användarvisningsbild
Freddeg

Inlägg av Freddeg »

Jag googlade lite men hittade inget riktigt intressant. :( En sak som folk rekommenderade är att disabla IPV6 men jag har ingen aning hur man gör. Är det lika slöt om du laddar ner någon fil eller installerar någe apps med apt-get? Har du kollat vad du får för hastighet på http://www.bredbandskollen.se/
Fragmentet_Ulf

hittade följande tråd ang. detta...verkar vara rätt många med samma dilemma.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=581055&page=1
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"