Installation av ubuntu och windows

johny

Inlägg av johny »

Hej!

Först och främst. Jag är ny på linux. Jag har sökt på forumet och google men inte hittat någon lösning.

Fick en bärbar dator i julklapp (HP nx7400) och tänkte testa Ubuntu. Datorn kommer utan någon windowsskiva, varken oem eller recovery, utan har istället en partion på hårddisken varifrån man kan köra igång lite återställning. Jag läste lite på forumet här och andra ställen och förstod att man skulle installera windows först och sedan ubuntu. Eftersom windows redan var förinstallerat gav jag mig på ubuntu.

Eftersom jag läst att man skulle ha 3 partitioner (/, /home och /swap) för linux och en 4:e för windows ordnande jag det. Här uppstod dock problem. Ubuntu började bråka om max 4 partitioner och med "återställningspartionen" blir det fem av allt. Utan att exakt komma ihåg händelseförloppet har jag skapat de tre partitionerna för ubuntu och tagit bort "återställningspartionen och windowspartitionen för att göra en enda ntfs-partition.

Drog igång linux och började krångla lite med det trådlösa nätverket och när det var klart tänkte jag lägga in windows igen. Laddade ner en oem-skiva av windows home, brände men den hitta ingen hårddisk. Formaterar partitionen till ntfs och fat32 men hjälp av qtparted men fortfarande hittas inget.

Provar med winternasl boot cd. Ingen hd hittas. Samma med windows PE. Kör ubcd och nån dosversion, formaterar till fat32. Windowsinstallationen hittar fortfarande inget.

Provar installera grub med sudo grub-install /dev/hda och för följande felmeddelande:

/dev/hda does not have any corresponding BIOS drive.

Vad är det som händer? Är det HP:s moddade bios som sätter käpper i hjulen och kommer jag någonsin få in windows på datorn igen?

Ubuntu funkar bra men för att min brorsa ska kunna låna datorn krävs tyvärr windows.

Vore väldigt tacksam för lite hjälp.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Du måste nog ringa MS och fråga hur du ska göra. det wiktiga är att du måste installera Windows FÖRST!
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Eller ta datorn dit den kom ifrån, jultomtens onoff :) eller liknande och begär att de fixar Windows till datorn inkl. återställningspartitionen. Är det återförssäljaren som ska ge support för MS OS i en fardiginstallerad version?

Därefter kan du installera Ubuntu. Prova med två partitioner först, en för root "/" och en för swap vilket Ubuntus installationsprogram tar hand om när du har krympt Windowspartitionen.

Jag tycker att det är bedrövligt att man får sälja datorer utan fysisk media för OS som man ändåhar betalat för. Eller får man det?
Baxer

Inlägg av Baxer »

/dev/hda does not have any corresponding BIOS drive.
Där har du nog svaret, ditt bios saknar drivrutiner för din HD(troligtvis SATA) och dom låg på återställningspartionen som du borde ha bränt ut först. Det brukar stå i manualen att det första man ska göra är att skapa återställningsskivor, men du kan nog kontakta HP och be dom skicka dig skivorna.
johny

Inlägg av johny »

Jag har skapat imagefiler av återställningsskivorna som jag har på min stationära. Efter mycket trixande, både från terminalen i ubuntu och med ubcd, med att ta bort alla partioner, skapa yt fat32 och återställa mbr har jag återigen installerat ubuntu. Denna gång lät jag ubuntu fixa partitioneringen automatiskt.

Kan det vara någon ide att ersätta grub med lilo för att sen "avinstallera" ubuntu såsom beskrivs här: http://support.microsoft.com/kb/314458 elller här: http://www.linuxguiden.se/wiki/index.ph ... lera_Linux ?

I andra länken står det att den förra bootloadern återställs. Kommer grun återställas då? Då kommer jag väl ingen vart.

Ajaja. På något sätt löser det sig.

Gott nytt år.

Edit: Först nu jag hittade redigera-knappen. Annars hade jag givetvis redigerat mitt första inlägg.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Med tanke på att andra kan hitta och se lösningar på ditt problem, ser jag helst att du INTE tar bort tråden!
Den är av värde för andra :)

gholen, moderator och general för Installation och Uppgradering.

P.S
Gott nytt år!
D.S
Bild
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

[quote="gholen"]Du måste nog ringa MS och fråga hur du ska göra. det wiktiga är att du måste installera Windows FÖRST![/quote]
Kan tillägga att det egentligen inte är så viktigt... Har ju själv en guide här på forumet om hur man återställer Grub
Men det kanske inte är så lockande för en nybörjare. Men det går. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
brand1bil

Inlägg av brand1bil »

[quote="gholen"]Du måste nog ringa MS och fråga hur du ska göra. det wiktiga är att du måste installera Windows FÖRST![/quote]
(istället för att starta ny tråd så kan jag väl lika väl skiva här va?)

Okej, här kommer mitt problem in - Jag hade windowsXP, la in Ubuntu - fick allt att fungera. Gjorde sendan en ominstallation av WinXP, med detta följde givetvis att min bootmeny försvann, vilket i sin tur gör att jag inte kommer åt Ubuntu.

Så, är jag körd om måste installera om Ubuntu nu eller kan jag fixa detta på något sätt?

(min linuxerfarenhet är nästan prick 24 timmar nu btw.)

EDIT:

hittade detta:

http://supergrub.forjamari.linex.org/index.php

Undrar bara om jag har grub eller lilo? :/
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Troligtvis har du grub om du använder Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"