Montera .bin utan .cue? [Löst]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
marran
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Montera .bin utan .cue? [Löst]

Inlägg av marran »

Jag har en .bin image som jag skulle behöva montera, men jag saknar .cue-filen, borde det inte gå ändå? Jag har sökt lite här på forumet, hittade lite om bchunk, men dne vill verkligen ha en .cue verkar det som. Hur gör jag då?
Senast redigerad av 1 marran, redigerad totalt 2 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Re: Montera .bin utan .cue?

Inlägg av Emil.s »

Prova att bara myta namn på den till .iso, om det inte funkar annars... (filändelse borde inte spela någon roll..)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
marran

Inlägg av marran »

Testade, då blev den klickbar som iso-fil, men gick inte att montera (invalid disc-image)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Vad händer om du kör kommandot "file" på filen?

Typ:

Kod: Markera allt

root@Sandnabba.se: /home/emil #> file anteckningar 
anteckningar: UTF-8 Unicode English text
marran

Inlägg av marran »

Hmm, nu greppade jag nog inte hur du menade exkt. Är ganska rookie på terminalkommandon.

/sökväg/ #> file filnamn

är det så du menar? Det lyckades jag med, den svalde kommandot men inget hände. Jag antar att den ska visa vad det är för filtyp, men det verkar den inte vilja
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

marran skrev:Hmm, nu greppade jag nog inte hur du menade exkt. Är ganska rookie på terminalkommandon.

/sökväg/ #> file filnamn

är det så du menar? Det lyckades jag med, den svalde kommandot men inget hände. Jag antar att den ska visa vad det är för filtyp, men det verkar den inte vilja
Jag tror att du skall köra bara: file filnamn det du ser före det i Emils inlägg är nog hans prompt. om filen inte ligger i din hemmamapp kan du köra file /sökväg/filnamn

/Micke
marran

Inlägg av marran »

ah, sedär, kände på mig att ngt var fel. Då får jag detta

file Maple12Linux32Installer.bin 
Maple12Linux32Installer.bin: POSIX shell script text executable
Verkar inte som den tror det är en image, kan ju rent av vara så också, hur gör jag i så fall?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

marran skrev:ah, sedär, kände på mig att ngt var fel. Då får jag detta

Verkar inte som den tror det är en image, kan ju rent av vara så också, hur gör jag i så fall?
Av filnamnet och outputen från file gissar jag att det är en installationsfil för ett program. Nu rekommenderar jag dig inte att installera ett program du inte vet vad det är förnågot, men om du vill köra filen gör du det genom kommandot:

./Maple12Linux32Installer.bin
/Micke
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

micke_nordin skrev:
marran skrev:ah, sedär, kände på mig att ngt var fel. Då får jag detta

Av filnamnet och outputen från file gissar jag att det är en installationsfil för ett program. Nu rekommenderar jag dig inte att installera ett program du inte vet vad det är förnågot, men om du vill köra filen gör du det genom kommandot:

./Maple12Linux32Installer.bin
/Micke
Då lär ju filen dock vara körbar, vilket den blir med "chmod +x ./filnamnet". Eller enklare: "bash ./filnamnet".
marran

Inlägg av marran »

Klart den är det, ni har ju såklart rätt! Tack så mycket för hjälpen.
En följdfråga, vad innebär egentligen att "göra filen körbar"?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

marran skrev:En följdfråga, vad innebär egentligen att "göra filen körbar"?

Det betyder att man gör en inställning bland filrättigheterna så att systemet tillåter körning av filen som ett program.

Man kan också navigera till filen i den grafiska filbläddraren, högerklicka och välja "Egenskaper" → "Rättigheter" → "Tillåta körning av filen som ett program" (men det tar ju längre tid än "sudo chmod +x filensnamn" i terminalen :-)

/Micke
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Montera .bin utan .cue? [Löst]

Inlägg av Osprey »

Nu verkar det ju inte vara så, men för övrigt har jag för mig att CUE i princip bara innehpller namnet på BIN-filen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Re: Montera .bin utan .cue? [Löst]

Inlägg av micke_nordin »

Osprey skrev:Nu verkar det ju inte vara så, men för övrigt har jag för mig att CUE i princip bara innehpller namnet på BIN-filen...
I UNIX-världen är ju bin = binary = exekverbara filer. Det är därför det finns så många kataloger som heter /bin/ på olika ställen i filsystemet, de innehåller helt enkelt körbara filer. Jag vet inte hur de tänkte när de döpte skivavbildningsformatet men Ospreay har helt rätt vad gäller CUE-filen som bara innehåller metadata:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cue_sheet_(computing)

I detta fall är avbildningsformatet och den körbara filen i fråga orelaterade, det är ganska vanligt att program som man laddar ned i form av en installationsfil (ett Windowsliknande förfaringsätt) heter just .bin, den har dock aldrig haft en .cue-fil.

För det mesta behöver man faktiskt inte bry sig om filändelser i GNU/Linux eftersom dessa inte har något att göra med vad filen innehåller, de allra flesta program öppnar gladeligen en fil av rätt format oberoende av vad den heter (en del program har dock blivit windowsifierade och vägrar öppna filer om de inte har rätt namn, urlöjligt!)

/Micke
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"