Ubuntu lägger bara beslag på en men Hinken66 har aldrig sagt att det är fler än en disk det handlar om utan bara flera partitioner och man kan i installationen säga precis vad Ubuntu får använda för partitioner om man inte bara kör standard rakt igenom.BadOmen skrev:En liten undran bara. Brukar verkligen Ubuntu installationen lägga beslag på alla hårddiskar och formatera dom om man gör en automatisk installation? Använder den inte bara det utrymme som är ledigt på hårddiskarna? Och om man gör en manuell installation måste man inte då välja manuellt att en hårddisk ska formateras och användas?
Är du säker på att de verkligen är formaterade så att det inte bara är att de hårddiskarna inte visas?
Jag var lite slarvig i det jag skrev jag tänkte alla partitioner men det blev hårddiskar. Ja då har han alltså råkat göra missen att markera fel partitioner för formatering men jag vart lite osäker på första inlägget om det var en automatisk installation han hade gjort för då borde ju inte alla hans partitioner ha blivit formaterade. Då borde de gå att bara montera dom så kommer datan fram. Men partitionerna var kanske definitivt formaterade men jag ville bara försäkra mig om det för det var hans fjärde inlägg och han skrev att "det ser ut som" alla partitioner blev formaterade. Det vore ju onödigt att få panik i onödan annarsKiviE skrev:Ubuntu lägger bara beslag på en men Hinken66 har aldrig sagt att det är fler än en disk det handlar om utan bara flera partitioner och man kan i installationen säga precis vad Ubuntu får använda för partitioner om man inte bara kör standard rakt igenom.BadOmen skrev:En liten undran bara. Brukar verkligen Ubuntu installationen lägga beslag på alla hårddiskar och formatera dom om man gör en automatisk installation? Använder den inte bara det utrymme som är ledigt på hårddiskarna? Och om man gör en manuell installation måste man inte då välja manuellt att en hårddisk ska formateras och användas?
Är du säker på att de verkligen är formaterade så att det inte bara är att de hårddiskarna inte visas?
Jo alltid bra att dubbelkolla men som standard så tar väl Ubuntu hela disken oavsett om den består av flera partitioner eller inte.BadOmen skrev:Jag var lite slarvig i det jag skrev jag tänkte alla partitioner men det blev hårddiskar. Ja då har han alltså råkat göra missen att markera fel partitioner för formatering men jag vart lite osäker på första inlägget om det var en automatisk installation han hade gjort för då borde ju inte alla hans partitioner ha blivit formaterade. Då borde de gå att bara montera dom så kommer datan fram. Men partitionerna var kanske definitivt formaterade men jag ville bara försäkra mig om det för det var hans fjärde inlägg och han skrev att "det ser ut som" alla partitioner blev formaterade. Det vore ju onödigt att få panik i onödan annarsKiviE skrev:Ubuntu lägger bara beslag på en men Hinken66 har aldrig sagt att det är fler än en disk det handlar om utan bara flera partitioner och man kan i installationen säga precis vad Ubuntu får använda för partitioner om man inte bara kör standard rakt igenom.BadOmen skrev:En liten undran bara. Brukar verkligen Ubuntu installationen lägga beslag på alla hårddiskar och formatera dom om man gör en automatisk installation? Använder den inte bara det utrymme som är ledigt på hårddiskarna? Och om man gör en manuell installation måste man inte då välja manuellt att en hårddisk ska formateras och användas?
Det är möjlig men det låter inte så bra i alla fall om det inte finns en väldigt VÄLDIGT tydlig varning när man gör installationen där det står att all data på hårddiskens alla partitioner försvinner. Jag har alltid gjort en manuell installation, gillar att ha kontroll skälv, så jag har ingen aning om hur den automatiska fungerar tyvärrKiviE skrev:Jo alltid bra att dubbelkolla men som standard så tar väl Ubuntu hela disken oavsett om den består av flera partitioner eller inte.BadOmen skrev:Jag var lite slarvig i det jag skrev jag tänkte alla partitioner men det blev hårddiskar. Ja då har han alltså råkat göra missen att markera fel partitioner för formatering men jag vart lite osäker på första inlägget om det var en automatisk installation han hade gjort för då borde ju inte alla hans partitioner ha blivit formaterade. Då borde de gå att bara montera dom så kommer datan fram. Men partitionerna var kanske definitivt formaterade men jag ville bara försäkra mig om det för det var hans fjärde inlägg och han skrev att "det ser ut som" alla partitioner blev formaterade. Det vore ju onödigt att få panik i onödan annarsKiviE skrev:Ubuntu lägger bara beslag på en men Hinken66 har aldrig sagt att det är fler än en disk det handlar om utan bara flera partitioner och man kan i installationen säga precis vad Ubuntu får använda för partitioner om man inte bara kör standard rakt igenom.BadOmen skrev:En liten undran bara. Brukar verkligen Ubuntu installationen lägga beslag på alla hårddiskar och formatera dom om man gör en automatisk installation? Använder den inte bara det utrymme som är ledigt på hårddiskarna? Och om man gör en manuell installation måste man inte då välja manuellt att en hårddisk ska formateras och användas?
Den borde finnas under "Platser"Hinken66 skrev:Det finns tydligen en chans att den äldre hårddisken är orörd, men frågan då är varför den inte syns redan nu? Och hur monterar man den så att den syns?
Kod: Markera allt
sudo cat /boot/grub/device.map
df
ls /dev/sda*
ls /dev/sdb*
sudo mount /dev/sdb1 /mnt
Innan du vet om partitionen är orörd eller blivit om-formaterad, så kan det vara bäst att montera read-only (för att minska risken att mer data skrivs över):Osprey skrev: Om den som inte är systemdisk (monterad på "/") är "sdb" så väljer du vilken partition på den som du vill montera, t.ex "/dev/sb1" och monterar den med:Nu ska isåfall "sdb1" vara monterad på mappen "/mnt" och du kan utforka den med terminalen eller med grafiska verktyg som t.ex Nautilus.Kod: Markera allt
sudo mount /dev/sdb1 /mnt
sudo mount -o ro /dev/sdb1 /mnt