Råkade formatera min backup!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Hinken66

Råkade formatera min backup!

Inlägg av Hinken66 »

Installerade Ubuntu igår då jag var less på Windows, men det ser ut som jag i samma veva raderade rubbet på mina två andra partitioner. :-[ Problemet är att jag hade min backup på de två delarna, dvs allt roligt och viktigt. Hade brännt iso-varianten på skiva och installerade därifrån och missade vid installationen att Ubuntu lade beslag på all hårddisk som jag hade (ja jag vet, jäääääävligt klantigt). Såå, finns det någon chans att återskapa det jag hade tidigare eller är det dags att gråta en skvätt? :'( Det jag vill höra att det går att lämna in burken till någon magiker som återskapar det jag raderat! (jag inser själv hur det låter, dvs att jag e desperat)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Råkade formatera min backup!

Inlägg av KiviE »

Finns program för sådant ja och finns ställen man kan lämna in (tror jag iaf). Men är inte alls säkert hur mycket man egentligen kan återskapa men en idé är ju att försöka först med något program iaf. Kommer dock inte på vad något program heter.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Problemet är ju det också att varje försök du gör att installera något program, eller för den delen bara starta datorn från den disken riskerar att förstöra data. För att kunna försöka rädda disken måste du starta upp från en annan disk (eller CD) och montera disken som ska räddas som en venlig datadisk, dvs. inte systemdisk.

Jag misstänker att den partitionen du hade backupen på är/var NTFS och då finns det nog ganska tunt med program till Ubuntu för att fixa det. Om du har någon mer disk så kan du skruva isär burken och stoppa in den disken på samma plats som den nu "trasiga" sitter på och sedan installera Windows på den. Sedan sätter du den "trasiga" disken på någon annan plats i datorn och ser till att det går att komma åt den.

Därefter behöver du något program för att söka av disken efter data, jag använde ett sådant program vid en diskkrasch i Windows (XP) för ett tag sedan. Tyvärr kommer jag inte ihåg sådär rätt upp och ner vad det var det hette...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hinken66

Inlägg av Hinken66 »

Låter ju lovande i a f. Ska luska lite på egen hand, men det gick ju inget vidare när jag försökte vara kreativ förra gången. :-\
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

(Varför kallar du det "backup" om det inte finns ett arbets-original nån annan stans?)

När det skapades nya filsystem i partitionen så skriver kontrollblock här och var på skivan. Antagligen finns ett kontrollblock alldeles i början som skrev över motsvarande kontrollblock för det tidigare filsystemet. I det steget så finns nog 99.99% av all information kvar, men kan vara svår att nå. Efter det så kan installationen ha skapat filer i partitionerna. Om du har / i den ena och /home i den andra så har den troligen skrivit över många gigabyte i / och kanske bara några kilobyte i /home. Av tidigare innehåll så kan filer ha blivit helt eller delvis överskrivna. Om du ska försöka återskapa så mycket som möjligt, montera inte partitionerna (dvs. logga inte in i ubuntu) förrän återskapandet är klart. Räkna med att ganska mycket av innehållet i den partition som blev / är borta.

Det finns två principer att rädda data. En är att räddningsprogrammet känner till filsystemstrukturen, men tolererar fel och glapp, och hittar filer med hjälp av de mappar och inoder som finns kvar. En annan princip är att ignorera det gamla filsystemet och koncentrara sig på filinnehållet. Räddningsprogrammet känner igen hur filer av typ .mp3, .jpg, .gif, .doc, etc börjar och slutar och söker efter såna data på disken. Den fungerar sämre om disken var fragmenterad, och den kan inte återställa mappar och filnamn (återställda filer får påhittade namn).

Jag har inga såna program i huvudet.
Hinken66

Inlägg av Hinken66 »

Okej, att kalla det backup var kanske att ta i, det var väl snarare en sådan jag borde gjort.
Har fått en hel del att fundera över, men om någon kommer på lämpliga program att använda så är jag givetvis intresserad.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Kommer fortfarande inte ihåg vad det programmet jag använde hette, men om mitt antagande att din "backup" låg på NTFS (Windows filsystem), så borde du kunna hitta något på http://www.download.com/1770-20_4-0.htm ... larity+asc.

Låg den däremot på EXT3 eller något annat filsystem i Ubuntu så kan du kanske prova med att söka efter "recovery" i Synaptic.

Men som sagt, starta upp från en annan disk och montera disken med den trasiga backupen som en datadisk...
Hinken66

Inlägg av Hinken66 »

Japp, det var NTFS så jag ska skaka fram en annan disk och jobba vidare därifrån.
Tack för goda råd och tips! :)
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

En liten undran bara. Brukar verkligen Ubuntu installationen lägga beslag på alla hårddiskar och formatera dom om man gör en automatisk installation? Använder den inte bara det utrymme som är ledigt på hårddiskarna? Och om man gör en manuell installation måste man inte då välja manuellt att en hårddisk ska formateras och användas?

Är du säker på att de verkligen är formaterade så att det inte bara är att de hårddiskarna inte visas?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Skulle det skita sig så finns ju iallafall alltid IBAS:
http://www.ibas.se/om

Men då kostar det ju iof en slant...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
KiviE

Inlägg av KiviE »

BadOmen skrev:En liten undran bara. Brukar verkligen Ubuntu installationen lägga beslag på alla hårddiskar och formatera dom om man gör en automatisk installation? Använder den inte bara det utrymme som är ledigt på hårddiskarna? Och om man gör en manuell installation måste man inte då välja manuellt att en hårddisk ska formateras och användas?

Är du säker på att de verkligen är formaterade så att det inte bara är att de hårddiskarna inte visas?
Ubuntu lägger bara beslag på en men Hinken66 har aldrig sagt att det är fler än en disk det handlar om utan bara flera partitioner och man kan i installationen säga precis vad Ubuntu får använda för partitioner om man inte bara kör standard rakt igenom.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

KiviE skrev:
BadOmen skrev:En liten undran bara. Brukar verkligen Ubuntu installationen lägga beslag på alla hårddiskar och formatera dom om man gör en automatisk installation? Använder den inte bara det utrymme som är ledigt på hårddiskarna? Och om man gör en manuell installation måste man inte då välja manuellt att en hårddisk ska formateras och användas?

Ubuntu lägger bara beslag på en men Hinken66 har aldrig sagt att det är fler än en disk det handlar om utan bara flera partitioner och man kan i installationen säga precis vad Ubuntu får använda för partitioner om man inte bara kör standard rakt igenom.
Jag var lite slarvig i det jag skrev jag tänkte alla partitioner men det blev hårddiskar. Ja då har han alltså råkat göra missen att markera fel partitioner för formatering men jag vart lite osäker på första inlägget om det var en automatisk installation han hade gjort för då borde ju inte alla hans partitioner ha blivit formaterade. Då borde de gå att bara montera dom så kommer datan fram. Men partitionerna var kanske definitivt formaterade men jag ville bara försäkra mig om det för det var hans fjärde inlägg och han skrev att "det ser ut som" alla partitioner blev formaterade. Det vore ju onödigt att få panik i onödan annars =)
KiviE

Inlägg av KiviE »

BadOmen skrev:
KiviE skrev:

Jag var lite slarvig i det jag skrev jag tänkte alla partitioner men det blev hårddiskar. Ja då har han alltså råkat göra missen att markera fel partitioner för formatering men jag vart lite osäker på första inlägget om det var en automatisk installation han hade gjort för då borde ju inte alla hans partitioner ha blivit formaterade. Då borde de gå att bara montera dom så kommer datan fram. Men partitionerna var kanske definitivt formaterade men jag ville bara försäkra mig om det för det var hans fjärde inlägg och han skrev att "det ser ut som" alla partitioner blev formaterade. Det vore ju onödigt att få panik i onödan annars =)
Jo alltid bra att dubbelkolla men som standard så tar väl Ubuntu hela disken oavsett om den består av flera partitioner eller inte.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det finns ett alternativ för installation där man tillåter installationen att använda hela disken. Det är nog det Hinken66 valt och då är frågan var "backup-partitionerna låg på disken. Låg en av dem först så har en del (2-3GB) redan skrivits över av systemet. Resten bör gå att rädda med ett bra program.

Som också Osprey nämner, varje skrivning på disken riskerar att förstöra ännu mer data som då går förlorad. Det finns en del program just för att rädda data där man inte behöver ett Windows. Finns en hel del program på nätet. Sen är frågan vilket man ska använda. Även vad man kan tänka sig betala för att rädda de data man förlorat i form av ett program eller att lämna in disken. Själv använder jag Hiren's BootCD för att rädda data från kraschade diskar. Den innehåller en hel del program för olika typer av dataräddningar men kostar en slant om man inte kan komma över den på annat sätt. Men ju mer man gjort efter att t.ex ha raderat en partition ju svårare blir det att rädda data.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

KiviE skrev:
BadOmen skrev:
KiviE skrev:

Jo alltid bra att dubbelkolla men som standard så tar väl Ubuntu hela disken oavsett om den består av flera partitioner eller inte.
Det är möjlig men det låter inte så bra i alla fall om det inte finns en väldigt VÄLDIGT tydlig varning när man gör installationen där det står att all data på hårddiskens alla partitioner försvinner. Jag har alltid gjort en manuell installation, gillar att ha kontroll skälv, så jag har ingen aning om hur den automatiska fungerar tyvärr =)
Hinken66

Inlägg av Hinken66 »

Okej, nu börjar ni visst få upp värmen! :) Dags att reda ut lite frågetecken! Jag har en hårddiska (250 Gb) med två partitioner, samt en äldre liten hårddisk. Det som hänt tycks vara följande; jag gjorde en automatisk installation som då lade beslag på allt utrymme på den stora hårddisken, dvs båda partitionerna som beskrivits i forumet. (Jag trodde att det bara rörde sig om tillgänglig (ledig) hårddiskyta vid installationen, men tydligen inte) Nästa gång kör jag den manuella varianten kan jag lova!
Det finns tydligen en chans att den äldre hårddisken är orörd, men frågan då är varför den inte syns redan nu? Och hur monterar man den så att den syns?
KiviE

Inlägg av KiviE »

Hinken66 skrev:Det finns tydligen en chans att den äldre hårddisken är orörd, men frågan då är varför den inte syns redan nu? Och hur monterar man den så att den syns?
Den borde finnas under "Platser"
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Du kan t.ex göra:

Kod: Markera allt

sudo cat /boot/grub/device.map
Det visar vilka fasta hårddiskar du har, den ena är systemdisken som med all säkerhet här monterad och den andra är den andra disken, som inte nödvändigtvis är monterad. Den ena heter t.ex "sda" och den andra t.ex "sdb" för att göra det enkelt nu så använder jag i fortsättningen "sda" och "sdb" som namn.

Sedan gör du t.ex:

df
För att se vilken vilken som är monterad på "/", det brukar stå högst upp i utskriften.

För att sedan se vilka partitioner som finns gör du:

ls /dev/sda*
ls /dev/sdb*
Alla partitioner har dels namnet "sda" och "sdb" och därefter ett nummer, t.ex "/dev/sdb1"

Om den som inte är systemdisk (monterad på "/") är "sdb" så väljer du vilken partition på den som du vill montera, t.ex "/dev/sb1" och monterar den med:

sudo mount /dev/sdb1 /mnt
Nu ska isåfall "sdb1" vara monterad på mappen "/mnt" och du kan utforka den med terminalen eller med grafiska verktyg som t.ex Nautilus.

Sedan har du bara kvar att lägga in automatisk montering och så... :)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Osprey skrev: Om den som inte är systemdisk (monterad på "/") är "sdb" så väljer du vilken partition på den som du vill montera, t.ex "/dev/sb1" och monterar den med:

sudo mount /dev/sdb1 /mnt
Nu ska isåfall "sdb1" vara monterad på mappen "/mnt" och du kan utforka den med terminalen eller med grafiska verktyg som t.ex Nautilus.
Innan du vet om partitionen är orörd eller blivit om-formaterad, så kan det vara bäst att montera read-only (för att minska risken att mer data skrivs över):

sudo mount -o ro /dev/sdb1 /mnt
(Byt sdb1 mot vad den heter)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"