eeebuntu + virtualbox + dual screen (utökat skrivbord)? LÖST

Avve
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

eeebuntu + virtualbox + dual screen (utökat skrivbord)? LÖST

Inlägg av Avve »

Hej!
Hittade ingenting om detta när jag sökte, men jag kan ju iofs ha missat något. Skulle så vara fallet ber jag om ursäkt.

Jag har en eee 900 och har lagt in eeebuntu på den. Har installerat virtualbox och xp på den och allt fungerar som det ska. Men när jag tänkte installera ett projektorprogram upptäckte jag att xp:t inte kände av min andra skärm. Är det någon inställning i programet jag måste göra för att kunna ställa in utökat skrivbord, några drivrutiner jag måste installera eller går det bara inte att att göra det i virtualbox?

(Provade Lyrique på Ubuntu eee, men jag lyckades inte få till utökat skrivbord där heller. Hittade lite guider, men hittade ingen till en eeepc och jag vet inte riktigt vad det är för grafikkort installerat. Tänkte att det kanske inte funkar på en eeepc. Skulle någon veta hur jag skulle få till det kan jag prova med det istället, men helst skulle jag vilja få virtualboxlösningen att funka).

Tacksam för all hjälp!

/Arvid
Senast redigerad av 1 Avve, redigerad totalt 15 gånger.
Avve

Re: eeebuntu + virtualbox + dual screen (utökat skrivbord)?

Inlägg av Avve »

VGA-drivrutinerna verkar inte bli ordentligt installerade, så det kan bero på det. Provade installera (det som jag i alla fall tror är) rätt drivrutiner från http://www.eeeguides.com/2008/03/asus-e ... ws-xp.html och jag har även letat på intels hemsida och provat ladda hem en därifrån, men när jag försöker starta igång installationsfilen säger den bara något om att system inte uppfyller minimumkraven. Har provat ställa upp ram-minnet till 512, tänkte att det kanske var minimumkravet, och jag har provat utöka hårddisken, men inget gav något resultat.

Är det någon som vet om eee-drivrutinerna för XP kräver att RAM-minnets alla 1024 MB finns där, eller kan det vara något annat som jag gör fel? Kan det var fel drivrutin jag försöker installera?

Några idéer?

/Arvid
Avve

Re: eeebuntu + virtualbox + dual screen (utökat skrivbord)?

Inlägg av Avve »

Jag har fortsatt söka på internet och försökt lösa det och nu tillslut har jag fått det att fungera i stort sett som jag vill. Det jag fick reda på var att det går inte att ha utökat skrivbord i Virtualbox, så att det blir utökat skrivbord i Ubuntu. Det går att lura Window att tro att det finns två skärmar och utöka skrivbordet, men man måste använda sig av fjärrskrivbord för att kunna använda båda skärmarna. Drivrutinerna var i alla fall inget fel på - jag installerade Virtualbox Guest Additions och då nu fungerar det som det ska.

Det jag hade mest problem med var att få utökat skrivbord med compiz, men jag hittade ett program där jag kunde göra de inställningar jag ville under Program > Övriga > Skärmar och grafik. Trodde att det var samma som fanns under System > Inställningar > Skärmupplösning, så jag hade aldrig öppnat den förut. Dock verkar man inte kunna använda både det och compiz, men det kan jag stå ut med... =)

Hur som helst, om någon är intresserad av att veta hur man fixar utökat skrivbord och visar dem med hjälp av fjärrskrivbord så hittade jag en bra guide som jag tog hjälp av:
http://www.hightechsister.com/748/virtu ... ng-part-3/
(Det är bara att hoppa över "Setting Up The Wacom"-delen.)

/Arvid
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"