Hjälp att förstå sökvägar [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Hjälp att förstå sökvägar [LÖST]
Tjena,
Jag har lite problem att förstå mig på sökvägarna. Jag har bilder och musik på en extern hårddisk som är kopplad till en Windowsdator på mitt nätverk.
Sen har jag min laptop med Ubuntu på. På den vill jag i Picasa ladda in bilderna från den externa hårddisk som jag nämnde om ovan. Även i programmet Exaile (musikspelare) så vill jag lägga in musiken från den externa hårddisken.
Men jag lyckas aldrig hitta till denna externa hårddisk. Det verkar som att det inte går att komma åt nätverket innifrån program på samma sätt som i windows? Stämmer detta?
Jag har inga problem att komma åt den i övrigt. När jag går via Platser -> nätverk osv.....
Någon som har något tips åt mig?
MVH
Patrik
Jag har lite problem att förstå mig på sökvägarna. Jag har bilder och musik på en extern hårddisk som är kopplad till en Windowsdator på mitt nätverk.
Sen har jag min laptop med Ubuntu på. På den vill jag i Picasa ladda in bilderna från den externa hårddisk som jag nämnde om ovan. Även i programmet Exaile (musikspelare) så vill jag lägga in musiken från den externa hårddisken.
Men jag lyckas aldrig hitta till denna externa hårddisk. Det verkar som att det inte går att komma åt nätverket innifrån program på samma sätt som i windows? Stämmer detta?
Jag har inga problem att komma åt den i övrigt. När jag går via Platser -> nätverk osv.....
MVH
Patrik
Senast redigerad av 1 pawe, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Hjälp att förstå sökvägar
Du måste montera utdelningen innan programmet letar efter filerna. (det sker automatiskt när du går till en utdelning via nautilus).
Du kanske har sett att nätverksplatser hamnar på skrivbordet när du besöker dem? Det är då de "monteras".
Sen så är det en helt annan femma om alla program du kör kan hantera smb:// protokoll... Normalt sett brukar gnome (inte GTK) program kunna hantera detta.
Vill du att detta ska ske automatiskt, så monterar du sökvägen manuellt med samba i /etc/fstab (du hittar säkert nån guide på det). Det har också fördelen att ALLA program kan hantera dessa filer, för sökvägar blir "lokala", dvs inget smb://windowsdatan protokoll, utan typ /mnt/windowsdatan (om du monterade där).
Capice?
Du kanske har sett att nätverksplatser hamnar på skrivbordet när du besöker dem? Det är då de "monteras".
Sen så är det en helt annan femma om alla program du kör kan hantera smb:// protokoll... Normalt sett brukar gnome (inte GTK) program kunna hantera detta.
Vill du att detta ska ske automatiskt, så monterar du sökvägen manuellt med samba i /etc/fstab (du hittar säkert nån guide på det). Det har också fördelen att ALLA program kan hantera dessa filer, för sökvägar blir "lokala", dvs inget smb://windowsdatan protokoll, utan typ /mnt/windowsdatan (om du monterade där).
Capice?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Finns den inte på den plats där du monterat den?pawe skrev:Tjena,
MVH
Patrik
-
- Kontakt:
Capice...
Jag lyckas dock inte editera filen fstab. Vet inte hur jag ska få rättigheter att göra det. Är det något jag kan göra utan att använda terminalen?
//Patrik
Jag lyckas dock inte editera filen fstab. Vet inte hur jag ska få rättigheter att göra det. Är det något jag kan göra utan att använda terminalen?
//Patrik
-
Du kan ta upp en kör-dialog (vanligtvis Alt-F2 eller Win-r) och skriva:pawe skrev:Capice...
//Patrik
Kod: Markera allt
gksudo {fyll i namnet på den editor du vill använda} /etc/fstab
-
- Kontakt:
Jag lyckas tyvärr inte hitta den där heller. Där ligger det CDDOM, CDROM1 och CDROM2.djkmmo skrev: Men troligtvis så monteras de externa diskarna automatiskt av HAL och då ligger de nog i en katalog under /media/. Kolla där först.
Det var inte lätt det här.
Är det så här krångligt för att den delas ut av en windowsmaskin? Eller är det bara så här krångligt?

Ska fortsätta att söka efter den före jag ger mig in på fstab...
-
- Kontakt:
Måste man starta om datorn för att se om mountningen via fstab gått igenom?
MVH
Patrik
MVH
Patrik
-
Tydligen hade jag fel, sambadelningar monteras visst inte alls som standard. Men jag hittade en guide till dig:pawe skrev:Jag lyckas tyvärr inte hitta den där heller. Där ligger det CDDOM, CDROM1 och CDROM2.djkmmo skrev: Men troligtvis så monteras de externa diskarna automatiskt av HAL och då ligger de nog i en katalog under /media/. Kolla där först.
Det var inte lätt det här.
Är det så här krångligt för att den delas ut av en windowsmaskin? Eller är det bara så här krångligt?
Ska fortsätta att söka efter den före jag ger mig in på fstab...
https://help.ubuntu.com/community/Compr ... SambaGuide
Det borde kunna hjälpa dig en bit på vägen. Jag har inga sambadelningar själv, så jag är ingen expert på det...
-
Nej, om du har ändrat fstab och vill få det nya monterat räcker det medpawe skrev:Måste man starta om datorn för att se om mountningen via fstab gått igenom?
sudo mount -a
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kom ihåg att "syntax" i /etc/fstab måste vara *helt* korrekt för att det skall fungera. Och när jag sa "automatiskt", så menar jag vid uppstart... (men "mount -a") funkar lika bra som sagt.
För att göra det enkelt för dig; det bör se ut nånting så här
Vill du använda smbfs som filsystem, installera "smbfs" först. har du "samba" installerat brukar "cifs" funka bra som filsystem.
Notera att katalogen <namn på utdelning lokalt> måst existera först, det är ingenting som skapas automatiskt.
För att göra det enkelt för dig; det bör se ut nånting så här
//<ip eller datornamn>/<utdelningsnamn> /media/<namn på utdelning lokalt> smbfs auto,umask=000,rw 0 0
Notera att katalogen <namn på utdelning lokalt> måst existera först, det är ingenting som skapas automatiskt.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Kontakt:
Tack så mycket för allt hjälp vill jag bara börja med att säga!
Jag är nästan där nu.
Det enda den säger är följande:
Jag är nästan där nu.
Det enda den säger är följande:
Jag ska testa att installera smbfs och se om det hjälper...fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock
på //pawe/x, codepage eller hjälpprogram saknas, eller annat fel
(for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might
need a /sbin/mount.<type> helper program)
I en del fall kan användbar information hittas i syslog
- prova dmesg | tail eller något liknande
-
- Kontakt:
Re: Hjälp att förstå sökvägar [LÖST]
Fungerade klockrent med smbfs. Tusen tack för hjälpen...
Det enda som inte riktigt stämmer är teckenkodningen, å, ä och ö på den externa stämmer inte riktigt. Men det skiter jag i
Det enda som inte riktigt stämmer är teckenkodningen, å, ä och ö på den externa stämmer inte riktigt. Men det skiter jag i