64bit vs 32bit
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
64bit vs 32bit
hej.
har just fått en uppgradering till core duo e5200 och har 1GB DDR2 minne.
Vad vinner och förlorar jag på 64bit ubuntu i stället för 32bit?
har just fått en uppgradering till core duo e5200 och har 1GB DDR2 minne.
Vad vinner och förlorar jag på 64bit ubuntu i stället för 32bit?
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: 64bit vs 32bit
Mycket mycket lite samtidigt som problemen blir fel. Mao., kör den vanliga 586:an.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Lite mer prestanda i x86_64 versionen, märks väl mest om man kodar video etc. Men det är nog mer en marginell skillnad. Den enda anledningen som skulle kunna få mig att byta idag vore om jag skaffade över 4GB RAM.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- AntonPetts
- Kontakt:
Jag kan inte se någon anledning till att du inte skulle köra 64-bit om din hårdvara klarar det.

Några exempel? Det enda problemet jag har haft är med flash, och det finns 64bit version på det nu.
fler?samtidigt som problemen blir fel

Några exempel? Det enda problemet jag har haft är med flash, och det finns 64bit version på det nu.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Jag körde 64-bitarsversionen ett kort tag på min E6750 och märkte ingen skillnad mer än att en massa program och drivrutiner inte fungerade i 64-bitar vilket skapade en massa arbete med att kompilera och konvertera.
Så fort något uppdaterades slutade något paket att funka; så fick man felsöka och installera om. Inte helt smidigt för mig men har man bara standardprogram och bara behov av standarddrivrutiner så är det nog mycket mindre strul skulle jag tro.
Skillnaden är några få procent i hastighet, inte mer.
Så fort något uppdaterades slutade något paket att funka; så fick man felsöka och installera om. Inte helt smidigt för mig men har man bara standardprogram och bara behov av standarddrivrutiner så är det nog mycket mindre strul skulle jag tro.
Skillnaden är några få procent i hastighet, inte mer.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag har kört 64bitars sen Hardy-släppet eftersom jag vill kunna använda mina 4GB i RAM. Enda gången jag märkt en nackdel var när jag skulle installera en debfil, som bara fanns till 32bitars. Annars har jag inte märkt nåt med sämr programutbud, allt i förråden finns väl till 64bitars?
Vad gäller drivrutiner så skulle mitt WLAN behöve win98-drivare med ndiswrapper, vilket inte går för mig eftersom win98 enbart finns som 32bitars. Annars har jag inte stött på några problem.
Vad gäller prestandavinsten mellan 32- och 64-bitars så är den faktistk inte så liten när datorn gör tunga grejer, men inget jag märkt av vid vanligt surfande.
Kolla http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... cosx&num=1 för en prestandajämförelse mellan 32- och 64-bitars Ubuntu (och OSX)
Vad gäller drivrutiner så skulle mitt WLAN behöve win98-drivare med ndiswrapper, vilket inte går för mig eftersom win98 enbart finns som 32bitars. Annars har jag inte stött på några problem.
Vad gäller prestandavinsten mellan 32- och 64-bitars så är den faktistk inte så liten när datorn gör tunga grejer, men inget jag märkt av vid vanligt surfande.
Kolla http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... cosx&num=1 för en prestandajämförelse mellan 32- och 64-bitars Ubuntu (och OSX)
-
- Kontakt:
Tack för era svar. En annan fråga. Måste man inte ha 2st RAM-minnen (DDR2) och inte bara 1st om man ska ha 64bitsmaskinen? Vill minnas att det var något sådant, när man gick från 16bit till 32bit på mitten av 90-talet och de gamla 16bitas minnena. Jag har bara ett 1GB minne..
Jag provade 64bit, men sedan kom jag bara till en terminal efter jag valt "prova ubuntu" som live-cd. Men jag kör gärna 32bitara ändå. Har en del inte så vanliga program och bara kolla upp om de finns för 64bitar är lite jobbigt
Jag provade 64bit, men sedan kom jag bara till en terminal efter jag valt "prova ubuntu" som live-cd. Men jag kör gärna 32bitara ändå. Har en del inte så vanliga program och bara kolla upp om de finns för 64bitar är lite jobbigt

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Du behöver inte ha det. DDR-minnen är 64-bitar breda precis som processorns databuss. Däremot förbättrar det prestandan om du kör Dual Channel. Då öppnar minneskontrollern upp en minnesbuss till parallellt, vilket gör att du kör 2x64.joni8135 skrev:Tack för era svar. En annan fråga. Måste man inte ha 2st RAM-minnen (DDR2) och inte bara 1st om man ska ha 64bitsmaskinen? Vill minnas att det var något sådant, när man gick från 16bit till 32bit på mitten av 90-talet och de gamla 16bitas minnena. Jag har bara ett 1GB minne..
16-bitarsminnen har, vad jag vet, aldrig använts på x86-arkitekturen. 30-pinnars SIMM var 8-bitar och 72-pinnars 32-bitar. 80286 och 80386SX var 16 bitar externt och krävde två 30-pinnars, 80386DX - 80486 var 32 bitar externt och krävde fyra 30-pinnars eller ett 72-pinnars. Pentium var 64-bitar externt och krävde två 72-pinnars SIMM.
-
- Kontakt:
Ok. tack. Då vet jag det. Var längesedan, och så...30 pinnar och 32 bitar har blandast ihop i min skalle....
Då har det varit nått annat fel, som gjorde att 64bitas ubuntu livecd inte startade annat än i kommandotolken. men nu 32bitar funkar bra, så det får bli ett senare problem. tack än en gång
Du behöver inte ha det. DDR-minnen är 64-bitar breda precis som processorns databuss. Däremot förbättrar det prestandan om du kör Dual Channel. Då öppnar minneskontrollern upp en minnesbuss till parallellt, vilket gör att du kör 2x64.
16-bitarsminnen har, vad jag vet, aldrig använts på x86-arkitekturen. 30-pinnars SIMM var 8-bitar och 72-pinnars 32-bitar. 80286 och 80386SX var 16 bitar externt och krävde två 30-pinnars, 80386DX - 80486 var 32 bitar externt och krävde fyra 30-pinnars eller ett 72-pinnars. Pentium var 64-bitar externt och krävde två 72-pinnars SIMM.[/quote]

Du behöver inte ha det. DDR-minnen är 64-bitar breda precis som processorns databuss. Däremot förbättrar det prestandan om du kör Dual Channel. Då öppnar minneskontrollern upp en minnesbuss till parallellt, vilket gör att du kör 2x64.
16-bitarsminnen har, vad jag vet, aldrig använts på x86-arkitekturen. 30-pinnars SIMM var 8-bitar och 72-pinnars 32-bitar. 80286 och 80386SX var 16 bitar externt och krävde två 30-pinnars, 80386DX - 80486 var 32 bitar externt och krävde fyra 30-pinnars eller ett 72-pinnars. Pentium var 64-bitar externt och krävde två 72-pinnars SIMM.[/quote]