dual boot m.m

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Fantomen!
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

dual boot m.m

Inlägg av Fantomen! »

Hej vet inte riktigt var jag skulle skapa tråden man får bli här. Så får mod lytta den annars... Jag har två frågor som gäller först och främst att jag installerade Ubuntu igår. Sen idag när jag skulle boota upp det igen så fick jag syn i GRUB att jag har två Ubuntu partitioner. Listan ser ut så här

Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-9-generic
Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-9-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic
Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.10, memtest86+
Other OS
Win XP Home Edition

Min fråga är då varför har jag tvår Ubuntu partitioner går bara in på den översta just nu, vad händer om jag tar bort de understa alternativen? Hur ska jag göra för att ta bort de om det ska göras?

Sista Grejjen är om hur jag sja installera win 2003 server utan att förstöra något i Ubuntu såsom XP??

Tack i förväg
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: dual boot m.m

Inlägg av djkmmo »

Fantomen! skrev:Hej vet inte riktigt var jag skulle skapa tråden man får bli här. Så får mod lytta den annars... Jag har två frågor som gäller först och främst att jag installerade Ubuntu igår. Sen idag när jag skulle boota upp det igen så fick jag syn i GRUB att jag har två Ubuntu partitioner. Listan ser ut så här

Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-9-generic
Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-9-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic
Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.10, memtest86+
Other OS
Win XP Home Edition

Min fråga är då varför har jag tvår Ubuntu partitioner går bara in på den översta just nu, vad händer om jag tar bort de understa alternativen? Hur ska jag göra för att ta bort de om det ska göras?

Sista Grejjen är om hur jag sja installera win 2003 server utan att förstöra något i Ubuntu såsom XP??

Tack i förväg
Det är antagligen inte två partitioner, utan två olika versioner av kärnan. Troligtvis uppdaterades kärnan efter att du installerat och då läggs den till överst i listan (2.6.27-9-generic). Det händer inget om du tar bort den understa, men ofta är det bra att testa att den nya kärnan fungerar till 100% som det är tänkt innan man avinstallerar den äldre versionen. När du sedan vill ta bort den äldre kärnan kan du göra det genom Synaptic. Sök på "2.6.27-7-generic".

Hur du skall göra för att Win2000 inte skall radera GRUB (om det als går) vet jag inte, så det lämnar jag till ngn annan. Troligtvis måste du återställa GRUB efter att du installerat WIN2000.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"