Diskanvändning och hårda länkar [löst]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Diskanvändning och hårda länkar [löst]

Inlägg av rylleman »

Till min server har jag en backupdisk på 1TB dit jag gör backup med Rsnapshot (från servern).
Rsnapshot kör inkrementell backup så filer som är samma mellan backupperna läggs som hårda länkar men det här verkar inte fungera riktigt som det ska.
Nautilus säger (från både servern och klienter) att disken är full men den är i själva verket bara halvfull.

"rsnapshot du" ger 475G totalt vilket är den plats rsnapshots backupper tar upp.
Kör jag en vanlig du från servern på disken får jag 474G totalt men kör jag du från en klientmaskin över nätverket får jag 8,2T totalt, dvs alla hårda länkar räknas som egna filer.
Rsnapshots backup fungerar som den ska, den skriver till disken, men jag kan inte manuellt lägga filer på disken utan får till svar att den är full, både från servern och klienter och både genom nautilus och terminalen.

Disken ska bara vara halvfull men rapporteras vara proppfull. Är det så här det ska fungera när jag använder hårda länkar eller är det något fel någon stans?
Senast redigerad av 1 rylleman, redigerad totalt 2 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Diskanvändning och hårda länkar

Inlägg av Lars »

Vad menar du men "över nätverket"? Möjligtvis är det så att t.ex. CIFS eller NFS inte känner igen hårda länkar...

Kan det vara antalet i-noder som har tagit slut? Kolla med tune2fs -l /dev/blabla.
rylleman

Inlägg av rylleman »

Med över nätverket menar jag från klientmaskinen genom alla kablar och routern till servern där disken finns, till skillnad från lokalt.

tune2fs -l ger;

Kod: Markera allt

Filesystem volume name:   BUPtwo
Last mounted on:          <not available>
Filesystem UUID:          420f8ee1-f193-49d9-a8e8-69c1fb34ed82
Filesystem magic number:  0xEF53
Filesystem revision #:    1 (dynamic)
Filesystem features:      has_journal resize_inode dir_index filetype needs_recovery sparse_super large_file
Filesystem flags:         signed directory hash 
Default mount options:    (none)
Filesystem state:         clean
Errors behavior:          Continue
Filesystem OS type:       Linux
Inode count:              122109952
Block count:              244190000
Reserved block count:     2441900
Free blocks:              128
Free inodes:              121814785
First block:              0
Block size:               4096
Fragment size:            4096
Reserved GDT blocks:      965
Blocks per group:         32768
Fragments per group:      32768
Inodes per group:         16384
Inode blocks per group:   512
Filesystem created:       Tue Apr 22 15:37:25 2008
Last mount time:          Mon Dec  1 23:12:36 2008
Last write time:          Mon Dec  1 23:12:36 2008
Mount count:              49
Maximum mount count:      34
Last checked:             Tue Apr 22 15:37:25 2008
Check interval:           15552000 (6 months)
Next check after:         Sun Oct 19 15:37:25 2008
Reserved blocks uid:      0 (user root)
Reserved blocks gid:      0 (group root)
First inode:              11
Inode size:		  128
Journal inode:            8
Default directory hash:   tea
Directory Hash Seed:      fa1f3739-2086-4dc2-a8a0-7547e3026a19
Journal backup:           inode blocks
Vilket inte säger mig särskilt mycket men det verkar ju som det finns inodes kvar. Vad är de förresten?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

En i-nod representerar en fil, där lagras filrättigheter o.s.v. Ett filnamn pekar alltid på en i-nod, och om flera filnamn pekar på samma i-nod så kallas det för hårda länkar. Men du verkar ju ha gott om i-noder kvar, så det är väl inte det som är problemet.

Däremot har du bara 128 block kvar av 244190000, uppenbarligen är disken ganska full. Men 1% av disken (2441900 block * 4096 bytes = 9,3 GiB) har reserverats till root-användaren. Det är förmodligen därför som rsnapshot fortfarande fungerar.

Det reserverade utrymmet är bra att ha på systemdisken (om disken är proppfull så kan man nämligen inte logga in ens som root, och det är lite trisst). Men 1% av en terabyte-disk är ju på tok för mycket, och på en ren datadisk behövs det inte alls. Du kan ändra värdet med tune2fs -r, se man tune2fs.
rylleman

Inlägg av rylleman »

Tack,

undrar vad det då kan vara som är fel, disken ska bara vara halvfull och jag hittar ingenting som skulle ta upp resterande halvan. Jag har suttit i flera timmar och jämfört och letat utan att hitta ett jota.
Några ideér?
rylleman

Re: Diskanvändning och hårda länkar [löst]

Inlägg av rylleman »

Nu har jag löst problemet!
Simple backup som jag använde för länge sedan och sen haft avstängt hade av nån mysko anledning bestämt sig för att börja backuppa igen, utan att jag bett om det...
Arkiven som SB skapar är osynliga för alla utom serverns root-konto och jag missade dem därför. Vad jag inte kan förstå är varför de inte visades när jag körde du som root på disken. Märkligt, men nu stämmer allt iallafall och disken är verkligen halvfull.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"