Hjälp! Alla grafikinställningar har blivit keff! [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
holygr4le
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hjälp! Alla grafikinställningar har blivit keff! [LÖST]

Inlägg av holygr4le »

Hej.

Har en packard bell easynote bärbar som har funkat vad gäller drivare till det grafiska även om den inte hittat några proprietära drivare. Nu installerade jag ett blandat jokks av ATI och open GL drivare och har nu inte möjlighet längre att ha normala eller extra visuella effekter med t ex compiz vilket jag hade tidigare. Under systeminfo står det nu t ex "openGL Renderer - unknown".
Grafikkortet jag har är : ATI RV350 (mobility Radeon 9600 M10.
Hur göra för att få bort det jag "råkade" installera (ja, riks-jon) och få allt att funka som tidigare igen?
Tillbaka om 25...

Edit: Startade om burken och nu måste jag starta i typ "felsäkert läge" för grafiken inte fungerar. Kommer in och skärmen är nu på 800x600 och kan säklart inte ändra varken det eller visuella effekter - "skrivbordseffekter kunde inte aktiveras".

Edit2: I synaptic under inställningar - inställningar - fliken "filer" , finns det en ruta för att behålla historik x antal dagar. Kan man i den historiken (var den nu är) vilka paket som installerats och sedan ta bort dessa?

Är desperat...

Edit3: Går det att få till även om jag inte vet vilka tillägg jag gjorde?
Skulle typ behövt göra en systemåterställning från igår... som inte finns...

Den här burken var nyss perfekt tills jag började leka för mycket med drivare.
Senast redigerad av 2 holygr4le, redigerad totalt 12 gång.
"Det är lättare att tro på en lögn du hört 1000 gånger än en sanning du hör för första gången..."
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hjälp! Alla grafikinställningar har blivit keff!

Inlägg av corneliusbrother »

Installera Envy från synaptic, och kör det. Det laddar automatiskt hem och installerar grafikdrivisar åt dig. Det brukar lösa de flesta problem.
Användarvisningsbild
holygr4le

Inlägg av holygr4le »

corneliusbrother skrev:Installera Envy från synaptic, och kör det. Det laddar automatiskt hem och installerar grafikdrivisar åt dig. Det brukar lösa de flesta problem.
Nej.
Det fixade inte biffen.
Känns som om jag installerat 72 konflikter som jag inte blir av med.

Kan man "nollställa" alla grafiska drivare och börja om?
Vid installationen så funkade allt med grundinställningarna, fattar inte hur det kan bli så fel som nu.

Vid inlog då "felrutan" kommer upp som berättar att det blir "felsäkert läge" då står det:

EE no device detected.

Vad står "EE" för?
Tror fortfarande att jag har för många drivare installerade och inte motsatsen.
"Det är lättare att tro på en lögn du hört 1000 gånger än en sanning du hör för första gången..."
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

En grej jag har gjort som har löst grafikproblem är att återställa xorg.conf. Enkelt (men inte så renlärigt) är att öppna en terminal och skriva gksudo nautilus. Sedan navigera till /etc/X11 och kolla om det finns några backuper på xorg.conf. Ta bort eller byt namn på den "sjuka" xorg.conf och kopiera en backup och ersätt den med. Hoppas det funkar.
Användarvisningsbild
holygr4le

Inlägg av holygr4le »

corneliusbrother skrev:En grej jag har gjort som har löst grafikproblem är att återställa xorg.conf. Enkelt (men inte så renlärigt) är att öppna en terminal och skriva gksudo nautilus. Sedan navigera till /etc/X11 och kolla om det finns några backuper på xorg.conf. Ta bort eller byt namn på den "sjuka" xorg.conf och kopiera en backup och ersätt den med. Hoppas det funkar.
Stort tack! Ska testa det så fort jag är hemma.
Men kan nog behöva ytterligare hjälp då jag inte är så haj på hur jag fattar vilken "den sjuka" xorg.conf:en är och hur jag gör för att kopiera en backup. Men kan posta hur det ser ut lite senare...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

X.org säger att om du meklat sönder xorg.conf så kör...

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
...får att återställa...

Men du kanske har hållit på och meklat med moduler & crap också?
Användarvisningsbild
holygr4le

Inlägg av holygr4le »

Ok. Har tillbaka min skärmupplösning nu i alla fall.

Problem: Saknar prioritära drivare. Kan inte ändra visuella effekter. Hittar inga drivare som passar via Envy. Har haft skrivbordseffekter innan kraschen och fått kuben osv att funka.
Grafikkort: ATI RV350 (mobility Radeon 9600 M10)
Drivare som är installerad nu är: NVIDIA 173.14.12-1-0ubuntu4

Vad göra?

Edit: Känns som om jag installerat drivare eller tillägg som jag inte blir av med.
Dvs att det tidigare fungerade med den drivare jag har nu men inte fullt ut nu för något tillägg eller dyl ligger och "keffar".
Användarvisningsbild
holygr4le

Re: Hjälp! Alla grafikinställningar har blivit keff! [LÖST]

Inlägg av holygr4le »

Tröttnade och ominstallerade ubuntu och vipps så fungerar allt igen.
Har inga prioritära drivare men tydligen så skiter compiz i det och funkar med kub och allt ändå...

Tråd löst
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"