Hej!
Ubuntu 8.04.
Den sk. filhanteraren som följer med, klickar på "Places", visar filnamnen som innehåller åäö felaktigt.
(det står inom parantes efter namnet invalid encoding)
Har svenskt tangentbord och svenska som språk , det är bara i filhanteraren som det inte funkar.
Kan man åtgärda eller skall jag "uppdatera" till en "svensk" Ubuntuversion 8.04? Om det finns någon, vill helst ha kvar engelskan i själva "systemet"
Tacksam för svar och hälsar,
Kalman
Filhanteraren-å-ä-ö funkar ej.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Filhanteraren-å-ä-ö funkar ej.
Har du skapat filerna på något annat system som t.ex. Windows? Blir det likadant om du skapar ny filer?
Ubuntu använder Unicode överallt oavsett språkversion, så det ska funka med allt ifrån runor till kyrilliska tecken och åäö.
Ubuntu använder Unicode överallt oavsett språkversion, så det ska funka med allt ifrån runor till kyrilliska tecken och åäö.
De var faktiskt skapade i Win XP Pro å finns på en Win partition.
Kan det vara därför?
Skall testa att spara via Ubuntu på samma plats.
Kalman
Kan det vara därför?
Skall testa att spara via Ubuntu på samma plats.
Kalman
- DeepThought
Ligger partitionen i /etc/fstab? Isåfall: skulle du kunna posta raden för partitionen?
Nej...på en helt separat NTFS disk med bara NTFS på den.
Felet fanns inte på Edgy tiden, kom med 8.04:an
Ett annat närbesläktat fel .(kanske?)
Mina ikoner för diskarna har försvunnit från skrivbordet när jag gjorde en uppdatering (fortfarande 8.04-an alltså) Har en gammal tråd om att använda ntfs-3g för att via sudo fixa det. Gjorde det en gång tidigare. Men nu har uppdateringen raderat bort ntfs-3g programmet så jag jobbar på det.Nyss laddat nerd et igen.
Men å-ä-ö kommer jag ändå inte åt och det är bara i den medföljande filhanteraren som det visas fel.
Finns det några andra filhanterare att ladda ner?
Det blev flera frågor nu.
Hälsar och tackar,
Kalman
Felet fanns inte på Edgy tiden, kom med 8.04:an
Ett annat närbesläktat fel .(kanske?)
Mina ikoner för diskarna har försvunnit från skrivbordet när jag gjorde en uppdatering (fortfarande 8.04-an alltså) Har en gammal tråd om att använda ntfs-3g för att via sudo fixa det. Gjorde det en gång tidigare. Men nu har uppdateringen raderat bort ntfs-3g programmet så jag jobbar på det.Nyss laddat nerd et igen.
Men å-ä-ö kommer jag ändå inte åt och det är bara i den medföljande filhanteraren som det visas fel.
Finns det några andra filhanterare att ladda ner?
Det blev flera frågor nu.
Hälsar och tackar,
Kalman