Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One 110?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One 110?

Inlägg av ubot »

Jag är på god väg att installera Ubuntu 8.10 på min Acer Aspire One. Någon som har ett varningens ord på vägen? Dessutom undrar jag vad som händer om man går in i Hilbernate-tillstånd efteråt när man använder Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One. Enligt någon uppgift kan det leda till korrupt filssytem, låter allvarligt?

Jag siktar på att följa den här guiden:

https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L

Varför heter den 110L, trodde den hette 110A? ???
ubot

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One 110?

Inlägg av ubot »

Det fungerar ju finfint. Vilket är det bästa sättet att undvika slitage på ssd-disken? Jag har kört tipsen i guiden, men det kanske saknas ett och annat värdefult tips för att undvika att slita ut ssd-hårddisken i förtid?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag skulle behöva ha ett program för att testa Acer Aspire Ones processor-temperatur. Om jag ska använda fancontrol för att tysta fläkten så vill jag ha koll på processorns temperatur lite då och då medan jag använder datorn. Någon som har ett förslag?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Du kan ju alltid testa conky.

/Micke
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Den guiden du länkade till fungerar utmärkt, jag har själv testat den guiden och det var väl inget där som är onödigt/svårt eller felaktigt. Om du har SSD så är den ju sjukt långsam och tipsen hjälper till att öka prestandan lite.
ubot

Inlägg av ubot »

Ok, nu har jag kört Ubuntu 8.10 på min netbook ett tag. Ett problem uppstod när jag uppdaterade systemet. Ubuntu frågade om jag ville ersätta menu.lst. Jag svarade nej eftersom filen är ändrad som en del i guiden. Vad ska jag göra åt saken nu, vad ville Ubuntu göra med menu.lst? Borde jag gå in och redigera filen manuellt nu och samtidigt behålla tilläggen från guiden?
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

ubot skrev:Ok, nu har jag kört Ubuntu 8.10 på min netbook ett tag. Ett problem uppstod när jag uppdaterade systemet. Ubuntu frågade om jag ville ersätta menu.lst. Jag svarade nej eftersom filen är ändrad som en del i guiden. Vad ska jag göra åt saken nu, vad ville Ubuntu göra med menu.lst? Borde jag gå in och redigera filen manuellt nu och samtidigt behålla tilläggen från guiden?
Det var inte bra gjort, nu kör du på en äldre kärna i värsta fall.

Det gör inget om du skriver över filen, se bara till att lägga till raderna i /boot/grub/menu.lst enl. guiden efter uppdatering.
ubot

Inlägg av ubot »

rancor skrev:
ubot skrev:Ok, nu har jag kört Ubuntu 8.10 på min netbook ett tag. Ett problem uppstod när jag uppdaterade systemet. Ubuntu frågade om jag ville ersätta menu.lst. Jag svarade nej eftersom filen är ändrad som en del i guiden. Vad ska jag göra åt saken nu, vad ville Ubuntu göra med menu.lst? Borde jag gå in och redigera filen manuellt nu och samtidigt behålla tilläggen från guiden?
Det var inte bra gjort, nu kör du på en äldre kärna i värsta fall.

Det gör inget om du skriver över filen, se bara till att lägga till raderna i /boot/grub/menu.lst enl. guiden efter uppdatering.
Frågan är om jag kör på en äldre kärna, var det verkligen en sådan uppdatering? Jag hade ju 8.10 från början, ingår det verkligen en uppdatering av kärnan i uppdateringarna så här tidigt efter att 8.10 lanserades?

Jag har ju en stationär dator med 8.10 också. Kan jag inte ta menu.lst-filen från min stationära dator och klistra in i 8.10 på min netbook? Jag har ju uppdaterat min stationära dator och accepterat allt. (Fast frågan om ändring av menu.lst kom bara på netbooken - beroende på att jag har ändrat i den på netbooken?)
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

När man uppgraderar kan man behålla den gamla menu.lst, installera den paketansvariges (med nya kärnan) eller Jämföra dom sida vid sida innan man bestämmer sig.
den skapar alltid en backup på den gamla /boot/grub/menu.lst~
För att få den senaste öppnar du Program->Tillbehör->Terminalen->sudo update-grub
sen kan du skriva->gksu nautilus ->Filsysteml->/boot -> /grub, öppna dom olika menu.lst och jämför... redigera och spara...

Man kan också titta under /boot/vmlinuz... och initrd.img... vad dom senaste kärnorna heter, redigera /boot/grub/menu.lst till dom med högsta nummer...
spara och starta om...
ubot

Inlägg av ubot »

bbauto skrev:När man uppgraderar kan man behålla den gamla menu.lst, installera den paketansvariges (med nya kärnan) eller Jämföra dom sida vid sida innan man bestämmer sig.
den skapar alltid en backup på den gamla /boot/grub/menu.lst~
För att få den senaste öppnar du Program->Tillbehör->Terminalen->sudo update-grub
sen kan du skriva->gksu nautilus ->Filsysteml->/boot -> /grub, öppna dom olika menu.lst och jämför... redigera och spara...

Man kan också titta under /boot/vmlinuz... och initrd.img... vad dom senaste kärnorna heter, redigera /boot/grub/menu.lst till dom med högsta nummer...
spara och starta om...
Ok, tack för informationen! Det med update-grub ska jag prova.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"