Titta lite på typsnitten också. Serifftypsnitt passar inget vidare på skärm, däremot är de bra i tryck.farmfield skrev:Snyggt. Testa ljusa bara en aning, dra upp färgstyrkan lite och dra tonen en aning mot orange/gult - det tror iaf jag blir ännu bättre. Men resten, alltså kontrasten mellan fälten och toningarna, den ligger absolut mer åt 'rätt håll' i ditt förslag än vad vi har idag.
När blev ubuntu-se så fult?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: När blev ubuntu-se så fult?
- AntonPetts
- Kontakt:
Jo, jag vet. men jag har lite problem med att ändra typsnitt i inkscape (menyn kommer aldrig upp), antagligen har jag för många installerade...Urban Anjar skrev: Titta lite på typsnitten också. Serifftypsnitt passar inget vidare på skärm, däremot är de bra i tryck.

tack, jag håller med, får se om jag kan ta fram några bättre färger.Snyggt. Testa ljusa bara en aning, dra upp färgstyrkan lite och dra tonen en aning mot orange/gult - det tror iaf jag blir ännu bättre. Men resten, alltså kontrasten mellan fälten och toningarna, den ligger absolut mer åt 'rätt håll' i ditt förslag än vad vi har idag.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Jag hörde mitt namn. Jag tycker alla tre förslagen är bättre än så som det ser ut idag.
Och ja, jag kan ingå i nån form av arbetsgrupp men jag kan inget om design. Det enda jag kan är att tycka
//fisfia
Och ja, jag kan ingå i nån form av arbetsgrupp men jag kan inget om design. Det enda jag kan är att tycka

//fisfia
Snyft, jag är inte ensam!fisfia skrev:...Det enda jag kan är att tycka![]()
//fisfia
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jo, jag vet. men jag har lite problem med att ändra typsnitt i inkscape (menyn kommer aldrig upp), antagligen har jag för många installerade...AntonPetts skrev:

[/quote]
Oki, då ignorerar vi dina typsnitt och koncentrerar oss på färgerna.
Själv skulle jag gärna se mer av färgerna från loggan på våra sidor. Dessutom är jag övertygad om att löpandetext funkar bäst som svart på vitt, eller i alla fall väldigt mörk text och väldigt ljus bakgrund.
Dessutom är alla typografer överens om att textspalten ska vara smalare än hos oss för att vara lättläst. Kolla in http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ubuntu/ eller vilken tidningssajt som helst. DN, SvD och de andra har kunskaper på det området. Kolla in hur de gör!
En fördel till med smalare spalt är att man får plats för annat bredvid, men det är inte huvudsaken. Huvudsaken är att texten går att läsa. Kan du inte se hela raden när du tittar i mitten på den är det på tok för brett.
- Urban Anjar
- Kontakt:
- AntonPetts
- Kontakt:
Det svåra är ju att det så skarpa färger i loggan, men det borde gå på något sätt. Gäller bara att hitta rätt balansUrban Anjar skrev:Själv skulle jag gärna se mer av färgerna från loggan på våra sidor.

Jag tycker vi borde ha en gemensam css för alla sidor, för som det är nu skiljer sig t.ex. förstasidan,
wikin och forumet för mycket.
Tack för kritiken, ska börja på ett nytt utkast nuSnyggt. Testa ljusa bara en aning, dra upp färgstyrkan lite och dra tonen en aning mot orange/gult - det tror iaf jag blir ännu bättre. Men resten, alltså kontrasten mellan fälten och toningarna, den ligger absolut mer åt 'rätt håll' i ditt förslag än vad vi har idag.

Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
- Urban Anjar
- Kontakt:
Man kan ju utgå ifrån en färg och "bleka" den, eller använda en skarp förg till mindre detaljer som flikar, rubriker eller knappar. Jag är inte helt säker, men det vore kul att prova att utgå från de färgerna mer.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Har vi några frivilliga som tar tag i det här?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Skickade just ett PM till gurkZor AntonPetts Hund farmfield HakanS och fisfia: Vad jag såg var det de som visade intresse för att involvera sig i designen.
andol har ju fixat ett launchpad-lag för Ubuntu Sverige https://launchpad.net/~ubuntu-se Det kanske vore en praktisk plattform för projektgruppens arbete.
andol har ju fixat ett launchpad-lag för Ubuntu Sverige https://launchpad.net/~ubuntu-se Det kanske vore en praktisk plattform för projektgruppens arbete.
Jag har varit lite upptagen med annat. Men ska sätta igång så fort jag får tid över med någon design. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
När det gäller tema i forumet, så är nuvarande framtaget under stress, för att få ett fungerande tema med ubuntu-färger. Det går givetvis att göra något betydligt snyggare, men det är viktigt att det är lättläst också och inte för ansträngande för ögnonen.
Av rent tekniska skäl så bör forumtemat bygga på standardschemat prosilver, det underlättar oerhört vid uppdatering och installation av moddar.
Av rent tekniska skäl så bör forumtemat bygga på standardschemat prosilver, det underlättar oerhört vid uppdatering och installation av moddar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag har inte heller besökt ubuntu-se på länge, men nu när jag är här tycker jag också att kvalitén sjunkit. Alla förslagen i denna tråd ser bättre ut men måste man använda brunt som grund? Fedoras sidor har inte blå bakgrund, och varken Subaru eller riksdagen blandar blått o gult på det sättet som brunt används på alla Ubuntu-sidor.
Jag skulle vara intresserad av att hjälpa till, har idetorka nu men slängde snabbt ihop något;
http://ubuntuse.icedriven.org/
Jag skulle vara intresserad av att hjälpa till, har idetorka nu men slängde snabbt ihop något;
- Urban Anjar
- Kontakt:
Förbankat snyggt. Nä, vi måste ingenting när det gäller färger. Vi höll oss i den brunaktigaalejandr0 skrev:Jag har inte heller besökt ubuntu-se på länge, men nu när jag är här tycker jag också att kvalitén sjunkit. Alla förslagen i denna tråd ser bättre ut men måste man använda brunt som grund? Fedoras sidor har inte blå bakgrund, och varken Subaru eller riksdagen blandar blått o gult på det sättet som brunt används på alla Ubuntu-sidor.
färgskalan för att undvika en massa spretiga diskussioner och få tummen ur en gång i tiden,
men jag skulle gärna se något helt annat och lite fräschare. Du har, tycker jag på ett bra sätt
plockat upp ett par av färgerna i loggan.
En annan grej jag gillar med ditt förslag är att du begränsar textens bredd. Som det är nu kan
den på en stor skärm dra iväg och bli helt oläsligt bred. Jag citerar Christer Hellmark
"Typografisk handbok": Den ideala raedlängden är maximalt 55-65 tecken per rad. Raden bör
inte heller vara kortare än 35 - 45 tecken.
Däremot tycker jag att vi bör eftersträva en design som återkommer på alla våra sidor. Som du
kanske vet, ligger det olika tekniska lösningar bakom portal, wiki, forum osv, men jag tror att de
skillanderna ska synas så lite som det någonsin går. Den vanliga besökaren ska inte behöva
bry sig om det.
Det är ingen hemlighet att vi söker en webbdesigner. Du är kanske den vi letar efter?
Verkligen en fräsch design, håller helt med Urban!
Jag uppmuntrar dig att söka till webbdesigner för ubuntu-se.org även jag, men först ska vi få upp en annons-sida och en rekryteringsgrupp
Tillsvidare kan du kontakta HakanS och fisfia för att diskutera själva implementeringen om du är intresserad av att jobba med det här.
Jag uppmuntrar dig att söka till webbdesigner för ubuntu-se.org även jag, men först ska vi få upp en annons-sida och en rekryteringsgrupp

- micke_nordin
- Kontakt:
+1 Kanonsnygg design.upnorth skrev:Verkligen en fräsch design, håller helt med Urban!
Jag uppmuntrar dig att söka till webbdesigner för ubuntu-se.org även jag, men först ska vi få upp en annons-sida och en rekryteringsgruppTillsvidare kan du kontakta HakanS och fisfia för att diskutera själva implementeringen om du är intresserad av att jobba med det här.
/Micke

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Fr.o.m nu är det detta ställe vi diskutera detta på.Cadryc skrev:andol har ju fixat ett launchpad-lag för Ubuntu Sverige https://launchpad.net/~ubuntu-se Det kanske vore en praktisk plattform för projektgruppens arbete.
De som är intresserade av att vara med i projektgruppen ombeds registrera sig här https://launchpad.net/~ubuntu-se
Är verkligen LP det ultimata stället att diskutera på? Visst är det praktiskt att lägga upp Blueprints och dylikt där, men tror det är få som ersätter sina forum/mailinglistor/irc med LP. Sen är det förstås oavsett bra att registrera i vårt LP-team.HakanS skrev:Fr.o.m nu är det detta ställe vi diskutera detta på.Cadryc skrev:andol har ju fixat ett launchpad-lag för Ubuntu Sverige https://launchpad.net/~ubuntu-se Det kanske vore en praktisk plattform för projektgruppens arbete.
De som är intresserade av att vara med i projektgruppen ombeds registrera sig här https://launchpad.net/~ubuntu-se
(Med reservation för att jag helt missuppfattat vad HakanS menar.)
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Tanken från min sida är att de som ingår i projektgruppen använder LP som diskussions- och utvecklingsplattform.andol skrev:Är verkligen LP det ultimata stället att diskutera på? Visst är det praktiskt att lägga upp Blueprints och dylikt där, men tror det är få som ersätter sina forum/mailinglistor/irc med LP. Sen är det förstås oavsett bra att registrera i vårt LP-team.
(Med reservation för att jag helt missuppfattat vad HakanS menar.)
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jojo, det kan nog funka, men se till att rapportera i forumet kontinuerligt, så att alla vet
att något händer och så att besluten blir ordentligt förankrade.
att något händer och så att besluten blir ordentligt förankrade.