När blev ubuntu-se så fult?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: När blev ubuntu-se så fult?

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
AntonPetts skrev:Får jag också komma med förslag? :D

Bild
Snyggt. Testa ljusa bara en aning, dra upp färgstyrkan lite och dra tonen en aning mot orange/gult - det tror iaf jag blir ännu bättre. Men resten, alltså kontrasten mellan fälten och toningarna, den ligger absolut mer åt 'rätt håll' i ditt förslag än vad vi har idag.
Titta lite på typsnitten också. Serifftypsnitt passar inget vidare på skärm, däremot är de bra i tryck.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Urban Anjar skrev: Titta lite på typsnitten också. Serifftypsnitt passar inget vidare på skärm, däremot är de bra i tryck.
Jo, jag vet. men jag har lite problem med att ändra typsnitt i inkscape (menyn kommer aldrig upp), antagligen har jag för många installerade... :P
Snyggt. Testa ljusa bara en aning, dra upp färgstyrkan lite och dra tonen en aning mot orange/gult - det tror iaf jag blir ännu bättre. Men resten, alltså kontrasten mellan fälten och toningarna, den ligger absolut mer åt 'rätt håll' i ditt förslag än vad vi har idag.
tack, jag håller med, får se om jag kan ta fram några bättre färger.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
fisfia
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av fisfia »

Jag hörde mitt namn. Jag tycker alla tre förslagen är bättre än så som det ser ut idag.

Och ja, jag kan ingå i nån form av arbetsgrupp men jag kan inget om design. Det enda jag kan är att tycka :D

//fisfia
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

fisfia skrev:...Det enda jag kan är att tycka :D

//fisfia
Snyft, jag är inte ensam!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

AntonPetts skrev:
Jo, jag vet. men jag har lite problem med att ändra typsnitt i inkscape (menyn kommer aldrig upp), antagligen har jag för många installerade... :P
[/quote]

Oki, då ignorerar vi dina typsnitt och koncentrerar oss på färgerna.

Själv skulle jag gärna se mer av färgerna från loggan på våra sidor. Dessutom är jag övertygad om att löpandetext funkar bäst som svart på vitt, eller i alla fall väldigt mörk text och väldigt ljus bakgrund.

Dessutom är alla typografer överens om att textspalten ska vara smalare än hos oss för att vara lättläst. Kolla in http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ubuntu/ eller vilken tidningssajt som helst. DN, SvD och de andra har kunskaper på det området. Kolla in hur de gör!

En fördel till med smalare spalt är att man får plats för annat bredvid, men det är inte huvudsaken. Huvudsaken är att texten går att läsa. Kan du inte se hela raden när du tittar i mitten på den är det på tok för brett.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

*bump*
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Urban Anjar skrev:Själv skulle jag gärna se mer av färgerna från loggan på våra sidor.
Det svåra är ju att det så skarpa färger i loggan, men det borde gå på något sätt. Gäller bara att hitta rätt balans :).

Jag tycker vi borde ha en gemensam css för alla sidor, för som det är nu skiljer sig t.ex. förstasidan,
wikin och forumet för mycket.
Tack för kritiken, ska börja på ett nytt utkast nu :).
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Man kan ju utgå ifrån en färg och "bleka" den, eller använda en skarp förg till mindre detaljer som flikar, rubriker eller knappar. Jag är inte helt säker, men det vore kul att prova att utgå från de färgerna mer.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Har vi några frivilliga som tar tag i det här?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Skickade just ett PM till gurkZor AntonPetts Hund farmfield HakanS och fisfia: Vad jag såg var det de som visade intresse för att involvera sig i designen.

andol har ju fixat ett launchpad-lag för Ubuntu Sverige https://launchpad.net/~ubuntu-se Det kanske vore en praktisk plattform för projektgruppens arbete.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har varit lite upptagen med annat. Men ska sätta igång så fort jag får tid över med någon design. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

När det gäller tema i forumet, så är nuvarande framtaget under stress, för att få ett fungerande tema med ubuntu-färger. Det går givetvis att göra något betydligt snyggare, men det är viktigt att det är lättläst också och inte för ansträngande för ögnonen.

Av rent tekniska skäl så bör forumtemat bygga på standardschemat prosilver, det underlättar oerhört vid uppdatering och installation av moddar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
alejandr0
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av alejandr0 »

Jag har inte heller besökt ubuntu-se på länge, men nu när jag är här tycker jag också att kvalitén sjunkit. Alla förslagen i denna tråd ser bättre ut men måste man använda brunt som grund? Fedoras sidor har inte blå bakgrund, och varken Subaru eller riksdagen blandar blått o gult på det sättet som brunt används på alla Ubuntu-sidor.

Jag skulle vara intresserad av att hjälpa till, har idetorka nu men slängde snabbt ihop något;
http://ubuntuse.icedriven.org/
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

alejandr0 skrev:Jag har inte heller besökt ubuntu-se på länge, men nu när jag är här tycker jag också att kvalitén sjunkit. Alla förslagen i denna tråd ser bättre ut men måste man använda brunt som grund? Fedoras sidor har inte blå bakgrund, och varken Subaru eller riksdagen blandar blått o gult på det sättet som brunt används på alla Ubuntu-sidor.

Jag skulle vara intresserad av att hjälpa till, har idetorka nu men slängde snabbt ihop något;
http://ubuntuse.icedriven.org/
Förbankat snyggt. Nä, vi måste ingenting när det gäller färger. Vi höll oss i den brunaktiga
färgskalan för att undvika en massa spretiga diskussioner och få tummen ur en gång i tiden,
men jag skulle gärna se något helt annat och lite fräschare. Du har, tycker jag på ett bra sätt
plockat upp ett par av färgerna i loggan.

En annan grej jag gillar med ditt förslag är att du begränsar textens bredd. Som det är nu kan
den på en stor skärm dra iväg och bli helt oläsligt bred. Jag citerar Christer Hellmark
"Typografisk handbok": Den ideala raedlängden är maximalt 55-65 tecken per rad. Raden bör
inte heller vara kortare än 35 - 45 tecken.

Däremot tycker jag att vi bör eftersträva en design som återkommer på alla våra sidor. Som du
kanske vet, ligger det olika tekniska lösningar bakom portal, wiki, forum osv, men jag tror att de
skillanderna ska synas så lite som det någonsin går. Den vanliga besökaren ska inte behöva
bry sig om det.

Det är ingen hemlighet att vi söker en webbdesigner. Du är kanske den vi letar efter?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Verkligen en fräsch design, håller helt med Urban!

Jag uppmuntrar dig att söka till webbdesigner för ubuntu-se.org även jag, men först ska vi få upp en annons-sida och en rekryteringsgrupp :) Tillsvidare kan du kontakta HakanS och fisfia för att diskutera själva implementeringen om du är intresserad av att jobba med det här.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

upnorth skrev:Verkligen en fräsch design, håller helt med Urban!

Jag uppmuntrar dig att söka till webbdesigner för ubuntu-se.org även jag, men först ska vi få upp en annons-sida och en rekryteringsgrupp :) Tillsvidare kan du kontakta HakanS och fisfia för att diskutera själva implementeringen om du är intresserad av att jobba med det här.
+1 Kanonsnygg design.

/Micke
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Cadryc skrev:andol har ju fixat ett launchpad-lag för Ubuntu Sverige https://launchpad.net/~ubuntu-se Det kanske vore en praktisk plattform för projektgruppens arbete.
Fr.o.m nu är det detta ställe vi diskutera detta på.
De som är intresserade av att vara med i projektgruppen ombeds registrera sig här https://launchpad.net/~ubuntu-se
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

HakanS skrev:
Cadryc skrev:andol har ju fixat ett launchpad-lag för Ubuntu Sverige https://launchpad.net/~ubuntu-se Det kanske vore en praktisk plattform för projektgruppens arbete.
Fr.o.m nu är det detta ställe vi diskutera detta på.
De som är intresserade av att vara med i projektgruppen ombeds registrera sig här https://launchpad.net/~ubuntu-se
Är verkligen LP det ultimata stället att diskutera på? Visst är det praktiskt att lägga upp Blueprints och dylikt där, men tror det är få som ersätter sina forum/mailinglistor/irc med LP. Sen är det förstås oavsett bra att registrera i vårt LP-team.

(Med reservation för att jag helt missuppfattat vad HakanS menar.)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

andol skrev:Är verkligen LP det ultimata stället att diskutera på? Visst är det praktiskt att lägga upp Blueprints och dylikt där, men tror det är få som ersätter sina forum/mailinglistor/irc med LP. Sen är det förstås oavsett bra att registrera i vårt LP-team.

(Med reservation för att jag helt missuppfattat vad HakanS menar.)
Tanken från min sida är att de som ingår i projektgruppen använder LP som diskussions- och utvecklingsplattform.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jojo, det kan nog funka, men se till att rapportera i forumet kontinuerligt, så att alla vet
att något händer och så att besluten blir ordentligt förankrade.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"