Ändra upplösning med Nvidia [LÖST]

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
tommy B
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ändra upplösning med Nvidia [LÖST]

Inlägg av tommy B »

Har instalerat Intrepid. Har grafikkort Nvidia Gforce 2 ..någonnting. Ubuntu hämtar hem en proprietär drivrutin för Nvidia som funkar så till vida att den är installerad, skrivbordseffekter fungerar, men jag kan inte få högre upplösning än 640x 400 när jag tittar i inställningar. Detta var f.öv. likadant i Hardy. Jag har installerat Ubuntu på sammanlagt 3 burkar, varav 2 har Nvidia geforce 2 och 1 gammal burk med ett antikt ATI-kort. Den sistnämda är den enda där jag lyckats få upp upplösningen via in ställningar. Kan man ändra upplösning via något kommano i terminalen?
/Tommy B
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Ändra upplösning med Nvidia

Inlägg av DeepThought »

Vilket program använder du för att ändra inställningarna? Om du kör nvidias proprietära drivrutiner (vilket du säger att du gör) kan du använda deras program för inställningar:

Kod: Markera allt

nvidia-settings
Om du vill spara inställningarna till xorg.conf måste du köra det med root-rättigheter:

gksudo nvidia-settings
Så skall det finnas en knapp för att spara till din X-konfigurationsfil. Eventuellt måste du installera paketet nvidia-settings om kommandot inte hittas, vilket kan göras genom att klicka på paketnamnet, med Synaptic eller genom att köra följande i en terminal:

sudo apt-get install nvidia-settings
Lycka till!
tommy B

Inlägg av tommy B »

Jag använder då Nvidias kontrollpanel. Där finns mycket att ställa in. Displaysettings ger dock bara alternativen 640x480 320x200 eller auto.
Däremot kan jag ställa in skrivbordet på 1280x1024 på så sätt att jag kan panorera, men skärmupplösningen blir inte bättre än 640x480. Finns oxo en knapp för att spara konfigurationen. Där får jag ett meddelande om att en bakupfil inte kunde skapas. Det kan man ju leva med.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det låter jättekonstigt. Kan du göra så att du postar (om du vet: de relevanta delarna av, annars hela) din xorg.conf?

Det är alltså filen /etc/X11/xorg.conf jag är intresserad av att titta i, och du kan t.ex. läsa den genom att köra:

gedit /etc/X11/xorg.conf
tommy B

Inlägg av tommy B »

så här ser det ut:

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
DefaultDepth 24
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "True"
EndSection

Fortfarande kan jag panorera i 1280x1024 men upplösningen blir bara 640x480

/Tommy
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Prova att lägga till det här i Section "Screen", alldeles före EndSection:

SubSection "Display"
                Depth   24
                Modes   "1280x1024" "1280x960" "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
Spara allt och logga ut med alt+ctrl+backspace. Om inte det funkar kan vi behöva lägga till lite options. Men prova detta först, och kolla /var/log/Xorg.0.log vad den skyller på om det inte funkar.
tommy B

Inlägg av tommy B »

Hm! kan öppna filen i gedit, men kan inte spara då jag inte har adminrättigheter på kontot. Hur gör jag"
tommy B

Inlägg av tommy B »

Kunde spara med "SUDO" ändringarna sparades i filen men ingen skillnad. Så här säger logfilen som imte indikerar error:
(==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Sun Nov 30 17:40:57 2008
(==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf"
(==) No Layout section. Using the first Screen section.
(**) |-->Screen "Default Screen" (0)
(**) | |-->Monitor "Configured Monitor"
(**) | |-->Device "Configured Video Device"
(==) Automatically adding devices
(==) Automatically enabling devices
(==) No FontPath specified. Using compiled-in default.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Min misstanke är att den tar bort höga upplösningar som den tror grafikkort eller skärm inte klarar. Den tar hänsyn till mängden minne och max pixelfrekvens i grafikkortet, och max linjefrekvens och bildfrekvens för bildskärmen. Min misstanke är att den använder onödigt konservativa värden om den misslyckas med att ta reda på grafikkortets och framför allt skärmens prestanda.

1) Kan du posta hela logfilen så vi får se hur den tänker? Sen kanske du får vara beredd att ta reda på mängden minne i grafikkortet och tillåtna linjefrekvenser och bildfrekvenser för din skärm. Exakt vilken info som behövs beror på vad som var begränsande.

Eller

2) Chansa på att den missuppfattat skärmens prestanda och lägg till i Section "Monitor" i xorg.conf tre rader:

# 2008-12-01 override monitor probing to allow higher resolution
        Option             "UseEdidFreqs" "false"
        HorizSync       <HMIN> - <HMAX>
        VertRefresh     <VMIN> - <VMAX>
Byt ut <HMIN> och <HMAX> till tillåtna linjefrekvenser för din skärm (mätt i kHz) och <VMIN> och <VMAX> till tillåtna bildfrekvenser (mätt i Hz).

(Tror att UseEdidFreqs är Nvidia-specifik och ska nog egentligen ligga i Section "Device", men det verkar funka att ha i Section "Monitor".)

(Jag har en glasskärm som när man trycker info-knappen visar "Frequency range: H: 30-96 kHz, V: 50-160 Hz". Jag är tvungen att specificera dem i min xorg.conf för att kunna få mer än "rekommenderad" upplösning för skärmen.)
tommy B

Inlägg av tommy B »

Problemet är slutligen löst. Pinsamt nog handlade det om en ren hårdvarufråga. Den VGA-kabel jag använde begränsade av någon anledning den upplösning som skärmen kunde acceptera. När jag bytte kabel fungerade allt utan problem och jag kunde sätta upplösningen till 1280x1024. Man tror ju att om kabeln visar bild så är allt OK. Så är uppenbarligen inte fallet. Konstigt. Tack iallafall för allt engagemang i denna fråga.
MvH
tommy B.
Skriv svar

Återgå till "Bild"