Blank skärm

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
casper2
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Blank skärm

Inlägg av casper2 »

Hejsan
Har nyss uppdaterat till 8,10.
Men när jag fyllt i användar namn och lösen så ser jag bara bakgrundsfärgen inget mer..
Jag har testat recovery men det hjälper inte. Jag han öppna felsäker terminal där ser jag att mina saker finns kvar på disken..
Någon?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Blank skärm

Inlägg av webaake »

Säkert problem med drivrutinerna till grafikkortet och/eller problem med upplösningen på skärmen.

Vad har du för grafikkort?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Blank skärm

Inlägg av bbauto »

Om jag inte missminner mig så får man ett antal frågor under uppgraderingen, om man vill behålla lokalt installerade inställningar (xorg, grub...) väljer man att installera Den paketansvariges version, så får man grundinställningar för den nya Ubuntu-versionen, vilket kan medföra att man måste lägga in dom proprietära drivisarna pånytt. Har man otur kan det bli svart skärm tills man fixat problemet. Starta om datorn...
Välj "Recovery mode" (rad 2) när du kommer till uppstartsmenyn. Nu ska du komma till en service-meny här väljer du "Try to fix X-server" sen ska du kunna fortsätta med "Normal boot"...
Du kan också starta i "Recovery mode" och välja "Drop to root shell prompt" -> login "Ditt användarnamn"... "Ditt lösenord"
Har du problem redan vid den grafiska inloggningen skriv: sudo dpkg-reconfigure gdm
Får du problemet efter Login skriv: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Starta om datorn och pröva om det hjälpte...

Om du lyckades starta systemet så bör du få en ikon uppe till höger som talar om att det finns proprietära drivrutiner till ditt grafikkort (se System->Administration->Hårdvarudrivrutiner), Aktivera detta och starta om datorn.

Hör av dig om det lyckades/misslyckades!

mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"