"Nuka" extern hårddisk

Medsch
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

"Nuka" extern hårddisk

Inlägg av Medsch »

Har ubuntu installerat på en extern hårddisk och det hängde sig (har aldrig hänt förut...) så det enda jag kunde göra var att rycka ur sladden. Nästa gång jag försökte starta det så gick det inte, datorn hittade inte partitionen osv. Varje gång jag försökte starta det kom det upp ett nytt fel. Hade ingenting viktigt i ubuntu så jag tänkte "nuka" hela disken med Dariks Boot and nuke. Men det går inte då det står att det blir ett non-fatal error "usually caused by bad sector" (ej ordagrant). Så hur ska jag nu göra för att "nuka" hårddisken och börja om på nytt?
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: "Nuka" extern hårddisk

Inlägg av DeepThought »

Är det inte lättare att boota en Ubuntu LiveCD och formatera den externa disken med exempelvis GParted? Eller måste du "nuke":a den?
Medsch

Inlägg av Medsch »

DeepThought skrev:Är det inte lättare att boota en Ubuntu LiveCD och formatera den externa disken med exempelvis GParted? Eller måste du "nuke":a den?
Har provat Gparted också men den säger att partitionen är okänd och vill därför inte röra den...
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Medsch skrev:Men det går inte då det står att det blir ett non-fatal error "usually caused by bad sector" (ej ordagrant). Så hur ska jag nu göra för att "nuka" hårddisken och börja om på nytt?
"Caused by bad sector" betyder väl att du inte vill använda den hårddisken igen (*). "Usually" betyder att hårddisken trots allt kan vara frisk, men borde testas först. Det finns ett kommando badblocks (i paketet e2fsprogs) som kan testa disken. Så kan även kommandot smartctl -t (i paketet smartmontools). Båda kan göra icke-förstörande test. Jag vet inte om de kan hantera diskar anslutna via USB.

(*) (Jag har installerat en hårddisk med dåliga blocks som backupdisk i ett system. Då såg jag till att inte ha några partitioner över de områden där det fanns dåliga block. Och att disken varvar ner efter fem minuter, så att den bara är igång när man gör backupper. Jag vet. Den kan dö när som helst.)
Medsch

Inlägg av Medsch »

David Andersson skrev:
Medsch skrev:Men det går inte då det står att det blir ett non-fatal error "usually caused by bad sector" (ej ordagrant). Så hur ska jag nu göra för att "nuka" hårddisken och börja om på nytt?
"Caused by bad sector" betyder väl att du inte vill använda den hårddisken igen (*). "Usually" betyder att hårddisken trots allt kan vara frisk, men borde testas först. Det finns ett kommando badblocks (i paketet e2fsprogs) som kan testa disken. Så kan även kommandot smartctl -t (i paketet smartmontools). Båda kan göra icke-förstörande test. Jag vet inte om de kan hantera diskar anslutna via USB.

(*) (Jag har installerat en hårddisk med dåliga blocks som backupdisk i ett system. Då såg jag till att inte ha några partitioner över de områden där det fanns dåliga block. Och att disken varvar ner efter fem minuter, så att den bara är igång när man gör backupper. Jag vet. Den kan dö när som helst.)
Ok, tack för svar. Lite surt ändå att man har en ny 500GB HD som inte går att använda (eller ja, det får jag ju se när jag gjort testerna du rekommenderar). Jag kommer ju dock åt de andra partitionerna på HD:n, kan det vara så att bara en partition är skadad och att det då går att använda de andra partitionerna (kan ingenting om sånt här)?
Medsch

Inlägg av Medsch »

Ok så jag körde badblocks på alla partitioner på den externa hårddisken på detta vis:

Kod: Markera allt

sudo badblocks -o ~/Skrivbord/badblocks /dev/sdb1
men det skrevs ingenting till output filen. Antar att detta betyder att det inte finns några fel?
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Medsch skrev:

Kod: Markera allt

sudo badblocks -o ~/Skrivbord/badblocks /dev/sdb1
men det skrevs ingenting till output filen. Antar att detta betyder att det inte finns några fel?
Antagligen. (Det tog väl många minuter eller bortåt en timme. Gick det på en sekund gjorde den nåt annat, men då borde du ha fått ett felmeddelande.)

Om du ändå ska radera innehållet i partitionen så kan du köra badblocks med flaggan -w. Då skriver den över data. Jag är inte säker på om den försöker skriva tillbaka originaldata efteråt, men om den inte gör det så får du i så fall samma effekt som jag tror du menar med "nuke", samtidigt som du får en rigorösare test. Självklart, kolla noga att du anger rätt partition.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"