Hej.
Jag nyligen börjat använda Ubuntu 8,04 och jag trivs rätt bra med det. men där är för tillfället två saker som jag inte gillar, men som jag hoppas ni kan hjälpa mig att fixa.
Forst och främst det mest irriterande.. Ctrl och Shift funkar inte som dom ska, så fort jag trycker på endera så låser sig musen. Ctrl+C och liknande funkar men det blir omöjligt för mig att markera bara några få filer i en mapp och liknande. Jag vet att det egentligen ska funka, så det är tydligt att det är någonstas på min dator som det buggar, frågan är bara vart jag fixar det.
Den andra saken e rätt irriterande men inte lika mycket egentligen. Det är det faktum att jag inte kan använda 1024x768 upplösning, som jag kunde då jag körde XP på denna datorn. jag har funderat på att det kanske beror på att Ubuntu har blockerat det på nått sätt för att den anser att datorn inte borde köra 1024, i o m att det är en rätt gammal dator jag leker med, mer exakt en P2a 450Mhz, 288 RAM och ett 16 megs NVidia Riva TNT.. Men som sagt, jag vet att datorn ska klara av det.
Men men, skulle uppskatta om någon kunde komma på nått bra sätt att hjälpa mig.
Mvh,
Mikael
Skulle behöva hjälp.
Re: Skulle behöva hjälp.
Enligt mina begränsade kunskaper är det här ett problem med skärmen och dess drivrutiner. Jag vet inte om det här kan lösa något, men det kan ge tillgång till fler inställningar. Högerklicka på "Program" i den övre panelen och välj "Redigera menyer". Där går du in under "Övriga" och bockar för "Skärmar och grafik", vilket gör att det hamnar på Porgrammenyn. Öppna det programmet och leta rätt på din skärm se om du får tillgång till fler upplösningar när den är vald. Du kan även kolla om du har rätt grafikdrivrutiner, men eftersom du har Nvidia borde det inte vara några problem.
Angående det första problemet hittade jag en tråd på ubuntuforums (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=826139) där problemet löstes genom att ändra tangentbordslayout. Det gör du under "System" - "Inställningar" - "Tangentbord"
Angående det första problemet hittade jag en tråd på ubuntuforums (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=826139) där problemet löstes genom att ändra tangentbordslayout. Det gör du under "System" - "Inställningar" - "Tangentbord"
Envis och härdad nybörjare
Re: Skulle behöva hjälp.
Tack Karyn, har med din hjälp lyckats fixa skärmen. Datorn kände inte igen skärmen så därav av hade den nog 800x600 som standard max upplösning, men det var hur lätt som helst ställa in att vad det var för typ av skärm. Tackar för det.
Ska även kolla upp tangentbordet imorgon, men efter att snabbt läst igenom där så är jag inte helt säker på att det är det felet jag har, men jag ska kolla imorgon, förhoppningsvis så stämmer det.
Ska även kolla upp tangentbordet imorgon, men efter att snabbt läst igenom där så är jag inte helt säker på att det är det felet jag har, men jag ska kolla imorgon, förhoppningsvis så stämmer det.