CPU fråga + ubuntu?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

CPU fråga + ubuntu?

Inlägg av Lulle »

Hej!
jag har Ubuntu 8.10 nu.

Jag har en AMD Athlon 64 2X 4400+ idag , det börjar märkas att denna inte hänger med ibland. (Ja det är cpun inte ram minnena då det är 4GB DDR2 PC6400.)

Mitt moderkort är ett AM2+ ready så jag hade tänkt att köpa en AMD Phenom X3 8450 2,1GHz Box.
Jag vet att jag inte kommer kunna utnytja hela CPUn som att moderkortet bara är AM2+ Ready.
Men den borde väll duga iaf till det jag gör med den.

Har planer på att köpa ett nytt moderkort inom ca 6månader därför jag vill ha en AM2+ CPU då jag kan föra över den till mitt nya moderkort sedan.

Så till min fråga:
Måste jag installera om ubuntu om jag byter cpu?
Jag orkar verkligen inte göra det just nu, jag vet att det är bäst att göra det om man byter moderkort men nu handlar det bara om CPU.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: CPU fråga + ubuntu?

Inlägg av Lars »

Nej, du behöver inte installera om för den sakens skull :)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Som Lars säger så kommer det fungera bra men vad kör du för monsterprogram som kräver så mycket cpu?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

KiviE skrev:Som Lars säger så kommer det fungera bra men vad kör du för monsterprogram som kräver så mycket cpu?
Om man inte kan köra 1080p i fullskärm på alla fyra sidor av kuben och rotera den i realtid med en animerad skydome bakom, då har man en för långsam dator, det vet väl alla? ;D
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"