Hej
Sedan ett par veckor tillbaka har det börjat hända att skärmen blir svart och visar texten "Signal out of range". Det kan hända precis när som helst, även när jag inte ens rör datorn.
Jag brukar fixa det genom en Ctrl Alt Backspace vilket tillfälligt löser problemet, men det är kanske inte den bästa lösningen. Kan man ställa tillbaka skärminställningarna på något sätt om man ssh:ar från en annan dator alternativt fixa något så det inte händer mer?
Edit1:
Det har dessutom börjat hända oftare och oftare. Tidigare (några veckor sedan) hände det bara mycket sällan, men idag har det redan hänt två gånger.
slumpmässig Signal out of rage
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: slumpmässig Signal out of rage
När jag hade det så där så va det pågrund av att jag hade för hög upplösning, jag sänkte upplösningen och vips så var problemet borta.
Vill helst inte sänka upplösningen eftersom jag har en LCD-skärm och alla upplösningar utom den rätta blir suddiga.
Har av en kompis fått tipset att titta i /var/log/Xorg.nånting nästa gång det händer, så jag väntar på det och postar sedan igen här.
Har av en kompis fått tipset att titta i /var/log/Xorg.nånting nästa gång det händer, så jag väntar på det och postar sedan igen här.
Hände igen idag. Tryckte Ctrl Alt F1 för att få en terminal att kolla på loggfilen i, men den såg ut som gamla CRT-skärmar kan göra när man ger dom en upplösning de inte klarar av. Som att varje pixelrad var lite längre än vad som fick plats och wrappade till nästa sida. Gick igenom alla F1->F6 och de var likadana, tills jag kom till F7 där vanliga skrivbordet är. Då var bilden tillbaka som den ska vara igen. Bytte till F1 och även den fungerade.
Fortfarande ingen aning om vad som händer, men jag bifogar i alla fall en loggfil
.
.
.
Försökte i alla fall bifoga en loggfil, men det fick man tydligen inte.
http://docs.google.com/Doc?id=ddh2n8gj_8ghrc84dg
Fortfarande ingen aning om vad som händer, men jag bifogar i alla fall en loggfil
.
.
.
Försökte i alla fall bifoga en loggfil, men det fick man tydligen inte.
http://docs.google.com/Doc?id=ddh2n8gj_8ghrc84dg
-
Lulle skrev:När jag hade det så där så va det pågrund av att jag hade för hög upplösning, jag sänkte upplösningen och vips så var problemet borta.
Chansning: Hjälper det att välja samma upplösning men med lägre bildfrekvens? (Hz)ibbles skrev:Vill helst inte sänka upplösningen eftersom jag har en LCD-skärm och alla upplösningar utom den rätta blir suddiga.
Förklaring/hypotes: Sänkt upplösning, som tog bort problemet förut, ger lägre pixelfrekvens och linjefrekvens. Det gör även sänkt bildfrekvens, även vid samma upplösning. Platta skärmar och moderna grafikkort borde klara det mesta, så det är inte säkert att det är det som är problemet. Är de gamla? Vad har du för upplösning och frekvens nu?