Hur ändra inställningar så skärmen får 75Hz?

Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hur ändra inställningar så skärmen får 75Hz?

Inlägg av Lulle »

Hej!
Det är så att jag har ett ATI kort och min skärm stödjer 75Hz.
Jag har installerat ATI drivrutinerna via envy.

Nu är det så att när jag går in i System > Preferences > Screen Resolution och sedan försöker ändra Hz så går inte detta.
Hur ska jag göra?

Edit:
Jag ser bara 60Hz i screen resolution men min skärm ska klara av 75Hz
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hur ändra inställningar så skärmen får 75Hz?

Inlägg av Cadryc »

När man använder den proprietära drivrutinen så funkar det ofta in så bra att ställ ain skärmen den vägen, men man kan använda ATIs egna program istället, Catalyst Control Center. Det har antagligen redan installerats automatiskt.

Om det är svårt att hitta i menyern så högerklicka på en panel → Lägg till i panel och leta upp Skrivbordsrad, dra den till lämpligt ställe i panelen. Skriv sen i den tex "catalyst" så hitar den antagligen programmet.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
David Andersson

Re: Hur ändra inställningar så skärmen får 75Hz?

Inlägg av David Andersson »

Lulle skrev: Jag ser bara 60Hz i screen resolution men min skärm ska klara av 75Hz
Xorg (eller är det drivrutinen?) tar hänsyn till både grafikkortets och skärmens prestanda när den erbjuder sina alternativ. Det finns en gräns för antalet pixlar på bredden, där om du väljer bredare så kommer du att få lägre bildfrekvens.

Om du vet vad du gör så går det att överrida begränsningarna med hjälp av inställningar i /etc/X11/xorg.conf (och kanske med Catalyst men det vet jag inget om, har inte ATI).
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"