Wii remote hjälp ultimate config file

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
mattiash

Wii remote hjälp ultimate config file

Inlägg av mattiash »

Tjena

Jag har fått in wii remoten på datorn och den funkar helt ok.
Man skulle vilja mappa om knapparna lite så det funkar bättre.

Problemet är att det finns för få knappar så min plan är att använda knappen under som typ en shift knapp och på så sätt kunna återanvända de andra knapparna.
Men har kollat i configen och inte blivit mycket smartare så ni kanske kan hjälpa mig få ordning på denna config

#IR pointer

Plugin.ir_ptr.X = ~ABS_X
Plugin.ir_ptr.Y = ~ABS_Y

#buttons

Wiimote.A = BTN_LEFT
Wiimote.B = BTN_RIGHT
Wiimote.Up = KEY_KATAKANA
Wiimote.Down = KEY_KPENTER
Wiimote.Left = KEY_HENKAN
Wiimote.Right = KEY_MUHENKAN
Wiimote.Minus = KEY_BACK
Wiimote.Plus = KEY_FORWARD
Wiimote.Home = KEY_HOME
Wiimote.1 = KEY_SLASH
Wiimote.2 = KEY_SPACE

#Nunchuk.C = BTN_LEFT
#Nunchuk.Z = BTN_RIGHT
#
#Classic.Up = KEY_UP
#Classic.Down = KEY_DOWN
#Classic.Left = KEY_LEFT
#Classic.Right = KEY_RIGHT
#Classic.Minus = KEY_BACK
#Classic.Plus = KEY_FORWARD
#Classic.Home = KEY_HOME
#Classic.A = BTN_LEFT
#Classic.B = BTN_RIGHT
#Classic.X =
#Classic.Y =
#Classic.ZL =
#Classic.ZR =
#Classic.L =
#Classic.R =

Om man vill att en knapp ska mappa mot en på tangetbordet sriver man då bara KEY_O då för att mappa den mot o tangenten ?
Och om jag skulle vilka ha två wii knappar som ska visa något.
wiimote.A+wiimote.B = KEY_P

// Matte
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Wii remote hjälp ultimate config file

Inlägg av DeepThought »

Jag har inte kollat så noga på det så jag vet inte om det går att direkt i den konfigurationsfilen att göra de inställningar du vill, men du skulle ju kunna knyta B på wiimoten till någon knapp du inte använder (exempelvis mod4?) och de andra knapparna till vad du tycker passar, och sedan använda xbindkeys och xvkbd för att få önskat resultat.

Eftersom jag inte har några batterier i min wiimote för tillfället kan jag inte testa och berätta exakt hur du skall göra.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Vad använder ni er Wiimote till? Är det värt att tjacka en dylik? Så dyra är dom ju inte.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

dmz skrev:Vad använder ni er Wiimote till? Är det värt att tjacka en dylik? Så dyra är dom ju inte.
Spel, mestadels. Förutom att spela Wii så har jag använt den som kontroll för exempelvis emulatorer (guide här). Sedan har jag inte gjort det själv, men det går ju att använda den som fjärrkontroll (för film/musik eller vid presentationer) och för att bygga en ritplatta, "head-tracking device" m.m., men i ärlighetens namn vet jag inte hur pass användbart det är. Beror nog på vad man har för behov och vad man brukar använda sin dator till (det jag vill ha sagt är: det finns en massa "häftiga" tillämpningar, men om det inte är användbart så tröttnar man nog ganska snart, precis som med compiz-kuben).
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

DeepThought skrev:
dmz skrev:Vad använder ni er Wiimote till? Är det värt att tjacka en dylik? Så dyra är dom ju inte.
Spel, mestadels. Förutom att spela Wii så har jag använt den som kontroll för exempelvis emulatorer (guide här). Sedan har jag inte gjort det själv, men det går ju att använda den som fjärrkontroll (för film/musik eller vid presentationer) och för att bygga en ritplatta, "head-tracking device" m.m., men i ärlighetens namn vet jag inte hur pass användbart det är. Beror nog på vad man har för behov och vad man brukar använda sin dator till (det jag vill ha sagt är: det finns en massa "häftiga" tillämpningar, men om det inte är användbart så tröttnar man nog ganska snart, precis som med compiz-kuben).
Ska nog fixa en sådan iallafall, så har man något att göra. :)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"