dual boot med delat "lager"?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Zeba
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

dual boot med delat "lager"?

Inlägg av Zeba »

Går det att installera Ubuntu Hardy och Kubuntu Intreped på min Laptop, så att jag kan använda en gemensam plats där jag sparar mina filer?

Anledningen är att jag gillar köra med Kubuntu Intreped, men eftersom jag bara har fungerande wifi och Ljud??? på hardy, så vill jag köra hardy när jag kollar på film eller när jag inte kan koppla in datorn i väggen. Saken är att ju mer jag kladdar och följer olika guider, desto värre blir det...lol...

Oki,

Hur stor behöver varje installation vara? vad ska installationen placeras i, och hur gör man med swap?
Kan man komma åt hårddisken om man startar med en livecd?
Måste man göra en reboot varje gång om man ska använda livecd, man kan inte köra den innefrån, tex i nån emulator el. virituell hårddisk?

Finns det nån snabb enkel lösning förutom det uppenbara( Installera Ubuntu Hardy igen)?
Har på något sätt lyckats förälska mig i Kubuntu Intreped så det tar emot ;D ...
Nikke
Kontakt:

Re: dual boot med delat "lager"?

Inlägg av Nikke »

Eller så lär du försöka fixa ljudet och wifi till intrepid :)
Zeba
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Zeba »

Det är ju just det.....
Jag har pluggat ungefär 30 timmar för lite denna veckan pga att jag försökt fixa wifi, och eftersom jag hade samma problem när jag instalerade hardy och lyckades lösa det på några dagar utan att kunna någonting så trodde jag inte att det skulle vara så besvärligt denna gången...meeen...............

Dessutom fungerade ljudet från början, om än dålig. Var tvungen att ha 100% volym för att höra något...
Sen slutade de fungera, antingen pg mina trixanden eller pga nån uppdatering!

Så...just nu har jag inte ens tid att sitta här och skriva.... :P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Eftersom du verkar föredra Kubuntu så är det väl lämpligt att du lagrar alla dina filer där. Då är det nog enklast att symlänka alla dina mappar (Dokument, Musik, osv) i Hardy mot Intrepid så att när du i Hardy öppnar t.ex mappen Dokument så kommer du till Intrepids mapp Dokument.

För att det ska funka så måste du först se till att Intrepids partition, där du har dina mappar Dokument osv, monteras statiskt i Hardy. Det fixar du genom att uppdatera Hardys /etc/fstab om du inte redan gjort det. Då har du även monteringspunkten som du behöver för att länka dina mappar.

Om vi då antar att ditt användarnamn i Intrepid är zeba och att monteringspunkten för Intrepids partition ifråga är /media/sda2 så symlänkar du t.ex mappen Dokument i Hardy så här:

1) Starta upp i Hardy
2) Döp om mappen Dokument till t.ex Dokument_spara
3) Kör kommandot ln -s /media/sda2/home/zeba/Dokument ~/Dokument

Om du har en separat Intrepid /home-partition så blir punkt 3 ovan istället
3) Kör kommandot ln -s /media/sda2/zeba/Dokument ~/Dokument

Nu ska du ha en ny länkad mapp Dokument där du, när du öppnar den, ser filerna du har i Intrepid. När det fungerar kan du om du vill föra över dina filer från Dokument_spara till Dokument och sen ta bort Dokument_spara

Sen kan du fortsätta att köra kommandot ln för alla dina mappar i Hardy.

Obs! att det rödmärkta ovan är antaganden som du måste uppdatera själv innan du kör kommandot.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"