När blev ubuntu-se så fult?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
gurkZor
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

När blev ubuntu-se så fult?

Inlägg av gurkZor »

Denna fråga är helt uppriktig, jag har inte besökt sidan på länge och gick in på den idag, och den har verkligen sjunkit i kvalitet (rent grafiskt).
När hände det?
Varför hände det?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: När blev ubuntu-se så fult?

Inlägg av maths57 »

Vad är det du reagerar på? Kan du ge exempel?
gurkZor
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

Enligt min åsikt:

Headern
För skarp toning

Flikarna
Missmatchade färger gentemot headern

Startsidan
Vad hände med den riktigt snygga designen som fanns förut (precis när det byttes till drupal)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag måste absolut hålla med. Vad har hänt med färgschemat? Eller är det fel val i våra settings?
Lars

Inlägg av Lars »

Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det är inte headern som är problemet utan att resten av färgschemat funkar så dåligt med headern... Tips är att hålla sig till samma färgton och bara ändra nivå (ljusare/mörkare) och färgstyrka - då har man från svart genom brunt ner till 'äggskal' innan det blir helt vitt.
gurkZor
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

Lars skrev:Headern ändrades i september, se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=31207

Så som det diskuteras i denna tråd så tycker jag personligen att vi borde köra på samma design som ubuntu.com (aningen modifierad kanske?).
farmfield skrev:Det är inte headern som är problemet utan att resten av färgschemat funkar så dåligt med headern... Tips är att hålla sig till samma färgton och bara ändra nivå (ljusare/mörkare) och färgstyrka - då har man från svart genom brunt ner till 'äggskal' innan det blir helt vitt.
Fast headern är inte snygg, det är på tok för mycket -98 känsla över den. Den känns smutsig. (Att det dessutom är komprimeringsfel i den gör inte saken bättre...)

(obs. det är bara mina egna åsikter, jag har inte påstått att jag är ett proffs i ämnet)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Man måste inte vara expert i ämnet för att bidra, du kanske är sugen på att vara med och arbeta på en annan design?

Jag menar inte det här som "gör det bättre själv då", konstruktiv kritik är välkommet. Jag tänker mer på att du kanske vore motiverad att vara med ;)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
gurkZor
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

Cadryc skrev:Man måste inte vara expert i ämnet för att bidra, du kanske är sugen på att vara med och arbeta på en annan design?

Jag menar inte det här som "gör det bättre själv då", konstruktiv kritik är välkommet. Jag tänker mer på att du kanske vore motiverad att vara med ;)
Jo, jag kan tänka mig bidra - kändes lite trist när man besökte sidan och den sjunkit i kvalitet, den var riktigt snygg till 7.10 releasen (eller var det ngn tidigare?).
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

De bytte forummjukvara nån gång mellan Feisty och Gutsy, om jag inte missminner mig.

Härligt att du har lust att bidra, jag skickade ett PM till portaladmin (så slipper du ;) )

:)

gurkZor
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

Cadryc skrev:De bytte forummjukvara nån gång mellan Feisty och Gutsy, om jag inte missminner mig.

Härligt att du har lust att bidra, jag skickade ett PM till portaladmin (så slipper du ;) )

:)
Jodå, jag har lust (i mån av tid).

OT: Haha upptäckte att jag var en "gamling" här, när de som har högre "rang" bara har varit med sen -07 :-)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Utanför ämnet: Du har ju vart medlem ett år mer än mig, eller så räknar man antalet inlägg (den här inlgget är isf bra för min post-count :P )

Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

gurkZor skrev:Enligt min åsikt:

Headern
För skarp toning

Flikarna
Missmatchade färger gentemot headern

Startsidan
Vad hände med den riktigt snygga designen som fanns förut (precis när det byttes till drupal)
En designer har jag efterlyst ett tag. Du är kanske den vi längtat efter?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

odå, jag har lust (i mån av tid).

OT: Haha upptäckte att jag var en "gamling" här, när de som har högre "rang" bara har varit med sen -07 :-
Utanför ämnet: hehe, jag visste inte att den fanns en hack(er)ordning här..
tweeek

Inlägg av tweeek »

Håller med om att headern kunde passa resten av färgerna bättre.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det enda jag stör mig på (och som jag kritiserade väldigt när forumet skulle göras om) är att temat är så intetsägande beige (så typiskt svenskt btw). I logon har vi färgerna gult, orange och vinrött. Därtill kommer färgen brunt (INTE begie alltså).

Argumentet för det nuvarande färgschemat var om jag minns rätt att det lämpar sig bättre för support, till skillnad från ubuntu.com som är inriktat på marknadsföring. Visst, det ska vara bekvämt och vilsamt för ögonen att hänga här, men som sagt finns det ett stort behov för någon som kan sy ihop en vettig design med den typen av färger - nu känns det väldigt slumpmässigt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det är väl ofta så att när något sådant här ska fram råder lite tidspress och fokus ligger på
att öht få det att fungera rent tekniskt och att få innehållet vettigt och kompromissa åt olika håll.

Se'n bygger man på, ändrar fixar hit och dit och fortfarande ligger funktionen i fokus.

Tror det är dags för ett samlat grepp över designen på hela vår sajt. Forum, portal och wiki och
att göra den riktigt jäkla läcker. Säg att det ska vara färdigt innan Skvadern, fĺåt Jackalope släpps.

Latte utspydd på den vita skjortan är inte färgen för dagen. Inte heller diarré...

Espresso och färgerna i loggan är fräschare!

Se'n finns det kanske onödiga saker att ta bort. Less is more. Ser just här en massa inläggsikoner som jag
inte har en aning om när jag skulle använda eller om jag skulle bli glad eller sur om nå'n annan använde. Bara
som ett exempel.

Se'n får det inte vara för många kockar. Konstnärskap är inget som man kan kompromissa och förhandla runt.
Fram med ett förslag bara!

Supportfärger och marknadsföringsfärger? Tror inte det finns någon skillnad där och vår support är en viktig del i vår marknadsföring och dessutom tillhör marknadsföring självklart LoCo-ts uppgifter.

Möjligen ska man inte överdosera det röda och orangea, eftersom dessa färger påstås göra folk aggressiva.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Hade inte Hund ett färdigt förslag som han postade om i forumet för en tid sedan. Den designen, som jag kommer ihåg det, var ju asläcker!!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

Supportfärger och marknadsföringsfärger? Tror inte det finns någon skillnad där och vår support är en viktig del i vår marknadsföring och dessutom tillhör marknadsföring självklart LoCo-ts uppgifter.

Möjligen ska man inte överdosera det röda och orangea, eftersom dessa färger påstås göra folk aggressiva.
Det är i stort sett det enda motargumentet jag kommer ihåg.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Headern (undre raden är tabbarna):
Bild
Resten av sidan:
Bild
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"