Trådlös nätförbindelse

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
foringmar
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Trådlös nätförbindelse

Inlägg av foringmar »

Jag har en bärbar som befinner sig i ett hus där det finns flera olika trådlösa nätverk. Allt har fungerat ända tills förra veckan. Då ville min bärbara inte längre koppla upp sig till de trådlösa nätverken. Eller egentligen så kopplar datorn upp sig till ett, men endast ett av de trådlösa nätverken och hastigheten på den kopplingen varierar fruktansvärt mycket. Ibland så stannar det upp helt och hållet.
Jag är inte så slängd på det här, så nu räknar jag med att få svara på en massa frågor om tilläggsinformation.
mvh
Foringmar
Användarvisningsbild
Lilo

Re: Trådlös nätförbindelse

Inlägg av Lilo »

Du får gärna komma med mera information om de som kan något om detta ska kunna lösa ditt problem.
Vad har du för trådlöst nätverkskort?
Vilken sorts router?
Hur är allt inställt?
Är det via dhcp eller kör du fast ip-adress?
Vad får du för meddelande om du kör iwconfig?

Har själv upplevt liknande saker. Plötsligt så seeeegar nätet i Ubuntu, men inte i Windows. Vad det beror på vet i 17:on
foringmar

Inlägg av foringmar »

Det trådlösa nätverkskortet är:
Broadcom Corporation BCM4311 802.11b/g WLAN (rev 02)
Routern har jag ingen aning om.
Hur är allt inställt? Tja, så det blev då jag installerade Ubuntu antar jag. Jag minns inte att jag skulle ha gjort något särskilt.
Nej, jag har ingen fast ip-adress, så det måste vara dhcp.
Vad iwconfig ger? Det här:
lo No wireless extensions
eth0 No wireless extensions
wmaster0 No wireless extensions
wlan0 IEEE 802.11g ESSID:""
Mode:Managed Frequency:2.427 GHz Access Point: 00:0D:0B:D4:62:F7
Bit Rate=5.5 Mb/s Tx-Power=27 dBm
Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2346 B
Link Quality=76/100 Signal level=-64 dBm Noise level=-73 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Hmm? Trådlösa borde ju synas i samband med eth0, om jag inte tar alldeles fel. Men där finns ju då ingenting.
Min dator verkar ändå se de trådlösa näten på något sätt, eftersom det nätverk som gick att koppla upp till i går, inte överhuvudtaget syns på listan i dag.
Användarvisningsbild
Lilo

Inlägg av Lilo »

Testa med att köra in ndiswrapper.
Program-> lägg till/ta bort. I sök skriver du ndisgtk och får då fram att kunna köra in windows drivrutiner istället. Kan vara det som behövs. Mitt trådlösa fungerar inte alls i intrepid så jag fick instalera om till Hardy igen.
Annars så hoppas jag någon som begriper detta mer än vad jag gör hjälper dig.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mitt atheros kort strulade i början men löste det med ndiswrapper och windows-drivaren. Och många bärbara har en wlan on/off-knapp - som min maskin, så jag måste dra igång det med knappen innan den roamar...
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Du skriver att det fram tills nyligen har gått att koppla upp sig mot flera trådlösa nätverk men att det sedan bara gick att koppla upp mot ett av dem.

Det kan ju kanske vara så att flera av dem som har trådlösa nätverk i ditt hus har sett att du kopplar upp dig mot deras nätverk och att de har lagt in spärr, antingen på MAC-adress-nivå, eller genom kryptering, så att du inte kan koppla upp dig längre. Kryptering brukar man se som en liten sköld-symbol i listan med trådlösa nätverk.

Att hastigheten varierar mycket för det trådlösa nätverk du fortfarande kunde koppla upp dig mot kan eventuellt ha att göra med att det är en dålig Internet-anslutning så det behöver inte ha med den trådlösa anslutningen mellan din dator och den trådlösa routern att göra.

Rör du dig omkring i lägenheten så kan det också förklara varierande hastighet (p.g.a. varierande avstånd och antal betongväggar mellan din dator och routern.)

Att ge kommandot "iwconfig" lite och då och då när du är uppkopplad och se vad det står efter "Link Quality=..." kan vara en bra idé. För att det ska vara bra anslutning mellan din dator och den trådlösa routern ska det vara ett högt värde och det ska inte variera för mycket. Det är även intressant att se vad som står efter "Bit Rate".

Även kommandot "sudo iwlist scan" är bra att ge lite då och då för att se vilka trådlösa nätverk som finns. Då kan man emellanåt se trådlösa nätverk som är så svaga så att de inte dyker upp i Network-Managers lista. Där jag bor finns inga trådlösa nätverk förutom mitt eget som är starkt nog att dyka upp i Network-Managers lista men ger jag nyss nämnda kommando några gånger kan jag ändå då och då se andra nätverk. De är dock för svaga för att koppla upp sig mot.

Att du får "No wireless extensions" för eth0 är nog normalt. eth0 är förmodligen liksom på min dator det trådbundna nätverkskortet (anslutning via Ethernet-kabel). Det är nog wlan0 som är det trådlösa nätverkskortet på din dator.
foringmar

Inlägg av foringmar »

Nja, det fanns på lördagen fem trådlösa nätverk synliga. Därav två med sköld. I dag hade det nätverket dit det gick att koppla upp sig försvunnit. Vi har i huset det lokala telefonbolagets nät, som är öppet för vem som helst, och därtill ett annat öppet för vem som helst som jag inte vet vem som upprätthåller. Jag vet att telefonbolagets nät SKALL vara öppet för vem som helst. Telefonbolagets nät och det andra öppna var nog synliga i dag, men ingetdera kopplade upp sig. Jag tror inte att jag blivit utslängd.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Det kan kanske vara idé att kolla med någon granne om de kan koppla upp sig mot Telefonbolagets nät utan problem (om du inte har oturen att bo på ett sådant ställe som jag gör där det nästan bara bor pensionärer som inte använder datorer).
foringmar

Inlägg av foringmar »

Jag frågade Telefonbolaget självt, eftersom de har en försäljningspunkt precis invid. Jo, de kan koppla upp sig på sitt eget nät. Jag frågade också om de vet vem som upprätthåller Spark, som ser ut att ha den bästa fältstyrkan. Nej, det visste dom inte. OpenKimito (http://OpenKimito.fi) kan jag igen få kontakt med, men det löper inte som det ska. Jag vet vem som upprätthåller OpenKimito. Aftonbladet t.ex. stannade mitt i nerladdningen av sidan. Då jag provade på nytt, så kom allt utom bilderna. Provar just nu Dagens Nyheter (www.dn.se) med trådlöst via OpenKimito. Kommer inte upp överhuvudtaget med trådlöst.
foringmar

Inlägg av foringmar »

Nu har jag installerat ndisgtk också. Det blev inte alls bättre av det.
Användarvisningsbild
Lilo

Inlägg av Lilo »

foringmar skrev:Nu har jag installerat ndisgtk också. Det blev inte alls bättre av det.
Har du även lagt in rätt drivrutiner från Windows som hör till kortet? Brukar vara en .inf-fil och en .sys-fil.
foringmar

Inlägg av foringmar »

Nja, jag vet inte riktigt. Jag hittade på ett annat (engelskt) forum en instruktion för hur man skulle göra det. Och så gjorde jag som det stod i instruktionen. Nu öppnar nog OpenKimito, men när jag försöker gå till Aftonbladet så visar webläsaren http://openkimito.fi i stället. Och det löper fortfarande väldigt trögt.
Användarvisningsbild
Lilo

Inlägg av Lilo »

Vad har du då varit inne på för sida? Verkar som en sådan där trevlig sajt som ändrar vart webbläsaren ska starta.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

foringmar skrev:Nja, jag vet inte riktigt. Jag hittade på ett annat (engelskt) forum en instruktion för hur man skulle göra det. Och så gjorde jag som det stod i instruktionen. Nu öppnar nog OpenKimito, men när jag försöker gå till Aftonbladet så visar webläsaren http://openkimito.fi i stället. Och det löper fortfarande väldigt trögt.
WEP, WPA & co. är inte enda sättet att hindra folk att använda ett nätverk. Kopplar man upp sig mot telias utan att ha konto så kommer du till deras sida vilken URL du än försöker koppla upp - så nej, det handlar nog om en sån grej.

Ang. ndiswrapper, alltså att använda WIndows-drivers med GNU/Linux så måste man först ta bort eventuella drivare som är igång. Innan man försöker sig på det så skall nätverkskortet bara synas med lspci eller lsusb, inte med iwconfig o.s.v... När du vet att kortet är 'helt' urkopplat så testar du med att köra in rätt drivrutin för kortet med det grafiska verktyget för ndiswrapper - vet inte vad det heter i svenska Ubuntu men i engelska (som jag kör) så ligger den under system->administration->Windows Wireless Drivers och där väljer du att installera ny drivrutin, bläddra till mappen med din drivrutin, välj ***.inf-filen. När drivaren är laddad i programmet meddelar den under drivarens namn om hårdvaran finns - gör den inte det så får du leta andra lösningar. Om hårdvaran hittas av ndiswrapper så öppnar du en terminal och kör iwconfig och ser vad det står - du skall då ha kortet på wlan0 om det fungerade.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Här har jag skrivit en guide om hur du kör in windowsdrivrutiner:

http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Har du testat:

Kod: Markera allt

iwconfig wlan0 mode managed
Annars kan du gå tillbaka till din första konfiguration - där iwconfig gav info om wlan0 - och testa:

ifconfig wlan0 up
Och sen:

iwconfig
...och se om du får igång det då...
foringmar

Inlägg av foringmar »

Kör just nu trådlöst efter att ha installerat om windows drivrutinen för det trådlösa nätverkskortet. Alla sidor som jag försökt gå in på tar evigheter att få upp. Jag har på en annan flik på gång wiki-sidan som Nordin har skrivit. Den har hållit på att ladda ner sig i åtta minuter nu, och den har fortfarande inte öppnat sig. Bara som ett exempel.
www.aftonbladet.se ----> openkimito.fi
www.expressen.se kom upp efter åtskilliga minuter, men fortsatte att ladda ner sig i all evighet.
www.vg.no kom inte upp överhuvudtaget.
Jag börjar undra. Kan det här ändå bero på något annat än drivrutinen? Kan nätverkskortet ha fått något otrevligt litet fel?
Nu tänker jag posta vad jag skrivit hittills. Medan jag fortfarande kör trådlöst.
foringmar

Inlägg av foringmar »

Nu har jag kopplat in en nätverkskabel. Nu är det helt annan fart på det hela. Men det som jag skrev trådlöst har uppenbarligen kommit fram i alla fall.
Den trådlösa förbindelsen förefaller till och med långsammare än då jag i tiden körde med 56 K modem.
foringmar

Inlägg av foringmar »

farmfield skrev:Har du testat:

iwconfig wlan0 mode managed
Datorn förklarade att jag inte hade åtkomst till det.

Annars kan du gå tillbaka till din första konfiguration - där iwconfig gav info om wlan0 - och testa:

ifconfig wlan0 up
Hade inte åtkomst till det heller.
foringmar

Inlägg av foringmar »

farmfield skrev:
Ang. ndiswrapper, alltså att använda WIndows-drivers med GNU/Linux så måste man först ta bort eventuella drivare som är igång. Innan man försöker sig på det så skall nätverkskortet bara synas med lspci eller lsusb, inte med iwconfig o.s.v... När du vet att kortet är 'helt' urkopplat så testar du med att köra in rätt drivrutin för kortet med det grafiska verktyget för ndiswrapper - vet inte vad det heter i svenska Ubuntu men i engelska (som jag kör) så ligger den under system->administration->Windows Wireless Drivers och där väljer du att installera ny drivrutin, bläddra till mappen med din drivrutin, välj ***.inf-filen. När drivaren är laddad i programmet meddelar den under drivarens namn om hårdvaran finns - gör den inte det så får du leta andra lösningar. Om hårdvaran hittas av ndiswrapper så öppnar du en terminal och kör iwconfig och ser vad det står - du skall då ha kortet på wlan0 om det fungerade.
Tack! system->administration-> räckte för att ge tillräcklig ledtråd. Det heter Windows drivrutiner för trådlösa nätverkskort på svenska.
Medan jag nu kör med kabelförbindelse så har jag avinstallerat windows-drivrutinen för det trådlösa och installerat tillbaka den för n:te gången.
Skriv svar

Återgå till "Internet"